Höpellets...

G

gotland 86

Hejsan alla på buke! Jag har ett problem det är så att mitt sto fick två foderstrupsförstoppningar i sommras och får därför inte äta hö, fått reda på att hon är dräktig så hon behöver få i sig de ämnena och minderaler som hö ger och fick därför tips att köpa höpellets, men vart kan jag göra det och vad heter det? För ajg har pratat med granngården på gotland och de vet inte vad höpellets är för något:confused: Behövs verklingen snabbt svar då hon måste börja få i sig det nu...

/Malin

Sv: Höpellets...

Har heller aldrig hört om höpellets. Var har DU hört det?

Lusernpellets räknas som grovfoder, men är - som all pellets - en risk för foderstrupsförstoppning.

Det måste ju vara lusernpellets som menas? Har du en häst som har lätt att få foderstrupsförstoppning skulle jag blöta ordentligt innan jag ger.

Vad ska hon äta i stället för hö? Vad äter hon nu? Om hon inte varit dräktig vad skulle hon ätit då?

Men hur ska hästen få tillräckligt med grovfoder om den inte får äta hö? Pellets äter hästarna upp ganska snabbt men vad ska den äta sen? En häst behöver ju grovfoder som tar lång tid att tugga, hö, halm, gräs el hösilage. Om man byter ut hö mot pellets vad får hästen för stråfoder då?

Om den inte får äta hö får den äta halm istället då?

Fråga dig istället VARFÖR uppkom dessa foderstrupsförstoppningar ? I vilken situation ? Jag tror du missförstått detta ang hö och blandat i hop detta med annat kraftfoder. Ska du liksom köpa pellets som gynnar en förstoppning mer än ett grovfoder ? hur tänker du ?

Om jag vore som du så hade jag frågat en gång till - det verkar helt galet att ta bort hö men tillåta pellets:confused:

veterinräen har sagt att det finns och att det skulle funka, anledningen till att hon fick foderstrupsförstoppningen var för att hon inte tuggar höet klokt...:( Så därför blir det svårt i vinter, just nu får hon en tuss om dagen med hö som är anpassat för dräktiga ston. Sen har jag köpt en höpåse med litet hål att ha i boxen till henne, men ute då, hru skall jag fixa det..hon får liksom inet så ner och äta det för då sväljer hon det bara och då fastnar det.

/Malin

Om nu hästen sk sväljer sitt grovfoder så kanske du ska se över utfodringsrutinerna. Det låter som att hästen är jättehungrig då den får hö och kastar i sig maten. Sen undrar jag en annan sak, kraftfoder, ger du detta före eller efter högivan ? Hur ser annars era rutiner ut den del av året då hästen enbart ska/äter hö ? Det spelar ingen som helst roll att ditt hö är så pass bra att det passar dräktiga ston om du bara ger en tuss. Ang höpellets, skulle tro du blandat i hop namnena. Lusernpellets ska det nog vara. lusern är ett slags grovfoder som finns i strå och pelletsform. MEN om du bara skulle ge pellets så lär du snart ha en häst som skaffar sig olater samt blir olycklig. Hästen MÅSTE få sitt tuggbehov tillfredsställt, och det får den inte genom enbart pellets.

Senast ändrad:

jag ger kraftfoderet innan höet, hon får liksom mat tre ggr om dagen och då är det kornkross + krafts + lucerna cirka 4 kg på morgon och kväll, sen får hon 2 kg mitt på dagen, så ajg kan inet förstå att hon rä så hungrig då, hon används inte till något för tillfället. Jag är öppen för tips på hru jag kan göra, vill ju inte att min älskling skall vara olycklig...

jag ger kraftfoderet innan höet, hon får liksom mat tre ggr om dagen och då är det kornkross + krafts + lucerna cirka 4 kg på morgon och kväll, sen får hon 2 kg mitt på dagen, så ajg kan inet förstå att hon rä så hungrig då, hon används inte till något för tillfället. Jag är öppen för tips på hru jag kan göra, vill ju inte att min älskling skall vara olycklig...
Men hur ofta får hon hö och hur länge räcker det?? Hästar blir inte mätta av att bli fulla i magen (saknar sträckreseptorerna som ger mättnadskänsla) De tillfredsställer sitt behov av mat genom att tugga. Jag skulle nog ta kontakt med en foderexpert på SLU istället för att lyssna på veterinären i detta fall, för h*n är banne mej ute och seglar.

Detta säger inte mig någonting. Du måste ange hur mkt hon får av varje sort annars går det inte att avgöra någonting. Man ser ju tex inte hur mkt som är lusern dvs grovfoder. Sedan måste vi veta vad det är för häst, liten eller stor?

Låter väldigt konstigt, den vet verkar skum?
En variant i hagen är ju utfodringslådor som du finner på denna länk klicka på sund häst, sedan på Begränsande foderautomater. (gör inte reklam för annat än dessa som jag tycker verkar smarta)

Prova att ge fri tillgågng på hö. Då behöver hon ju aldrig vara jätte hungrig och slänga i sig höt. Se till att hon alltid har vatten i hink att drika.

En koll av tänderna kanse inte är helt fel heller.

Veterinären kan inte ha menat grönpellets då? Det kan ju användas för att komplettera stråfodergivan.

Lucern pellets är det förmodligen, men att fodra ett dräktigt sto med enbart det då får du ha en stor plånbok
Beroende på hästens storlek/vikt pratar vi kg vis som ska blötas upp, jag har varit med om en äldre islänning som fick lucern på detta vis. 4-5 kg per dag, en säck räckte ca 5 dagar och vägde då som sagt 25 kg.
Har du en större häst, så behöver den ännu mer av detta. Jag vet inte vad pellets kostar numera, men det lär väl kosta runt 150 kr säcken i varje fall.

Det låter väldigt konstigt allvarligt talat, prata du igen med din veterinär. Hö/hösilage är stommen i hästens foderintag, får den inte tillräckligt med grovfoder så kommer din häst att bli sjuk i andra åkommor.

I USA fodrade vi travhästarna med alfalfakuber, de fick inget hö öht utom på söndagarna då de stod inne. De klarade sig bra på detta, var runda och fina trots att det var unghästar i hård träning.
Detta är dock inget jag ens skulle fundera på att praktisera med min egen häst, jag tycker absolut att du i första hand ska försöka ge din häst hö!
Dessa hästar stod f ö i Florida och hade alltså inget behov av att äta för att hålla värmen vilket behövs i vårat klimat.

Jag kan dock inte riktigt förstå hur de skulle fungera bättre vid foderstrupsförstoppning... Ju torrare desto lättare att det fastnar. Kuberna ska inte blötläggas men man häller vatten över dem när de ges. Det som borde funka bäst är väl ett ngt blötare hösilage, ca 60 i TS.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har ett 11 årigt Connemara sto som heter Belle, som jag har på foder. Jag har haft Belle i 4...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: Lager
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka