Hööks tidiga loksele

kolblakkur

Trådstartare
Hööks hade ju tidigare en loksele i sitt sortiment som säljs vara bättre än de lokselarna som bla Börjes säljer. Ni som har stött på Hööks gamla lokselar, vad tycker ni?

Sv: Hööks tidiga loksele

De hade två olika varianter, en billigare som jag inte vet något om och en dyrare som var en omarbetad variant av den gamla arméselen. Den har bla. ställbara dragläder och bågdäckel. Det är en mycket bra och robust arbetssele tycker jag, jag köpte deras sista exemplar i mellansverige... :D Jag har sett en eller ett par av dom selarna ute på begagnatmarknaden och de verkar inte sjunka särskillt snabbt i pris heller.
Den är lite tung att bära bara...

Jag hade en förut, Tranemoselen hette den tror jag, den var 100% hel och den var ändå ganska gammal. Inget bytt. Riktig bågdäckel och rejäla lokor hade den.

Den hade ett 10-tal år på nacken när vi fick den så den var väl omkring 18 år gammal när jag sålde den sen.
Hon som köpte den är nöjd vad jag vet. De som hade den hemma på prov före köparen tyckte den var fin också.
Jag sålde den förra året eftersom den var så tung och otymplig, och för att jag kör inte direkt ofta så jag köpte en bröstsele i stället.

Fick den sålt för 3000 kr, vet ej nypris men den var inte jättebillig. Hööks har ju inte den kvar så jag vet inte.

Senast ändrad av en moderator:

Den jag söker heter nog Värmlandsselen. Den var till shettis.

420356.jpg

En sån sele som på bilden har jag träffat på och använt, dock bytte jag däckel på den, till något rejälare då det på ponnyvarianten sitter något klent som inte borde få kallas däckel :angel:
Efter däckelbytet så funkade selen alldeles utmärkt! :)

Okidoki, det är den bakersta på Ardennern som jag har. Eller hade menar jag.

Japp, o det är den jag har! Den är tung men väldigt bra till fjording! :D

Vi har använt Börjes loksele till våran lilla B-ponny i 6 år och tycker att den bara har blivit bättre o finare m tiden... men vi kanske hade tur o fick ett bra exemplar?

Liknande trådar

Utrustning Har hööks slutat sälja sadlar förutom sitt egna märke ?
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Meggan
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 168
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
725
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30