Hönät eller inte

E

Egonson

Vad tycker ni om att ha hönät i transporten, som hästen får äta ur under färden?
Ska man ha/ska man inte ha hönät?
Har fått både ja och nej på den frågan.
Vad är positivt, vad är negativt med att hästen får äta hö i transporten? :confused:

Kan det inte vara tryggt för hästen att ha något att äta på?
Jag menar, det är ju en stor del av deras dagliga rutiner, det där med ätandet.

Sv: Hönät eller inte

Mina har alltid hönät när de åker, de kopplar av och det fungerar väldigt bra för oss, dock äter de bara Hösilage, inget hö pga dammrisk.
Inte kul att stå i bussen 5 timmar och inte ha något att göra, med mat så finns det alltid något att göra :banana:

Precis vad jag tänkte. Måste ju kännas tryggt att ha mat, jag menar, hästen kanske tänker: "allrajt, mat! Då överlever man ju i alla fall den här vansinnesfärden" :D
Har för mig att det var något "rön" för någon tid sen att man inte skulle ha hönät i transporten, kommer ej ihåg varför.

Risken för transportsjuka ökar iom att höt aldrig är helt dammfritt och utrymmet är så pass litet i transporten.

Det är som Magdalena sa, risken för transportsjuka ökar. Jag har aldrig råkat ut för detta och hoppas sannerligen att jag slipper, det är ingen rolig grej!
Har man glupska hästar kanske man bör tänka sig för 2 gånger innan man hänger in nät, en bekant till mig råkade ut för foderstrupsförstoppning när pålle stod med nät i trailern, visserligen hade den hästen löpt ett par timmar tidigare och va förmodligen vrålhungrig, så men får tänka sig för.
Mina står inte konstant och äter, de pillar i det då och då, när de inte roar sig med att spana in trafiken :rofl: , 2-åringen älskar att stoppa ut näsan från rutan, ser väldigt kul ut :D

Jag har hört att hästen kan få foderstrupsförstoppning om den äter hö i transporten. :confused: Eller tja..det var min kompis som sa det, hon ger aldrig i transp. Jag har alltid ett hönät med hö (om jag inte har ensilge, beror på vad jag har hemma) i transp. om jag åker någonstans. Dock blir hästen lätt hostig så det är väl tur att jag inte åker så ofta. Försöker ha så bra vent. i transporten som möjligt.

För övrigt tror jag nog att det är väldigt bra att hästen har något att äta under transp. Hästar som äter har lättare för att slappna av.

Jag vill inte ha NÄTET alldeles oavsett, jag har IKEA-kasse upphängd så det blir som ett foderkapell/hökrubba som man kan köpa för dyra pengar till transporten.

HÖ vill jag heller INTE ha i transporten. Då stannar jag hellre oc fodrar. Däremot vill jag gärna de ska ha att ÄTA när de åker, vilket är enkelt löst eftersom jag har hösilage =)

Så mina äter hösilage ur IKEA-påse under färd. Och ffa unghästen blir mäkta förgrymmad om hon måste åka utan mat (t ex hem från klinik där hon sederats och inte ska äta på några timmar)

Min häst blir mycket lugnare om hon får tugga på något under transporten.

Däremot skulle jag aldrig använda hönät p g a skaderisken utan har en IKEA-kasse med hösilage istället.

Jag tycker det beror på hur långt man skall. Egentligen anser jag att det är bättre utan, då risken alltid finns att hästen kan fastna, klättra i nätet.

Men skall man långt och hästen behöver tid till att fylla på sina förrråd så ja, då kan man ha hönät.

Hälsning Maja

Aldrig hönät! :eek: Har varit med om häst som trasslat in sig totalt, trots att det i stort sett satt i taket. IKEA-kasse i så fall men det beror på hur långt man ska. Visst håller hon sig lugn dem 2 minuter det tar för henne att få i sig allt hö! :D :smirk: Stannar hellre till och ger lite hö.

Jag föredrar och ge hö till hästen vid resa, åtminstone till en häst som kanske är lite ovan, eller lite "trasslig" att åka med. Oftast tycker jag att de lugnar ner sig då.

Ikea-påsarna är ju praktiska och bra vid transport annars finns det ju småmaskiga hönät där maskorna är betydligt mycket mindre än på vanliga nät som också går att använda, dessa tycker jag är jätte bra för då har hästen verkligen något att pilla med, men den äter ändå inte upp allt hö på en gång som vissa hästar gör :smirk:.

De vanliga hönäten med normalstora maskor skulle inte jag heller vilja använda, med risk för att hästarna trasslar in sig lätt.

vi brukar först "damma av" höet så gott det går.. (ta två skivor och ruska utanför stallet, tills det värsta dammet försvunnit.) sedan tar vi en transportösäck. (ej av nät utan en påse med hål i även s.k. "spillsäck") och häänger upp. Hästen måste ju få ha något att göra när den åker som sagt.

Jag ger hösilage i transporten, ser det som en självklarhet. Hade hellre gett hö än ingenting, men duschat av det först för att få ner dammandet. Sedan åker vi med öppen lucka för frisk lufts intag (hur frisk den nu är på vägarna).

Transporten är ju inte en jätterolig företeelse. Att då göra den så trivsam som möjligt för hästen, där den tillåts iallafall ett av sina naturliga beteenden (tugga) tycker jag känns självklart.
Inte minst så kan ju pålle bli hungrig vid längre transportsträckor, efter träning osv och då ökar ju risken för foderstrupsförstoppning senare. Man kan ju hålla lite koll på hästen och hur den äter innan man far iväg om man är orolig att den ska äta för glupskt, men med regelbundna foderrutiner bör man inte ha problem med det?

Jag har aldrig haft vare sig foderstrupsförstoppning eller hosta vid tranport, och inte heller har någon lyckats fastna i hönätet som jag fäst högt och stramt *peppar peppar*. Ska nog byta snarast till IKEA kasse dock, känns obehagligt med fastna- risken.

Min skötis måste ha hönät... dels för att ha något att göra, dels för att hon inte tycker om att åka transport...

ALDRIG hönät på oerfaren häst i transport, det efter att ha transporterat en unghäst (4 år) som fastnade i det...
Jag skulle va "snäll" å låta henne ha å äta på då det var en låååång resa... Men som sagt slutade med att hon satt fast ordentligt med BÄGGE fram i hönätet trots GODA försök att hänga det HÖGT...

Har dock kört "erfarna/vana" transporterade hästar med hönät utan problem, MEN man minskar ju en ev olycka iom att man INTE använder hönät.

Har numera åxå köpt en "hösäck" med hål i att ha i transporten istället.

om hästen ska ha hö i transporten så bör den även ha vatten! har den de så ser jag inga problem i att ha hö i transporten men vi har de aldrig.

Hur gör ni när ni sätter fast en IKEA-kasse i transporten? Jag kan inte riktigt fatta det. :o Bild?

Jag har inte hönät!!
Utan hösegel som är som en presening som man späner upp mellan frambommen och ovanför fönstret i trailern, tycker att det e obehagligt med hö nät eftersom de kan fasna i dem.

Lord Owen skrev:
Hur gör ni när ni sätter fast en IKEA-kasse i transporten? Jag kan inte riktigt fatta det. :o Bild?

Du sätter den på samma sätt som ett hösegel.

Sen, svårt att beskriva eftersom ringar och galler osv sitter olika på olika släp.

I mitt nya så har jag två karbinhakar som löper fritt på det ena långa handtaget. Har bindringar i övre hörnen på frontfönstret. Sätter en hake i varje hörn. I det korta handtaget på IKEA-påsen på motstånde sida har jag också en hake, som jag sätter i mittenbindringen på bommen.

I gamla släpet satte jag upp ringar på framväggen för IKEA-påsen eftersom det inte fanns, och så två hakar på långa hantaget, och en hake i vardera bindring på bommen (hade bara två där).

Ta med dig en IKEA-påser med hösilage i och prova så kommer du komma på hur det funkar bäst på just den transporten du har/använder =)

Lånar knapp.

Varför är det bättre att ge hösilage? För att det dammar med hö - men hur mycket fysisk skada kan det göra egentligen? Om man tänker andningsmässigt? Har aldrig hört att hö inte skulle gå att använda därför i transport. Däremot att hästar riskerar att svälja fel = foderstrupsförstoppning.

Vi ger inget hö vid kortare resor. Längre far vi sällan ( om man räknar längre som mer än 30 min).

Norrland :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama