Hopp/allround-sadel cponny?

blippi

Trådstartare
Har sökt & sökt på sajten & läst ungefär 100 trådar om olika sadlar mm. Alla är så olika så provar ändå med egen tråd. (OBS! -> Jag tror inte med denna tråd att någon ska kunna säga mig vad som passar just En ponny, utan jag menar generellt vad som kan vara värt att titta på för sadlar, lite exempel på billiga alternativ.)

Har efter allt läsande dragit slutsatsen att "normalt" ponnymått på sadel brukar vara 16" eller 16,5" - men å andra sidan är ju det måttet benämningen på själva sitsen :confused: Det påverkar väl bara ryttaren inte ponnyn?

Har ni några bra förslag på billigare hoppsadlar, alternativt allroundsadlar som kan passa "normal" cponny. Varken jättekraftig men absolut ej späd. Letar billig nu till en början som sen ev. skulle kunna bytas ut mot en "bättre" i framtiden.

Jag själv är vuxen liten ryttare skall kanske tilläggas! Jag är inte stor. Har väl xs-s i kläder & är inte lång. :bump:

Senast ändrad:
Sv: Hopp/allround-sadel cponny?

Jag kontaktade en sadel utprovare. Det har lärt mig jätte mkt. Själv är du inte så stor så då räcker ju 16,5. Då jag själv föredrar det så vet jag oxå tyvärr att det finns fler 17 till salu. Sen måste du veta bomvidden, alltså vad hästen behöver. Beroende på hur den är kring manken. Det går inte heller att rekommendera sadel om du inte vet hur ryggen är, böjd eller rak? Och tyvärr finns det inga normala ponnyer. Min första D hade vid bomvidd, min andra D smal och min nuvarande C har normal till vid. Sen utöver olika bomvidd så var den ena överbyggd fram, med mkt manke o behövde en viss modell, den andra överbyggd bak kräver helt andra modeller.

Titta i sadel listan tråden, om du lägger in bild på ryggen får du säkert bra hjälp (sånt kan inte jag själv se)

om du har större storlek på sadeln än 16,5" finns risken att sadeln blir för lång för hästen och ligger an för långt bak på ryggen. Man brukar säga att sadeln inte får ligga an längre bak än vid sista revbenet.

Även om det är en "normal" c-ponny så måste man veta hur manken och ryggen ser ut. Hög/låg manke, bred/smal manke, rak/svängd rygg, platt/takformad rygg, överbyggd?

Du måste först veta hur hästens ryggexteriör ser ut innan du kan börja fundera på passande sadlar.
Annars är det bara att börja prova men då måste du kunna bedöma vad som ligger bra och dåligt på ryggen.
Bästa är väl att ta ut sadelutprovare men antar att i och med att du måste köpa en "billig" sadel inte planerat att betala för mer..?

Om din häst har ganska rak rygg, inte alltför hög och smal manke kan en Globus sadel vara något att börja prova. De är ganska billiga begagnade.

Om du lägger ut bilder på ryggen i olika vinklar samt bilder på sadlar du provar så kan du säkert få en första bedömning härifrån om hur det verkar. Dock kan man ju inte genom en bild avgöra korrekt men sadlar som ligger uppenbart dåligt kommer nog gå att sålla bort genom den här sidan.

Tack för era svar ska ta mig en funderare! Fyller kanske på här senare om jag fått nya tankar! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en en utprovad prestige VersailleUutprovad med padd då de tyckte den låg bäst så), som är märkt i storleken ""A+2 17/35",(vet...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: Centaur
·
Utrustning Jag vet att det redan finns ett par trådar där ägare letar sadlar till hästar/ponnyer som ser liknade ut som min, men jag känner att jag...
Svar
4
· Visningar
1 384
Senast: Nela88
·
Utrustning Hejsan alla! Då min häst har börjat muskla sig passar inte längre den nuvarande sadeln, en Stübben Siegfried 16,5" och bomvidd 30. Den...
Svar
7
· Visningar
1 584
Utrustning Flytta gärna tråden om den ligger fel! :) Jag är ganska lost i sadel värden. Har just nu en utprovad Pr**tige Versailles d som...
Svar
1
· Visningar
769
Senast: pomelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama