Sv: Hopp-problem. ngn som kan hjälpa mig?!
När hästen börjar visa tecken på ovilja mot ngt som den förut tyckt om/gjort/klarat av så tror jag att det i de allra flesta fallen beror på att det börjat göra ont när denna rörelse/hopp/moment utförs.
Rättupp går bra då det är lätt och man inte behöver sträcka ut sig, men en oxer behöver hästen länga ut frambenen lite mer för att klara och då kanske hon/han har låsningar/ömhet el likn i tex bogar, rygg, framben eller varsomhelst eg som orsakar obehag för hästen.
Jag skulle ta ut hästmassör om jag vore du. De kan göra underverk. Min häst fungerar inte ens utan sin massage (hon får massage 2-3 ggr i veckan). Det har blivit en helt annan häst!
Nu säger inte jag att det MÅSTE vara det som är fel, men tycker ändå du ska kosta på åtminstone några besök fr hästmassör för att se om han/hon hittar ngt fel. De flesta hästar har spänningar och det vill du väl inte att din häst ska behöva gå med? Inte schysst att kräva resultat då.
Utöver detta ska du ta några steg tillbaka i din träning. Gå tillbaka till basics i markarbetet för att känna efter att allt är OK där. Testa hoppa oxrar på låg höjd. Ta tex 70 cm och MAX en halv meter brett. För det kan ju vara så att din häst tappat modet också och tycker att det ser otäckt ut när det är en bom bakom de första bommarna.
Gör hindret så inbjudande som möjligt. Ta tex och gör ett kryss av de främre bommarna så det blir ett tydligt stigsprång. Går detta bra provar du om det går bra med en parallelloxer. Gå sakta fram i ny-utbildningen av din häst så växer modet tillbaka.
Men som sagt: HÄSTMASSÖR!!! Jag skämtar inte, en duktig hästmassör kan göra mirakel på en häst.