Höns- fotböld.

F

frazze

Köpte 2 Austral Orpinton hönor igår. Det var mörkt när jag hämtade dem och även när jag släppte in dem i hönshuset här hemma.
Upptäckte i morse att den ena haltade illa, en fotböld. Har pillat bort förhårdnaden, fått ur en del gegg, tvättat rent, har på en antibaktriell salva och ett skyddande bandage.
Nu till frågan, hur lång tid tar det innan det läker och innan man ser en förändring till det bättre? Tycker så synd om Halta Lotta.

Sv: Höns- fotböld.

Hej!

Frågan är om det läker.

Nu har du redan börjat behandla det så nu är det bara korkat att uppsöka någon hjälp med ett utlåtande vid visning av djuret.
Men jag tycker du valt rätt metod. Kör nu på detta 1vecka. Märker du absolut ingen förbättring så är det tveksamt om det blir någon.
Blir det minsta någon skillnad? Vad fan. Kör på! :) Däremot ska du självklart kontakta personen du köpte av och föra konversationen.

Vart exakt sitter det sjuka? Självklart finns det metoder som hjälper men vet många höns som klarar sig utan ett finger, om så är fallet.
Vad kallar man det för, förresten inom höns när man säger finger?

Ta en bild!! :) Lycka till.

Jag har pratat med en veterinär om bölden. Vi var nog inte riktigt överens om behandlingen av hönan, tex så tyckte hon att det var nog "överkurs" att ha bandage, men jag tycker det skyddar mot smuts .
Bölden sitter mellan 2 "fram tår". Ang förra ägaren så var det en "flicka" som aldrig haft höns förut och köpt de här 2 i sommar och nu fått dvärghöns som mina damer ville mörda. Därav akut omplacering, men hon måste ha märkt hur illa hönan haltat, vet inte om det beror på okunnighet eller att hon inte brydde sig.
Men jag ska försöka att få hönan frisk, blir det inte bättre inom en snar framtid så får hon somna in.

Jag har pratat med en veterinär om bölden. Vi var nog inte riktigt överens om behandlingen av hönan, tex så tyckte hon att det var nog "överkurs" att ha bandage, men jag tycker det skyddar mot smuts .
Bölden sitter mellan 2 "fram tår". Ang förra ägaren så var det en "flicka" som aldrig haft höns förut och köpt de här 2 i sommar och nu fått dvärghöns som mina damer ville mörda. Därav akut omplacering, men hon måste ha märkt hur illa hönan haltat, vet inte om det beror på okunnighet eller att hon inte brydde sig.
Men jag ska försöka att få hönan frisk, blir det inte bättre inom en snar framtid så får hon somna in.

Överkurs?

Finns bara en anledning som kan kalla det överkurs med extra skydd, vilket är om det hindrar luft från att komma till och lufta. Vilket jag inte tror. Dumt svar du fick, lite synd. Men eftersom du inte fick några andra svar så tror jag du behandlar rätt och kommer märka förändring efter 1vecka ungefär. :)

Är hönan hängig på något vis? Sitter still, undviker att gå ut? Är ensam?
Själv har jag en teori om att låta henne vara ensam. Går säkert bra båda dera.

Pigg och glad, äter ,dricker och går ihop med de andra.

Pigg och glad, äter ,dricker och går ihop med de andra.

Då tror jag bara problemet är att du är en väldigt försiktig djurvän. :)
Skriv gärna som en uppföljning här hur det hela går med bölden.

En uppdatering ang Halta Lotta. Hon haltar fortfarande men inte alls lika illa som förut, så det går åt rätt håll :)

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
S
Hästvård Min häst har haft mugg till och från hela sommaren. Hon har haft det tidigare somrar också, men det är extra mycket i år. Nu har hon...
Svar
19
· Visningar
1 353
Senast: Prince LineXX
·
Hästvård Hur allvarlig ska ett sår verka för att ni ska ringa efter veterinären? Hur länge bör man avvakta annars? Det är så att min lilla...
2
Svar
24
· Visningar
3 079
Senast: Train
·
L
Hästvård Min häst trampande på en spik för sju veckor sedan. Den gick in LÅNGT (troligtvis 2-3 cm) och den hann sitta där nästan ett dygn innan...
2
Svar
28
· Visningar
4 461
Senast: richter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar