Höpellets...

Sv: Höpellets...

Det fanns förr, men är borta numera har jag fått till svar. Men man fodrar med det i många europeiska länder, dock ej här i Svedala.

Det kan inte vara det som vi kallade för "höbriketter" när vi jobbade i Italien? Det är "bollar" av hö, stora som en tennisboll ungefär, som är hackat i strån på ca 5 cm och som sedan är ihopapressat. Vi fodrade med detta istället för hö på lunchen. Hästana kan inte glufsa i sig en hel "boll" utan att den smulas sönder och iom att stråna är så korta så borde de åka igenom foderstrupen lättare. Det verkar dessutom ta längre tid för hästarna att få i sig detta än vanligt hö. Däremot har jag ingen aning om var man köper det i Sverige.

jag ger kraftfoderet innan höet, hon får liksom mat tre ggr om dagen och då är det kornkross + krafts + lucerna cirka 4 kg på morgon och kväll, sen får hon 2 kg mitt på dagen, så ajg kan inet förstå att hon rä så hungrig då, hon används inte till något för tillfället. Jag är öppen för tips på hru jag kan göra, vill ju inte att min älskling skall vara olycklig...

Inte konstigt att det fastnar då..
Varför ger du inte hö´t först?

Varför skulle hon inte vara hungrig aven om hon inte används till nåt?
Hon har väl fortfarande en mage (eller två) att mätta.

alltså hon har redan fått sina tänder kollade och de ser bra ut, jag vet inte om det är att hon hela tiden rä hungrig, hon har inte mask, men när jag fick henne vägde hon runt 440 kg och är travare, nu ligger hon på 550 kg så hon går ju liksom upp. Du med foderautomater, kan du skriva länken för det fanns ingen där.

Tack för tips...Skall prova lite hösilage till henne..

Jodå det finns grönmjölspellets också i Sverige. Nämns ibland inom ekologisk utfodring av gris. Däremot vet jag inte om det skulle lösa din hästs problem. Tidigt skördat (och alltså inte så grovt) ensilage med låg ts kanske skulle kanske funka bättre och vara billigare. HH

jag har provat att ge henne hösilage idag och det funkade faktiskt för hon tuggade faktiskt väldigt mycket, så jaghar tänkt blanda hösilage och vanligt hö nu i två måande roch sen bara ge vanligt hö så hoppas att hon fortsätter tugga..

En annan variant kan vara att ge grovfoder i ett tråg, och lägga lite rejäla stenar i tråget så hästen får pilla lite för att få i sig maten. Kan därmed inte kasta i sig maten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Lager
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka