Hööks bettlösa träns...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fortfarande Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 324
F

Fortfarande Grevinnan

...inte sidepull utan det där svarta som kostade 198 kronor....
Är det någon som har ett sånt och har använt det?????????

Sv: Hööks bettlösa träns...

Saluför de det billiga sidepullet ff? Jag är ev ute efter ett sånt men kan inte hitta det.

mizz skrev:
Saluför de det billiga sidepullet ff? Jag är ev ute efter ett sånt men kan inte hitta det.

Jag hittade det :angel: 199:- kostade det. Jag har hört att det är inte riktigt riktiga i storlekarna, och med det menar jag, små runt nosen i förhållande till storleken. Om du förstår. :smirk:

I Borås kostar det hälften av 198......

jag köpte det häromdan, i cobstorlek, eftersom pony inte verkar finnas nånstans. nosgrimman ser jättestor ut!

har inte hunnit prova det än dock, hästen kommer inte hem från betet förrän imorron.

jos skrev:
jag köpte det häromdan, i cobstorlek, eftersom pony inte verkar finnas nånstans. nosgrimman ser jättestor ut!

har inte hunnit prova det än dock, hästen kommer inte hem från betet förrän imorron.

Okej, då kanske det var tvärtom då. Skriv gärna en rad så jag kan skicka Ff Grevinnan för att köpa ett till mig. :o ;) :D

Menar ni två samma huvudlag? Sidepull helt i läder, 199kr på hööks hemsida?

jag rider min häst på det, full storlek vilken är ganska stor till min häst som ändå har ett bautahuvud! lite knepig passform men jag har modifierat det lite med egna remmar här och där!!! :) prisvärt tycker jag :cool:

jag tänkte också modda mitt. framförallt byta pannremmen, som ser ut att passa en ardenner.. och göra lite nya hål. får se imorgon om jag kan få det att passa.

och, mizz, när jag har provat kan jag säga till hur det funkar! :)

Har också kikat lite på det på hemsidan, men är lite skeptisk mot hööks läderkvalitet på de billigare grejerna. Hur är det med detta? Är det sånt där pappersläder?

Någor som också funkar är att sätta en spärrgrimma (travutrustning) istället för nosgrimman på det träns man redan har. Vitsen är att ringarna man fäster tyglarna i ligger utanpå lädret och skaver inte mot hästen. Finns att köpa i olika färger där man köper travutrustning. Priset varierar beroende på kvalitet men för några hundralappar får man en som är minst lika bra som Hööks kvalitet.

Nu har väl jag aldrig varit med om att RINGAR skaver ;)

Nackdelen med sidepull och spärrgrimma är att sidostyckena lätt åker upp i hästens ögon. Om man köper Hööks sidepull kan man ta bort pannbandet (sätta dit ett eget, vanligt om man vill) och dessutom fästa "käkremmen" i ringarna mellan nosdelen och nackstycket, så att remmen håller ner sidostyckena från ögonen.

joneya skrev:
Nu har väl jag aldrig varit med om att RINGAR skaver ;)

Nackdelen med sidepull och spärrgrimma är att sidostyckena lätt åker upp i hästens ögon. Om man köper Hööks sidepull kan man ta bort pannbandet (sätta dit ett eget, vanligt om man vill) och dessutom fästa "käkremmen" i ringarna mellan nosdelen och nackstycket, så att remmen håller ner sidostyckena från ögonen.

Altså man skulle då sätta fast den i den ringen som håller fast nackremmen? Hålls tränset bättre på plats då?

ja, det är pappersläder. men jag tänkte att jag köper hellre ett lite halvkasst träns först och ser hur det funkar med min pålle, och om det går bra så köper jag ett i bättre kvalitet om det behövs. :)

Allt som rör sig fram och tillbaka vare sig det är ringar eller annat kan skava. Åtminstonde på de hästar jag har träffat. ;)
Men är det så att man behöver ta till så kraftiga tygeltag så att sidepull eller en spärrgrimma (förutsatt att vi talar om inridna hästar) skulle riskera att hämna i ögonen så bör man ha sitt vanliga träns med bett och alltså dubbla tyglar. De kopplade till bettet för kraftigare korrigering (typ stång på kandar) och de kopplade till spärrgrimma eller liknande för den "bettlösa" ridningen.

Menar du att det enda man ska ta i sidepullet för är två tyglar samtidigt? Om man inte ska rida på det bettlösa är det ju onödigt att ha det på, eller? ;) För inte behövs det mycket för att sidostyckena ska hamna irriterande nära hästens ögon (om man inte är blind :devil: ).

Minsta lilla du tar stadigare i ena tygeln så skapar du en obalans som snurrar huvudlaget lite. Med vanliga sidostycken krävs det inte mycket rörelse för att det ska hamna i ögonen. Av de bilder jag hittar så verkar det som att ett sidepull är bättre än en spärrgrimma i detta avseende:
Cont.%20sidepull-Kiyarah-sunset.jpg

SIDE-PULL%20COLORADO%20SPRING'S%20REF%20802%20055%20PRIX%2080.00.JPG

Sparky-SP.jpg

Det jag menar med att ändra käkremmen är att göra som med ett lindell, dessa huvudlag visar vad jag menar:
sidepull.jpg

dth.sidepull.2a.JPG

foto8.JPG

Om man inte ska rida på det bettlösa är det ju onödigt att ha det på, eller hur? Det är din fråga. Mitt svar är: första gången man provar att rida sin häst bettlöst så tycker jag det är en god idé att ha det vanliga tränset med bett och tyglar samtidigt. Behöver man inte använda bettet så märker man det ganska snart. Och min erfarenhet säger mig att kan jag plocka bort bettet så har jag en så lyhörd häst att det inte finns någon risk att jag ska dra ett sidepull eller en spärrgrimma i ögat på den. Men innan man har kommit till det stadiet så är det säkert lika bra att göra som du föreslår. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
918
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
457
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
973
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka