Hon kastade tvillingar för två veckor sedan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Är så ledsen för mitt fd stos skull, jag sålde henne för två månader sedan, då gått dräktig i 6 månader. Idag skulle hon varit 8 månader gången. Igår ringde jag nya ägaren för att prata lite om bl.a. registreringen av fölet + att jag skulle skicka över betäckningsrapporten som kom strax före jul.

Då berättade hennes sambo (som svarade) att stoet kastade tvillingar för två veckor sen, den 26/12. De hade blivit så chockade o ledsna att de inte öppnade fostersäckarna, utan bara begravde dem, vilket jag kan förstå. En av tvillingarna hade varit i storlek lite mindre än en katt! Den andre såg normalstor ut, vad de kunde se på säckarna.

Det är så himla tråkigt! Men så här efteråt kanske inte helt oväntat, när man tänker tillbaka. Stoet betäcktes 7 gånger, hon slutade aldrig brunsta, visade fortfarande brunst efter 7:e omgången, men då fick det ju vara nog! Visst kan det väl vara så att hon släppte ett ägg till i slutet??

Nu är jag lite orolig för mitt andra sto, hon betäcktes samtidigt med samma hingst, 5 betäckningar blev det innan hon var nöjd och inte ville mer. Hur stor är risken att även hon är dräktig med tvillingar egentligen??? Jag har iofs bara sett en bebis röra sig därinne och stoet är oftast mer "tjock" på ena sidan. Även detta stoet har gått 8 mån nu! Så sent som igår kväll såg jag fölis röra sig därinne.

Till saken hör att båda stona är UL:ade tre gånger! Dygn 16-17, dygn 30 o dygn 95-96 (fick inte tag på vet till d 90). Dygn 90, då jag fick intygen, kunde vet bara se navelsträngen på stoet som kastade tvillingarna, hon ville inte stå stilla. Det andra stoet, det jag har hemma, där syntes huvudet på fölis!

Usch, jag är så ledsen för både mitt gamla sto och de nya ägarnas skull. :cry:

Hur menar du? Klart jag inte visste om att hon bar på tvillingar när jag sålde henne! Det var alltså jag som betäckte stoet och ultraljudade tre gånger och vet såg ingan tvillingar! Naturligtvis var det pga tvillingarna hon kastade! :(

Om vet hade sett tvillingar på UL så hade han ju tagit bort dem o jag hade betäckt om stoet. Det var inte förrän hon var 6 mån gången som jag bestämde mig för att sälja henne och nya ägaren såg ju fram emot att få ett föl med! :(

Jag förstår inte riktigt hur du menar? :confused:

Vi fick tvillingat 2003 samt 2002, 2003 vara bägge jämnstora fast tyvärr fick vi avliva det ena fölet efter 2 dygn det andra fölet lever och mår bra.
2002 fick vi ett levande sto föl samt ett dött tvillingföl i storlek som en katt(stor katt) Det känns otäckt att få tvillingar, detta var inte samma sto som fick tvillingar hos mig

Som jag skrev i två inlägg så är båda stona ultraljudade tre gånger var, naturligtvis av kunnig veterinär! Men jag antar att om fosterna hamnar bakom varnadra så syns det inte på UL?

Ska ha hem samma vet för vaccinering av pållarna nån gång nästa vecka så jag ska ta o prata med honom om det då. Han kanske har blivit för gammal? Men misstag kan ju alla göra. Bara inte så roligt när det händer.

Jag har hört att det ena kan "skymma" det andra och jag läste att ditt sto var ultraljudat. Jag frågade Rodde som råkat ut för tvillingar två år på raken.

Sorry! Såg inte förrän nu att du svarade Rodde! Är väl så inne i det hemska som hänt att jag inte riktigt fokuserar. Ursäkta! :(

Fy vad tråkigt, både för dig och de nya ägarna. När de är så långt gågna har man ju satt sig i sinnet att verkligen få fölis. Jag tycker det låter konstigt att betäcka så många gånger, så det verkade ju inte vara ideala förutsättningar, och kanske något som spökade redan då?? :confused:
Jag vet när mitt sto kastade för ett antal år sedan, då ville man helst av allt bara göra sig av med fostret. Det var endast 8 veckor kvar (en svart Martiniunge, bläs och vita bak....), men eftersom vi fått dåligt foder från en firma skickades allt till Skara. Det var inte kul, jag har trots allt varit relativt förskonad från sån här skit.
Hoppas verkligen att det blir bra med din andra tjej, och att de nya ägarna får en fölis nästa år.
Jag har förresten också hört om tvillingar som misstas vid UL, men så många ggr, verkligen otur. Det känns ju som man är på säkra sidan från tvillingar då.
Hälsningar Nina

Javisst tror man att man är på den säkra sidan efter 3 UL! Jag kan förstå att de nya ägarna var allt för ledsna o chockade för att titta efter färg o kön på fölen, men själv hade jag gjort det i alla fall. Jag är väl en sån som bara måste få veta vad jag gått miste om.

Usch, vad tråkigt att mista fölet bara 8 v före fölning. Fick ni reda på om det berodde på fodret sen? Svart med bläs o vita tecken på fossingarna låter läckert.

Ja, tillverkaren tog på sig detta. Jag gav stoet fodret som en extra proteinsäkring i slutet av dräktigheten, hon åt det endast i ett par dagar, sedan ville hon ej ha mer, men unghästarna fick också lite av det, och de åt fortfarande. När jag kom i slutet av säcken var briketterna angripna av mögel, det var ungefär samtidigt som hon kastade. Men faktiskt så fick jag ekonomisk ersättning av fodertillverkaren, dock en liten tröst då. Analysen visade bara att fölet dött av akuta cirkulationsrubbningar, men foderanalysen sa ju sitt. Ja, usch det var inte kul.... :cry:
Året därpå fick jag en helbror, inte svart utan en kopia av Martini.
Behöver jag tillägga att jag är hysterisk med att lukta och sniffa överallt på fodret som Maja får??

Hälsningar Nina

Ja det första stoet som fick tvillingar inseminerades i sörmland och vi såg tvillingarna vid 17 dygn men sedan försvann dom, hon stod kvar till 40 dygn och ultraljudades varannan dag, men man bedömde att hon resorberat en.

Det andra stoet inseminerades i skåne av en av våra bättre veterinärer där såg man inget, och det konstiga var att hon var mycket smal hela dräktigheten hon gick tiden fullt ut och fick två bedårande stoföl. Tyvärr fick vi avliva en av fölen efter två dygn.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 310
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 593
Senast: iNHALE
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 762
Senast: Packipim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?