Hon tuggar extremt på bettet och slår med huvudet.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 169
M

Matilda_o_Bonita

Måste få lite råd om bett till mitt 4 åriga sto. :confused: Hon verkar jätteirriterad med det bettet hon har nu. Hon tuggar supermycket, slår med huvudet och är allmänt irriterad. Min tränare påstår att hon är bäst när man har det bettet, men jag vet inte riktigt. :confused: Det går bra att rida henne, men att longera med det bettet är omöjligt, hon kan inte konsentrera sig utan har all uppmärksamhet på bettet och tuggar och håller på. Jag talar nu inte om normal tuggning på bettet, utan extrem tuggning. Hon är jättelöddrig runt munnen efter ridpasset och gnider huvudet och mulen mot mig hela tiden och slå med huvudet när jag ska ta av tränset. Rider nu på ett vanligt tvådelat rostfritt tränsbett. Är det bettet eller är det något annat? Hjälp, ni som kan något om bett behöver råd, vill inte att det övergår till något mer allvarligt beteende. :(

Sv: Hon tuggar extremt på bettet och slår med huvudet.

Eftersom hon är så pass ung vore det kanske läge att kolla tänderna....hon håller ju fortfarande på och byter tänder..
Det kan vara fel storlek, tjocklek på bettet...
Hon kanske vill ha ett 3delat eller ett rakt...
Försök med olika material...
Du får helt enkelt försöka låna olika bett och prova dej fram....

Glömde...vad har du för sorts nosgrimma?

En förhårt spänd nosgrimma eller en felaktig anspänd nosgrimma kan också ge dessa symptom....

Speciellt i kombination med tandfällning och "fel" bett....

om du vill rida på bett kan du testa ett tredelat eller stång (men då får du vara jättemjuk på handen!!!) varför inte testa att rida utan bett....

Låter som att hon av nån anledning inte trivs med bettet. Hade själv liknande problem på en häst och bytte till ett rullbett i koppar. Funkar jättebra och hästen har blivit helt "normal" efter bytet. Värt att prova tycker jag. Tog senare bort nosgrimman helt och då blev det ytterligare ett "snäpp bättre".. :banana:

Börja med att kolla tänderna!! När du försäkrat dig om att hästen inte har ont eller känner obehag kan du börja testa olika bett, nosgrimmor etc
Vill även slå ett slag för bettlöst. Min häst älskar sidepull och Bitless Bridle.

Självklart som alla andra säger, kolla tänder! Efter det hade jag testat ett rakt tränsbett, antingen med fasta eller rörliga ringar. Det har funkat på min häst som vart orolig mycket med huvudet..

Har provar med en rak stång med rörliga ringar, som fungera ganska bra, men när hon var på inridning bytte dom till ett vanligt tvådelat med förklaringen att hon riskerade att bli väldigt stark med rak stång. Jag har för den delen en pullargrimma i tränset som fungerar väldigt bra, enligt min tränare, och enligt mig också. Har även provat med acchennosgrimma och engelsk nosgrimma, men pullargrimman är det som fungerar bäst. Innan hon åkte till inridning var jag ofta ute och promenerade med henne och hade då endast träns, utan någon nosgrimma alls, och ett rakt bett med rörliga ringar och hon var likadan i huvudet då, tuggade och slog. Under hennes inkörning -04 provades X antal bett med likadant resultat med hon kördes dock in på rakt bett med rörliga ringar som inköraren bedömde fungerade bäst. Så åsikterna går isär med hurvida hon ska ha rakt, som inköraren säger är bäst, eller tvådelat som min tränare säger att hon måste ha. Har försökt komma i kontakt med min tränare (som är på dressyrkurs i Spanien) men har inte lyckats. Men ska prova med ett rakt bett med rörliga ringar och se vad som händer. Ska säga att under hennes inkörning drogs även hennes vargtänder ut och veterinären påstod att hon redan tappat alla tänder, men jag är inte riktigt säker på det. Ska iaf få hit vet så att han kan titta på hennes tänder, och göra fler försök att komma i kontakt med min tränare.

Försök att även söka lösningar "utanför lådan" Det är lätt att fästa sig vid just munnen när en häst visar obehag med huvudet. Har träffat på hästar som haft extremt orolig mun pga låsning i nacke, sadelproblem, allmän stress m.m
Med tanke på hur kraftigt din häst reagerar verkar det troligt att den har riktigt ont snarare än att den känner visst obehag. Kom ihåg att hästar är programmerade att stå ut med mycket smärta innan de visar något. Risken att bli uppäten om man avslöjar sig är alltför stor...

Vi köpte en ny sadel till henne nyligen som enligt min tränare passade perfekt och den ser också ut att sitta väldigt bra. Borde kanske åka till en sadelutprovare? Börjar bli lite orolig nu när ni kommer med era teorier om annan smärta i rygg, nacke och allt vad det kan vara. :crazy: Mamma påstod att det bara var som hon var otålig och ska testa mig, men utan bett tuggar hon inte och är helt normal.

min häst var väldigt tjafsig i munnen precis efter att jag hade köpt henne. Bytte då från metallbett till silikonbett och sen dess har hästen funkat superbra! Så prova med en mjukt bett, syntet eller gummi eller dyl. Kanske blir hon lugnare av det.

Det ska jag prova. tack för tipset :)

Har du provat hackamore? Det rekomenderar jag isf för så var hästen jag rider men hon slutade med hackamore.

kolla tänderna, under tiden rid bettlöst eller med ett rakt ledat bett.

Det smartaste är väl att rida bettlöst ett tag så vet du om det är i munnen problemet finns. Skulle dock inte rekommendera Hackamore... Sidepull och Bitless Bridle är bra alternativ, särskilt till en unghäst.
Låt det ta lite tid, det är inte säkert att hon blir helt lugn med en gång. Hästar har otroligt bra minne (särkilt när något gjort ont) och hon kan mycket väl förknippa ridningen med obehag en tid framöver.
Mitt tips är att ni tar det lugnt ett tag och försöker få ridningen att bli bekväm och positiv.
Om det inte hjälper att rida bettlöst blir det till att fortsätta detektivarbetet! Bra att du försäkrat dig om att sadeln passar, men tänk på att unghästar ändrar sig snabbt. Är själv inne på tredje sadeln till min 3,5-åring, då är hon ändå bara promenadriden ännu... :)

Liknande trådar

Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första... 2
Svar
22
· Visningar
1 822
Träning Jag håller just nu på att rida in min "unghäst". Han är ju inte unghäst längre då han faktiskt är 7 år, men det funkar lika bra ändå. :)...
Svar
17
· Visningar
4 397
Senast: axel
·
R
Utrustning Har precis köpt en fullblods-tjej som inte gillar sitt bett...:confused: Hon har ett 2-delat tränsbett som är väldigt tjockt. Det...
Svar
11
· Visningar
1 160
Senast: pinky
·
W
Hästvård Vi har gått och funderat på detta så mycket här hemma så jag tänker fiska efter lite råd och tankar här på buke... Har nyligen köpt... 2
Svar
28
· Visningar
4 377
Senast: wimsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden