Hon brunstar oavbrutet!?!?

J

JennyMedin

Hej. Nu ska vi se om någon kan hjälpa oss med vårt lilla sto"problem". Har ett C-ponny sto som vi haft (Lillasysters häst) ca 3 år. Hon brunstar JÄMT!! Kan vara ett uppehåll på en vecka, ibland två, men sen sätter hon igång igen. De e bara svansen rätt upp o så går hon hela tiden, med bakbena isär. Hon visar ingen direkt förändring i sitt beteende under brunsten, lite segare och "bösig" framåt bara. Vilket inte är lustigt alls. Vi har inte haft mycket förändringar som kan få henne att bli mer brunstig, så som flytt, nya hästar o miljöer. Hon har liksom varit i samma stall med samma kompisar, några som flyttat och flyttat in som det oftast är, men inget märkvärt som kan påverka. Kan hon ha någon obalans i hormoner eller vad kan detta bero på? Vi är tacksamma för alla svar vi kan få då vi inte alls vet hur vi kan lösa detta för hennes bästa. Mvh Jenny

Sv: Hon brunstar oavbrutet!?!?

Vi hade ett sto som var brunstig mer eller mindre konstant. Vi kollade upp henne på klinik,men inget fel hittades.
Vi fick rådet att bara ha henne med ston. Vilket inte vi kunde lösa... men nu är hon såld.

Prova munkpeppar. Har hjälpt många hormonston/valacker. Hjälpte åtminstone mitt hormonsto. Visst, det hjälper ju inte ALLA, men är värd att prövas innan man tar till tyngre åtgärder.

Vi är tacksamma för alla svar vi kan få då vi inte alls vet hur vi kan lösa detta för hennes bästa. Mvh Jenny
Ring och beställ en tid hos veterinär. Har hon hormonella problem är det ingenting ni löser på egen hand. Det behövs en utredning hos veterinär innan någon annan kan ge er råd och tips.

Som någon berörde här ovan, prova, om ni har möjlighet, att ha henne endast bland ston. Vissa damer är väldigt känsliga och går igång om de står bredvid en valack i stallet. Nu vet jag inte vilket kön hennes boxgranne har, men det är någonstans att börja i alla fall, såvida de fortfarande står på stall.

Lycka till!

// Mvh - J

Fast om hon har en hormonell obalans så är det ju taskigt att inte försöka åtgärda detta. Problemet kvarstår ju trots att hon går bland ston.

Jag röstar på munkpeppar. Enklare kan det ju knappast bli att börja med. Lite örtmedel och blir det bra så jättebra, om inte..gå vidare.

Har en häst i stallet som ständigt brunstade. De opererade precis in kulor i livmodern (ja tror de va i livmodern). Då det bara va en vecka sedan de gjorde det kan ja inte säga att det absolut funkar men hon har inte brunstat än i alla fall, trots att de kommit in en ny valack i hagen. Ska visst vara ett gammalt knep.
Men prata med en veterinär, verkade inte vara ett svårt ingrepp då de gjorde det i stallet.

Hej
Har ett sto som brunstar väldigt ofta också. Har prövat ge henne örter, Munkpeppar som ska ha påverkan på hormoner och liknande. Det har i mitt fall fungerat bra. Vad dock noga med att få till doseringen. Lycka till. Anna

Tack för era svar, har bestämt oss för att ta ut en veterinär och kolla upp olika alternativ. Örter och sådant verkar vara ett bra alternativ för de flesta så det är ju absolut ett bra medel vi kan prova. Hon går ju med endast ston och har ingen valack nära så problemet ligger nog inte där. Mvh

Sådana symptom kan t ex tyda på att stoet har en äggstockscysta eller en annan fysisk orsak till besvären. Jag tycker att det är bra att ni bestämt er för att i första hand göra en gynekologisk undersökning av stoet innan ni börjar mixtra med olika örtpreparat. Personligen tycker jag inte att man ska behandla ett symptom utan istället försöka hitta orsaken. Befinns stoet vara friskt kan ni ju testa olika alternativ, men det är dumt att förhala en diagnos.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 929
Senast: Görel
·
Hästvård Nu skulle jag behöva lite råd. Jag har då en -98 född islandshäst, sto. Förra hösten segade hon till sej, var inte lika fartfylld som...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: skuggi
·
Avel Ni som är lite bättre på det här med brunster o beteckningar än jag som är nybörjare! Mitt sto har nu stått en vecka hos hingsten...
Svar
1
· Visningar
1 314
Senast: Miaa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen