Hönsfunderingar

K

Karamella

På torsdag flyttar vi ut på landet. Har köpt ett litet hus med lite tomt till. Vi funderar på att skaffa höns till våren, men har lite funderingar:

1. Det blivande hönshuset är 140*145 cm. Höjden är 160 + snetak, så totalt ca 200 cm högt. Hur många höns får man ha i det utrymmet? Jag funderar på 5 hönor + 1 tupp.

2. Måste man ha tupp?

3. Hur gör man på vintern? Måste höns ha värme, eller finns det någon ras som tål kyla bättre? Har hört att Hedemorahöns är rätt tåliga, stämmer det?

4. Hur stor "uteplats" behöver 5 hönor och 1 tupp?

5. Är det något speciellt man ska tänka på?

Tacksam för svar. Fler frågor dyker nog upp :angel: :crazy:

Sv: Hönsfunderingar

Ett av problemen på "äggfabriker" är just att hönsen där mår dåligt utan tupp - så ja, tupp är ett krav.

Resten vet jag inget om dock...

1 Såvitt jag vet, finns inga speciella regler? Nog kan du ha 20 djur därinne. Men, se nr 4!

2 Nej, men man bör ha en eller två. Allt fungerar mycket bättre då.

3 Alla lantrashöns klarar kylan utan extra värme inomhus. Mina Gotlandshöns har övernattat utomhus (deras eget val) i -25 grader. Dom var varma och goa under magen. Enda problemet med kylan är det vanliga, vattnet.

4 Så stor som möjligt, minst 3x3 meter. Bäst är att inte ha någon alls, utan låta hönsen ströva fritt dagtid. Utevistelsen minskar också behovet av golvyta i hönshuset.

5 Specificera.

LIA

Man måste inte ha tupp! Ska man ha tupp är det bäst att bara ha en, två tuppar som slåss är inte något att leka med.
Höns klarar ofta kyla bra, men även dom kan förfrysa sig om det blir kallt. Så en värmelampa är uppskattad när det är kallt. Mycket beror på hur stor och hur många höns man har och om dom kan sitta tätt ihopa.

Något speciellt är att tänka på är vad du vill med dina höns:
-vill du bara ha ägg. Skaffa en stor "äggras" och tänk på att med tupp blir en del av äggen befruktade och en del upplever det som obhagligt. Det kan synas lite blod i ägget.
-vill du ha kycklingar. Skaffa då rätt ras, de flesta stora raserna och korsningarna vill inte ruva. Dvärghönsraser är överlag väldigt pigga på att ruva, så pass att det ibland kan vara svårt att ta äggen från dom.

Ska du ha ägg så tänk på att äggskal är mycket poröst material och om det kommer avföring på ägget ska man tvätta bort det så fort som möjligt. Men använd INTE tvål eller rengöringsmedel även dessa går också in i ägget och ger smak.

Så till sist. Om dina höns ska gå fria ute så kolla upp hur det är med rovdjur. Som räv eller stora rovfåglar där du ska ha dom. Har själv blivit av med höns till båda sorterna. Räven var så fräck att den kom mitt på dagen och tog en höna på gräsmattan mitt framför mig. Finns det rovfåglar är det bäst med en hönsgård med någon form av tak, går bra med bara nät.

Senast ändrad:

1. Det blivande hönshuset är 140*145 cm. Höjden är 160 + snetak, så totalt ca 200 cm högt. Hur många höns får man ha i det utrymmet? Jag funderar på 5 hönor + 1 tupp.
Såvitt jag vet, finns inga speciella regler? Nog kan du ha 20 djur därinne.

ÅJO! Nog sjutton finns det regler allt, för hur mycket plats höns ska ha! Försökte hitta det på www.djurskyddsmyndigheten.se men det stod int edär - de hänvisade till djurskyddsbestämmelser för fjäderfä, som inte fanns att ladda ner...
Har dock för mig att det är 1/4 kvm per djur som är minimimått. Kan vara ½ kvm också..

Ska man ha tupp är det bäst att bara ha en, två tuppar som slåss är inte något att leka med.
Fungerar utmärkt med fler än en. Viktigare här är vilken ras man väljer.

Skaffa då rätt ras, de flesta stora raserna och korsningarna vill inte ruva.
Samtliga lantraser ruvar, oavsett storlek.

med tupp blir en del av äggen befruktade och en del upplever det som obhagligt. Det kan synas lite blod i ägget.
Alla, med något undantag, ägg blir befruktade. Det märks inte i äggen om dom inte ruvas.

Ska du ha ägg så tänk på att äggskal är mycket poröst material och om det kommer avföring på ägget ska man tvätta bort det så fort som möjligt.
Det räcker om man borstar bort den torkade avföringen. Skalen har en slags skyddande hinna, och den bör man inte tvätta bort.

Om dina höns ska gå fria ute så kolla upp hur det är med rovdjur.
Lite svinn får man räkna med. ;)

LIA

Nog sjutton finns det regler allt, för hur mycket plats höns ska ha!
Du är inne på hönseribestämmelserna nu? Dom kanske även appliceras på hobbyverksamhet, jag vet faktiskt inte. I vilket fall, så går fabrikshöns aldrig ut, och behoven blir därför annorlunda.
Kanske känns Karamellas hönshus opraktiskt litet.
Viktigt är sittpinnarnas utformning och placering. Ventilation, städmöjligheter mm inte att förglömma.

LIA

Det finns bestämmelser även för sällskapsdjur. Dom måste ha en viss yta. Även om jag inte vet var man hittar dem.

Om tupparna slåss eller inte är inte så mycket beroende på rasen, om man inte väljer rena "stridstuppar" som på individen, antalet hönor som dom har tillgång till och ytan dom ska samsa om. Dessutom hur kapital en tupp är och hur länge han orkar hålla konkurenterna på plats. Så ett slagsmål kan komma plötsligt efter ett par år ihopa.

Äggen tar smak av gödseln, det är bland annat därför som alla ägg som säljs måste vara tvättade, även p g a smittrisk. Men med riktiga värpreden miskar risken för att äggen blir smutsiga och även hönornas möjligheta att ruva på dem. Så det är ju upp till en var vad man vill med sina höns.

Sist alla lantraser är inte lika glada för att ruva. Även här är det individer så lättats är dvärghönsen. Det har ju aldrig avlats på dem på samma sätt för att få ut stora och många ägg eller gödkycklingar. Här har aveln mest gått ut på att få vackra fåglar som kan ruva fram sina egna kycklingar.

En mycket bra bok om hönsskötsel tycker jag är Naturligare hönsskötsel" av Detlef Fölch/Kristina Odén. Finns att låna på biblioteket. Den tar upp det mesta du behöver veta...allt från vart man bäst placerar redena, hur sittpinnarna ska sitta, matskålar/vattenskålar/foder...utegång, rastgårdar, sammansättning i flocken, olika raser och dess behov osv. Vi byggde om ett helt hönshus genom den boken. Blev himla bra...Jag är inte den som kan tipsa om raser eftersom jag gjorde tvärtemot vad man ska göra som nybliven hönsägare. Köpte höns från ett hönseri vilket betyder lååång rehablitering av dessa hönor. Jobbigt och svårt...men det kändes som jag hade gjort en god gärning när en dag hönsen blev HÖNS. Var nån broilerkorsning...leghorn och nåt annat...värpte som tusan, ja alldeles för mycket ;-)....Men som sagt, köper man höns från ett sådant ställe får man räkna med otroligt med jobb...fast för min del var det värt det.

Jag har Gotlandshöns sedan många år, och grundar mina åsikter fr a på det.
Tupparna slåss aldrig inbördes, annat när ungtupparna ska klättra i hierakin. Då blir det turbulens under några dagar.

Äggen tar smak av gödseln? Inget vi har märkt. Vad menar du med smittorisk?

Olika lantraser har olika stor ruvbenägenhet, men alla gör det i någon mån och dom flesta i stor utsträckning. Gotlandshönsen (våra) t ex ligger på 70-90%. Dvs dom flesta ruvar/försöker ruva någon gång under säsongen.

Lantraserna har inte avlats för att vara vackra eller högproduktiva. Dom hålls för att bevara sunda stammar med friska, naturliga djur. Så naturliga som höns kan vara. Dom enda lantrashöns jag hört talas om, som har/har haft ärvda defekter, är Hedemorahöns.

LIA

Liknande trådar

Övr. Djur Någon som har erfarenheter av fasaner? Funderar på att skaffa men har inte hittat jättemycket information om dem. Jag är intresserad av...
Svar
11
· Visningar
1 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka