Hopp-problem. ngn som kan hjälpa mig?!

valentine

Trådstartare
Hjälp!
Min häst har börjat stoppa på oxer men rättuppstående går super. Nu har ju jag oxå blivit rädd för att hoppa dessa. Va ska jag göra? (tränings höjden har tidigare legat på 0.90-1.10)

Sv: Hopp-problem. ngn som kan hjälpa mig?!

Hej

Svårt att säga vad problemet är egentligen. Oxer är ett längdhinder och kanske är det så att din häst inte vågar hoppa längdhinder av någon anledning. Kanske har den fått ett ryck i munnen när den vill sträcka ut, kanske har den för dåligt tempo till hindret, kanske har den ont, kanske är det något psykologiskt....

Mitt tips till dig är att ta hjälp av en tränare där du bor. Som kan se hur det ser ut när ni hoppar.

Lycka till

När min häst var 4 år så tyckte hon inte om att hoppa över oxtrar, anledningen var att hon då slog sig i magen då hon drog upp benen. På räcken så höll hon inte upp benen lika mkt.
Så efter jag hade införskaffat en magplatta så slutade hon tveka att hoppa oxrar

om det inte var något problem som dom andra har skrivit skulle jag börja hoppa långa och inte särskilt breda oxrar. Så ni börjar om lie lätt på oxrar, asså ja menar typ nt om du brukar hoppa tex. 90cm. och ska börja om helt utan bara försöka och se om dt är osäkerheten hos hästen/ponnyn som tagit överhand. Lycka till! :bump:

När hästen börjar visa tecken på ovilja mot ngt som den förut tyckt om/gjort/klarat av så tror jag att det i de allra flesta fallen beror på att det börjat göra ont när denna rörelse/hopp/moment utförs.

Rättupp går bra då det är lätt och man inte behöver sträcka ut sig, men en oxer behöver hästen länga ut frambenen lite mer för att klara och då kanske hon/han har låsningar/ömhet el likn i tex bogar, rygg, framben eller varsomhelst eg som orsakar obehag för hästen.

Jag skulle ta ut hästmassör om jag vore du. De kan göra underverk. Min häst fungerar inte ens utan sin massage (hon får massage 2-3 ggr i veckan). Det har blivit en helt annan häst! :banana:

Nu säger inte jag att det MÅSTE vara det som är fel, men tycker ändå du ska kosta på åtminstone några besök fr hästmassör för att se om han/hon hittar ngt fel. De flesta hästar har spänningar och det vill du väl inte att din häst ska behöva gå med? Inte schysst att kräva resultat då.

Utöver detta ska du ta några steg tillbaka i din träning. Gå tillbaka till basics i markarbetet för att känna efter att allt är OK där. Testa hoppa oxrar på låg höjd. Ta tex 70 cm och MAX en halv meter brett. För det kan ju vara så att din häst tappat modet också och tycker att det ser otäckt ut när det är en bom bakom de första bommarna.

Gör hindret så inbjudande som möjligt. Ta tex och gör ett kryss av de främre bommarna så det blir ett tydligt stigsprång. Går detta bra provar du om det går bra med en parallelloxer. Gå sakta fram i ny-utbildningen av din häst så växer modet tillbaka.

Men som sagt: HÄSTMASSÖR!!! Jag skämtar inte, en duktig hästmassör kan göra mirakel på en häst. :bow:

ta hjälp av din tränare och kolla om hästen har ont!

Hade exakt samma problem med min sexåring. Det visade sig att hon var ordentligt sned i manken och detta gjorde att hon hade fått muselinflammation i bogarna. Detta är nu tillrättat, men det har satt sig i huvudet på henne också så hon tvekar fortfarande på oxrar. Det kommer sannolikt att ta lång tid innan min häst kommer tillbaka dit där hon var.

cissan skrev:
ta hjälp av din tränare och kolla om hästen har ont!

*tihi* Hade jag kunnat göra om det var jag som hade problemet! :rofl: Skämt åsido, men du råkade nog svara fel person! ;)

Sänka hindret och börjar om från början. Det är troligen mer ett ryttarproblem än ett hästproblem och du kommer att utveckla en stopper om du fortsätter på din vanliga höjd.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix