Hönserihöns

majola

Trådstartare
Hur gör ni är ni köper ägg?

Här (Tyskland) finns det fyra sorters ägg att välja på i butikerna.

"Vanliga" - dvs från burhöns
Golvhållning - dvs från inomhushöns men inte i bur
Frilandshållning - från höns som får gå ute i hönsgård på dagarna
Ekologiska

Prisskillnaderna är förstås enorma. Jag har inte priserna i huvudet, men om en 8-10 vanliga ägg kostar ca 80 cent så kostar ekologiska ägg en bit över 2 euro. De andra ligger mittemellan.

Jag köper oftast frilandsägg, ibland ekologiska. Ägg från burhöns och hallhöns undviker jag, för den djurhållningen vill jag inte stötta. Men nu undrar jag hur stor skillnade det är på frilandsäggen och de ekologiska äggen. För hönsen alltså. Jag går ju "miste" om ägg från hönor som har fått ekologisk mat till exempel, men det kan jag ta.

Hur väljer ni?

Sv: Hönserihöns

Jag köper bara från frigående utomhus eller ekologiska. Köper dock ägg väldigt sällan och finns det inte vad jag ska ha så struntar jag hellre i det och kollar någon annanstans.

Har tjatat lite på mamms och papps till att bara köpa frigående utomhus eller ekologiska och oftast har det funkat, men då och då blir det annat också beroende på priser.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 549
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar