Hopp/fälttävlands Sadel för fullblod med HÖG manke!

theJohanna

Trådstartare
Ja det kanske är fel ställe att lägga tråden men tänkte att många här har säkert fullblod så jag testar.

Mitt fullblod har tyvärr "vuxit" ut ur sin sadel och vi har STORA problem att hitta en ny som passar bra.

Han typsikt fullblod med 3mil hög och lång manke.

Har ni något tips?

Sv: Hopp/fälttävlands Sadel för fullblod med HÖG manke!

Förut har vi haft en Golden star som har passat acceptabelt men nu så trycker den mot hans långa höga manke, har testat Arezzo D, Kieffer, lippo 2olika modeller (legat näst bäst), wintec m.fl

problemet är att manken är för hög och lång och de flesta sadlarna hamnar i bakvikt.

Har haft samma problem, men hittade Dominussadlar ( både hopp och dressyr) som passade perfekt.

vad är det för sadel??? törlade lite med svärmor och hon kände inte till den (jobbar i hästbutik och är sadelutprovare)

Fast det är väldigt välkända sadlar från samma tillverkare som Amerigo! Toppen bra sadlar kvalitetsmässigt men om dom speciellt passar en lång manke vill jag låta vara osagt.

jag försöker hitta en hemsida men det går sådär, hittar många gamla trådar om just denna sadeln men ingen hemsida.

Vet inte om dom marknadsförs längre men det var www.ridin.se som hade agenturen förut iaf. Finns iaf begagnade att köpa har jag sett.

ska titta på den sadeln, lite ångest just nu då vi inte får något att passa.... har nu fått låna svägerskans galoppsadel och den funkar men inge rolig att rida i.

inga mer tips??? rider nu i galoppsadel och det är väääälllldigt jobbigt!

kolla var du har närmaste sadelutprovare i ditt område och boka en tid. Ibland behöver man hjälp:)
Jag har en Jeffries elite till min fbl kille, utprovad hos m*****g strax norr om sthlm. Ligger bra på hästen och är även bra att rida dressyr i då jag kommer åt honom riktigt hyfsat.

Du kanske kan prova santa cruz facundo, den låg rätt bra på mitt fullblod som ser ut lite som du beskriver.
Lite lagom svängd bom, halvcutback, kalvskinn. Bra pris. Kanske kan vara nåt?

Tycker också Jeffries Sadlar brukar passa bra till fullblods hästar. Jag har själv 2 stycken. Jag har även ridit långdistans 80 km utan skavsår och ryggont hos mig eller hästen.
De tillverkar dessutom en speciell Hög Manke (High Wither) Modell, vet ej om du kan få tag på den i Sverige.

Falcon Hawk Event High Wither

svärmor är sadelutprovare och hin sliter sitt hår. har tom diskuterat honom med "sadeldoktorn" och han är anmäld till att vara som exempel svår vid en av Jimmys clinicer. men vill så gärna komma tillrätta med problemet nu....

mitt ena halvblod (75%fullblod) har typisk fullblodsrygg :grin:
Lång, hög manke givetvis.
Till henne har jag en Ordo Equester Mars, fältsadel alltså med singelkåpa.
Värt att prova? de går att värma om och finns i "vanlig" hoppsadel också utan singelkåpa.

Mitt fullblod hade väldigt hög och lång manke, provade massa sadlar innan det tillslut blev bates, både hopp & dressyr . E ju utbytbara bomjärn på dom så ja hade smal bom å då låg dom perfekt, utan att åka ner på manken...

Det av fullbloden i stallet som har lång OCH hög manke har haft en albion hopp vet jag, minns inte modellen nu. Det räckte bra på honom i alla fall och det är en jättemanke.

Hans matte tror att Kieffer borde funka också.

Mina fullblod har inte haft såna mankar riktigt, långa, men inte jättehöga, och där har flera olika märken passat ur manksynpunkt.

Ang Dominus har sadel**sin*et sålt dem men vet inte om de gör det längre? Jag gillar inte deras hoppsadlar men passar nog hög manke.

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte konstigt att en Kieffer inte passar, de är ju raka i bommen. Om jag fattade det rätt så hade du en Golden Star innan manken kom ivägen, Golden Star är svängda i bommen.

Vi provade ut sadel till min systers häst här i somras och la då på en ny sadel, john eller mikeal whitaker (inte thorowgoods whitaker-sadel), den sas vara rak i bommen men låg hemskt på hennes häst. Däremot så låg den mycket bättre på min med svängd rygg. Verkar vara gjord för "skålade" hästar.. Kan vara ett alternativ.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 335
Senast: Sassy
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 236
Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
822
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka