Hönsgödsel som gödning?

tanten

Trådstartare
Jag har aldrig haft höns och har ingen alls erfarenhet av hönsgödsel. Mina kunskaper omfattar mest hästdynga och kanske lite ko..;)

Nu disponerar jag trädgårdsland hos en bekant som har höns. Gödseln är blandad med kutterspån och de har ingen gödselstack utan lägger den på en "kompost".

Nu till frågan - hur kan jag använda hönsskiten? det går att skrapa ihop ren skit från hönshuset. Höns är ju otroligt äckliga djur som skiter överallt. Det mesta inne i hönshuset är täckt av ett lager hönsskit. Uäck.

Kan man lösa upp färsk hönsskit i vatten och vattna med, kan man använda det som mockats ut under vintern eller behöver det komposteras längre än annan skit?

som ni ser är jag full av frågor.

Tanten - som inte gillar höns...

Sv: Hönsgödsel som gödning?

Hönsskit är dunder i landen. Lade "färsk" direkt efter mockningen under ett kökrsbärsträd förra året, och det har näst intill exploderat i tillväxt.

Tror att det är onödigt äckligt att joxa med vatten o dyl...

/Migo

Jag har obegränsad tillgång till hönsbajs men använder det aldrig i trädgården pga lukten. Det är ju jättebra som gödning men fy så det luktar!

Som jag har lärt mig kan man blanda ut det med jord och sen täcka ordentligt med jord över för att "täppa in" lukten, att den ska blandas ut är väl för det kan bli starkt för en del växter gissar jag?!

/hallonsaft som inte är så kunnig i trädgården.

Har svårt att tro att det hjälper.. Hönsbajs luktar otroligt starkt..
Nä, jag håller mig till annan gödning. Vill inte att det ska lukta värre här än vad det redan gör de dagar som vinden ligger på från bajshögen.. :cool:

Hönsskit är dunder i landen. Lade "färsk" direkt efter mockningen under ett kökrsbärsträd förra året, och det har näst intill exploderat i tillväxt.
/QUOTE]

Vissnar inte gräset som växer under trädet om man lägger dit hönsskiten utan att den har fått "bränna" eller vad det heter, först? Jag har för mig att hönsskit är rätt frätande när det är nyskitet?

Nej, gräsmattan ser då fin ut där under. Skiten var ganska torr när den lades dit(hönshuset stått oanvänt nån vecka innan mockningen), det kanske har påverkat.

Hönsgödsel är som många redan skrivit rent "dunder" men det bästa är om man kan mylla ner det annars luktar det päckel.
Jag brukar köpa pelleterad hönsgödsel och i en normalstor blom-urna ca 35-40 cm diameter myllar jag ner ungefär 1½-2 dl gödsel och det räcker hela sommaren.
Är det sågspån i gödseln så tänk på att potatis och en del andra rotfrukter gärna får skorv av spånet.

Hönsgödsel är som många redan skrivit rent "dunder" men det bästa är om man kan mylla ner det annars luktar det päckel.
Jag brukar köpa pelleterad hönsgödsel och i en normalstor blom-urna ca 35-40 cm diameter myllar jag ner ungefär 1½-2 dl gödsel och det räcker hela sommaren.
Är det sågspån i gödseln så tänk på att potatis och en del andra rotfrukter gärna får skorv av spånet.

Det jag kan skrapa ihop från hönshusets värpreden och sittpinnar är ju som pelleterad fast i större bitar :D

Funderar allvarligt på att ta några klumpar och gräva ner i växthuet bredvid tomaterna.
Köpte tomatplantor på handelsträdgården och de är gröngula i bladverket trots flitig vattning och - som jag trodde - bra jord.

Lite blodmjöl kan vara bra i det läget.

kanske det! :D

Problemet kommer sig av min skrala ekonomi. Landet odlar jag mest för att få grönsaker till vintern att äta av. Bara fröerna tog en rejäl bit av matpengarna under april... Suck.

Hönsgödseln är totalt gratis. :banana:

Kör på hönsgödseln du, en idé kan vara att ge just tomaterna en boost med gödselvatten.

träaska fungerar bra också som kompletterande gödning, innehåller inte kväve men fosfor, kalium, kalcium och en del magnesium.

På tal om gödsel så brukar jag göra lite brännässlegödning. Har en hink full av bränässlor och slår på vatten, efter ngn vecka så tar jag en del brännässlevatten och resten vanligt vatten i kannan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka