Hönät - fördelar nackdelar

Sv: Hönät - fördelar nackdelar

fördelar:
sysselsättning
lugnare häst
mindre stress vid fodring
höet kan inte dras runt i boxen

nackdelar:
hästen äter inte ur en "naturlig vinkel"
har hört att underhals fås lättare pga ätställningen?
hästen kan fastna i nätet med täcket pga spännena fram

jag har haft slow feed-nät sen i januari ungefär och är mkt nöjd då min häst inte alls är stressad längre. dock har han och några till i stallet lyckats fastna i näten med täckesspännena när dem lutar sig fram och äter. jag löste det genom att sätta på silvertejp runt på spännet fram, inga problem efter det. :)

Vi har precis börjat med slowfeedingnät till våra hästar. Har byggt en foderhäck med tak och väggar nertill, nätet hänger så pass långt ner att hästarna får en naturlig ställning. Väggarna är till för att inte hästarna ska kunna fastna i nätet.

Hittills har det gått bra, vi vill att hästarna ska ha fri tillgång på hö och nätet gör att hömängden inte ökar drastiskt och det inte blir något spill. Har bara gott att säga om det!

Dock rekommenderar jag inte att hänga in ett nät till en hungrig häst då den kan bli väldigt frustrerad att inte få tag på tillräckligt med hö på en gång. Detta gäller slowfeedingnät som har mindre hål än vanliga hönät.

Tack för tipset med spännena, man vill ju inte ha någon incident.

Jag vet ännu inte om det blir slowfeeding eller vanligt.
Finns det något mittemellan? :crazy:

Nackdel
Konstig ät ställning,
Kan fastna.

Fördel,
Längre ät tid för vissa hästar,
Drar inte runt höt (finns sökare lösningar på detta).

underhals tror jag inte öht är ett problem, men ätställningen påverkar både hur tänderna mal, dvs tänderna kan slitas ojämnt i fel ätställning, samt spänningar i nacke och hals kan uppstå om hästen konstant fodras i en onaturlig ätställning mot hur den är avsedd att äta, och är en häst som står och äter större delen av dygnet i sådan ställning.

jag tror inte komplementet med äta ur hönät stör hästen fysiskt om det är i normal förhållanden, dvs som komplement och inte större delen av dygnet. man brukar dock rekommendera tätare tandkoll på hästar som äter frekvent och regelbundet ur nät som hänger.

Vad för lösning tänker du då, gällande dra runt på hö?

Jag introducerade slowfeeding-nät till mina två hästar för en vecka sedan. Jag har två extremt matglada och lättfödda hästar, ett halvblod och en lipizzaner, och jag testar näten för att se om det kan förlänga ättiden för dem i hagen. Men jag använder näten enbart som komplement, lägger knappt halva grovfodergivan på marken och resten av givan fördelas i två nät som hänger på utsidan av vindskyddet (så att nätens nederkant hänger ca 70 cm ovan mark).

Den första dagen jag använde näten reagerade hästarna helt olika. Lipizzanern attackerade nätet med stor frenesi, hon rev och slet i det och drog ut stora tuggor - det såg inte alls bra ut. Halvblodet däremot var mycket misstänksam och tyckte det var allmänt läskigt att nätet rörde på sig när hon försökte dra ut ett strå.

Men nu, efter en vecka fungerar det bra. De äter lugnt och sansat, skiftar mellan att ta några tuggor från näten och några tuggor från marken. Ättiden har förlängts till drygt det dubbla, den giva som de tidigare käkade upp på mindre än en timme håller de nu på med i drygt två timmar.

Så att använda näten som ett komplement ser jag enbart som en fördel, men jag skulle inte vilja utfodra enbart med nät, av de orsaker som andra redan har skrivit här (ätställning etc).

Tack för ditt svar. Tänkte ha näten i boxarna nattetid främst. Då kanske man ska börja med att introducera lite "sakta" även ha hö utanför så det inte blir frustration.

Så att använda näten som ett komplement ser jag enbart som en fördel, men jag skulle inte vilja utfodra enbart med nät, av de orsaker som andra redan har skrivit här (ätställning etc).

Så kan man lösa det om man är rädd för felaktig ätställning osv.

Min har fri tillgång/ska alltid ha tillgång till grovfoder:
Jag ger i nät i hagen för att jag vill förhindra att det tar slut och där läggs en portion löst under nätet då jag först vill att han ska äta sig mätt på det och näten ska vara mer ett komplement/att det alltid finns nåt att pilla på.
Inne ger jag helt löst, så man kan säga att hans ätställningar varierar hela tiden över dygnet.

Tack för ditt svar. Tänkte ha näten i boxarna nattetid främst. Då kanske man ska börja med att introducera lite "sakta" även ha hö utanför så det inte blir frustration.

Klokt! Detta är något man bör göra i början, säkert minst 1-2 veckor så att man verkligen ger hästen tid att bekanta sig med nätet och lära sig tekniken att äta från nät utan att behöva bli utsvulten först för då kommer den bli stressad och frustrerad.

En rekommendation är att till en början ge som vanligt med en liten del i nätet och sen övergår man med mer giva i nätet med tiden där tillslut hela givan är i nätet. Då har hästen gott om tid på sig att lära sig

- Några i mitt stall påstår att hästarna inte kan äta hösilage ur småmaskigt nät. Vi är ca 20 stycken - så dyrt att skaffa nät till alla - och vill inte göra misstag som blir dyra. :o

- Dandylinn - funkar det även på vintern? Det argumentet fick jag också - att hösilaget skulle frysa på vintern. Har själv aldrig upplevt detta!

Det är inga problem för min matgalning att äta hösilage i ett mycket finmaskigt nät. Och snabbt går det... Suck...

Skodda hästar kan fastna i näten med skorna.
Om hästen blir litet sur på nätet så kan den få för sig att det skall komma hö ur det om man krafsar på det.
Och vips så har man en häst som har slagit knut på sig själv med hjälp av nätet.
Inte bra.

underhals tror jag inte öht är ett problem, men ätställningen påverkar både hur tänderna mal, dvs tänderna kan slitas ojämnt i fel ätställning, samt spänningar i nacke och hals kan uppstå om hästen konstant fodras i en onaturlig ätställning mot hur den är avsedd att äta, och är en häst som står och äter större delen av dygnet i sådan ställning.

jag tror inte komplementet med äta ur hönät stör hästen fysiskt om det är i normal förhållanden, dvs som komplement och inte större delen av dygnet. man brukar dock rekommendera tätare tandkoll på hästar som äter frekvent och regelbundet ur nät som hänger.

Håller med i påståendet, och då särskilt nät som hänger en bit upp (vilket ju är att föredra för skodda hästar, helst med något för också så hästen inte kommer åt nätet med hovarna).

Min egen har jag kollat tänderna på extra noga och inte kunnat hitta några hönäts-relaterade problem på. Vass längst bak, men det har den "alltid" haft lätt att bli även innan näten. Har ätit med nät i kanske 2-3 år, inte för stunden.

Är ganska mycket jobb med hönät jämfört med utan. Beroende på hur ambitiös man är med det.
Fördelarna överväger helt klart nackdelarna, tycker jag, men sen beror det på om det börjar bli en säkerhetsrisk (framförallt för skodda hästar), och om man hittar bra rutiner som fungerar för sig själv och de hästar som ska äta ur näten. Förutsättningarna kan vara väldigt olika.
Kan man ha näten lågt utan säkerhetsrisk är det att rekommendera för tänder/nackes skull.

Nej inga problem där heller och vi har varierande TS på balarna så allt från ganska blött till jättetorrt samt lite skillnad på struktur även.
För mig låter det mer som en ursäkt till att inte vilja ha nät.

Näten blir inte stela heller vid blötväder, om näten av bättre kvalitet används, de måste vara mjuka och inte av hårt nylon för då blir det helt stelt och hästarna gnager sönder nätet på nolltid.

Ang skor/risk att fastna så har vi en enda som började klättra på sitt nät och denne fick då nätet i en låda i stället och har slutat med det. Hos övriga hänger näten en bra bit ovan mark.
Man kan bygga sparkskydd eller andra lösningar.
Jag såg en jättesmidig grej som finns på caisas, där det är som mjukare plast undertill, det skulle man också kunna bygga till och hänger det då en bit ovan mark i den kombinationen ser jag det som en väldigt minimal risk att kunna fastna..om hästen nu inte hoppar upp och stoppar ner ett ben.. :)

Senast ändrad:

Jag gillar nylon-näten bättre för att dom är lättare att tvätta (spola av med slang bara) och dom fryser inte på vintern. :)
Inomhus brukar jag ha "mjuka" nät. Mest för att jag har flera såna och vill att även dom ska komma till användning.
Visst håller dom som regel bättre, men så är nylonnäten vanligen mycket mycket billigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
1 098
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka