Hon bajsar inne...

Guldaskig

Trådstartare
Köpte en katt för snart ett år sedan när jag bodde i Umeå. När jag sedan flyttade hem till Karlstad igen tog jag såklart med mig katten och hon fick bo hemma hos mina föräldrar. I Umeå bodde vi i en pytteliten lägenhet och hon fick inte gå ut, nu bor hon i mina föräldrars hus och får gå ut varje dag. Allt har gått jättebra fram tills för någon vecka sedan. Jag bor för tillfället utomlands.

Hon har bajsat inne två gånger. Hon får som sagt gå ut så mycket hon vill men är inte jättesugen på det tydligen då hon verkar tycka att det är för kallt. Hon har en låda inomhus som hon har gått på, hon har dock mest kissat i den och sen bajsat utomhus verkar det som. Men nu har hon alltså börjat bajsa inne på golvet.

Vad kan det vara? Vi har inte bytt foder och kattsanden har varit densamma sedan vi flyttade till Karlstad. Hon har möjlighet att gå ut och de mornar hon inte vill gå ut kommer en bekant till vårt hus och ger henne möjlighet att gå ut under dagen när mina föräldrar jobbar. Hon har det väldigt bra helt enkelt.
 
Sv: Hon bajsar inne...

Testat fler lådor? Är lådan öppen eller med huv? fertil? Rensat lådan dåligt då katten bajsat utanför?
 
Sv: Hon bajsar inne...

Våran honkatt började också bajsa utanför lådan helt plötsligt. Så nu har vi en stor och en liten låda, och har inte satt sig utanför på flera månader nu, även om lådan inte är helt nystädad.
 
Sv: Hon bajsar inne...

Att katten mittiallt börjar uträtta sina behov någon annanstans än i lådan kan bero på en mängd olika saker.

T.ex. om ni har bytt kattsand, inte städat lådan tillräckligt ofta, kan redan vara att ni har flyttat om några möbler eller dylikt som har gjort katten så stressad. Om ni t.ex. flyttar kattsandslådan någon annanstans räcker det för att den skall börja med ett sådant beteende. I såna fall råder jag er att flytta tillbaka allt var det har varit tidigare.

Stress är en väldigt vanlig orsak till dessa beteenden och då är det helt enkelt bara att försöka reda ut varför katten har blivit så stressad och försöka sätta det till rätta igen.

Har ni kollat att katten inte har haft någon urinvägsinfektion/blåskatarr etc.? Det kan också hända att katten helt enkelt har börjat associera lådan med någonting obehagligt eller smärtsamt, vilket då kanske bäst skulle hjälpa att köpa en ny kattsandslåda. Hoppas här kanske fanns någonting som kunde hjälpa :)
 
Sv: Hon bajsar inne...

Tack för era svar!

Min mamma är supernoga med att städa ur lådan ordentligt och speciellt nu när katten har bajsat på annat ställe så har mamma tagit ur all sand och gjort lådan klinisk ren och sedan hällt på ny sand. Tror inte att de har möblerat om eller flyttat på lådan. Stress vet jag inte, mamma och pappa jobbar ju på dagarna så katten är väl hemma ensam mellan 07.30-17.00 med undantag till att vår bekant kommer till oss och släpper ut katten vid lunchtid. Ibland vill katten gå ut på morgonen, ibland vid lunch, ibland inte alls. Skulle det kunna vara det? Att katten är ensam för mycket?

Lådan är öppen och vi har bara en. Katten är kastrerad.
 
Sv: Hon bajsar inne...

jag tror också på stress. Är det något särskilt ställe inomhus som hon bajsar på? Min katt började bajsa på dörrmattan, det var troligen pga en annan katt utanför som blev en inkräktare i reviret och bajsandet en reaktion på stressen att ha en inkräktare och ett revirhävdande (katter bajsar gärna i sitt revirs utkant).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 209
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp