Sv: Hon backar, lösning?
Jag har ett ungsto som precis har blivit inriden. Hon lufsar runt i skogen hemma och det går oftast bra förrutom när hon får för sig att backa. Då hjälper igenting, hon bara ignorerar totalt.
Har ni några tips till mig hur jag skall få fram henne och få henne att sluta med detta?
Först vill jag att du ska tänka igenom situationen och göra helt klart för dig själv vad det är du vill att hon ska göra och vad du vill att hon INTE ska göra. Sen funderar vi på hur du ska få till detta. Det för att DU ska ta kommandot och inte sitta och vänta och se om hon börjar backa eller inte.
Så här skulle jag angripa problemet:
* Jag vill att hon ska gå framåt och bara backa när jag ber om det.
* Jag vill inte att hon ska backa för att undkomma att gå framåt eller vad jag nu vill att hon ska göra.
Först och främst - ston gillar beröm, så beröm henne ofta när hon lyssnar på framåtdrivande hjälper (överdriv!). Det ger henne besked om att detta är rätt håll att gå åt.
Sen finns det två angreppssätt och jag skulle testa dem i ordning:
1. När hon börjar backa så be henne gå fram och ge dig inte förrän hon faktiskt gått framåt. Lägg till skänklar och skänkla kraftigare då hon inte lyssnar och lägg till smackningar eller annat kommando för "framåt!". Ge dig INTE förrän hon går framåt, men om hon tar det minsta lilla steg framåt så sluta med det du gör och beröm massor!
2. Om hon är ovanligt envis eller att du inte får till det med timing eller helt enkelt blir för trött för att orka vara envis med metod ett, så gör det otroligt jobbigt för henne att backa. Antingen ber du henne backa ända tills att hon själv inte vill backa längre och då ber du henne backa ytterligare några steg, för att liksom säga att det var din idé från början att ni skulle backa (=du har kommandot). Eller så backar du henne i små, små cirklar eller över stock och sten.
Lycka till!
/Camilla