En hingst som är homozogyt brun, t ex, ger bara bruna avkommor. Förutom med skimmelston, antar jag.

Jo...
Jag har en hingst som är homozogyt brun. Han ger bara bruna och skimmlar....(skimmlarna då med skimmelston, men inte alltid att avkomman blir skimmel).
Han har t.ex. aldrig gett fux

Jo, även med skimmel blir grundfärgen alltid brun. Dock kan ju avkomman få skimmelanlaget också precis som att den kan få gulanlag om en förälder är gul eller skäck om en förälder är skäck.

Sen kan man ju krångla till det och fundera över vad som egentlig är homozygot brun. Jag kallar alla hästar med AA för homozygot bruna, vilket då innebär att en häst som, i mina ögon, är homozygot för brun mycket väl kan lämna fux också. Många andra anser dock att hästen ska ha både EE och AA för att kallas homozygot brun och då blir grundfärgen på avkomman alltid brun.

Utan att blanda in färger eller annat specifikt så betyder det att hästen har två lika anlag för en viss sak, och således får avkomman ALLTID ett sådant anlag. Vad det nu än gäller!

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 357
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 383
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30