Min första tanke med höns från allra första början var ju att ha en liten genbanksgrupp med Hedemora. Typ 6 hönor, en tupp. Om ens det. Bara täcka husbehovet, liksom.
Så gick det ju inte riktigt till när kompisen separerade och skänkte sin hönsgrupp med tillhörande hus och utegård till oss.
Var bara att tacka och ta emot! En salig blandning. Det var ju roligt att få lite olika ägg, faktiskt! Och helt plötsligt var det ju också kul att kunna sälja lite ägg till familj och vänner. Så imorgon hämtar jag avelsägg från CL, Hedemora och Kopparmaran som skickats till mig och som ska placeras i den nyinköpta kläckaren. Förra helgen åkte jag och hämtade tre nya blandrasdamer som kläcker benfärgade ägg.
I nuläget har jag alltså en salig blandning av både det ena och det andra, nio höns och en tupp, och 20 ägg som ska ner i kläckaren. Vet inte riktigt vad som hände? Ena halvan av hönshuset är ju klart, så det är dags att sätta igång med andra halvan som blir barnkammare/slakttupp-utrymme. Hönsgården måste utvidgas.