Hon äter inte foalcreepen, finns det något man kan hälla på?

sommarvind

Trådstartare
Har två stycken ardennerföl på drygt 6 månader har i ca 2 veckors tid introducerat foal creep från dodson horrel. Den ena har tagit de jättebra och börjar sakta men säkert komma upp i sin fulla giva (1,6 kg) Men det andra fölet äter det inte lika glatt och lämnar massor. Hon petar i det en stund sedan går hon.

Jag har testat att hälla på vatten i tron om att hon skulle tycka de var godare med lite gröt, men det fungerar inte.

Jag har även testat blanda i betfor och då pillar hon bara ut betforn..:grin:

Finns det något annat man kan blanda i som gör att hon äter upp? Blir lite orolig nu eftersom hon inte får i sig det proteinet hon behöver.

Sv: Hon äter inte foalcreepen, finns det något man kan hälla på?

hur lång invänjningstid kan de röra sig om? Hon äter av det men små mängder varje gång. Jag har märkt att delar man upp givan på 3 -4 gånger så blir de ju på så vis mindre portioner och då äter hon lite varje gång, men inte alltid allt.. Hurpass akut är det med att hon ska få i sig allt? (1,6 kg) Hon förlorar ju protein..:crazy:

Hon är jättefin i hull och är pigg o glad.

Jag har inget svar på din fråga tyvärr, har aldrig haft problem med att dom inte äter.

Men om fölet blev avvant tidigt/abrupt skulle jag kan gissa att det beror på det. En del för är känsligare än andra.

Vad ger du mer? Vad äter hon? Eller är hon petig med allt? Om hon tex äter lusern med god aptit hade jag gett henne fri tillgång av det tillsvidare.

Hon har bara stått här i ca 2 veckor så jag försöker introducera en sak i taget. Hon äter så mycket hösilage som hon orkar, ca 10 kg per dygn. Sedan är tanken att hon ska äta 1,6 kg foal creep, lite potatisprotein samt betfor och lite krita.

Jag har endast introducerat foal creepen nu i början. Hur fort blir de skadligt med för lite protein? Ja menar hur lång tid har man på sig att introducera rätt mängd foder?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka