har han bara fått skäckanlaget från en av dom, så är han inte homozygot så har jag fattat det iallafall.
Det stämmer!
Sen vet jag inte heller om skäck anlaget är dominant eller ej, om det nu skulle vara dominant och man betäcker med en skimmel eller brun (som också är dominanta) så slår ju slumpen in och då är det ju inte säkert att det nedärvs 100% skäckar.
Jag vet inte riktigt hur du menar men jag tar det från början. Tobiano-anlaget (det "vanliga" skäckanlaget som du säkert menar) är dominant. Det betyder att har hästen anlaget så är den skäck. Det betyder också att den ser likadan ut även om den har dubbla anlag. (Detta återkommer jag till längre ner.) Så en icke-skäck har genotypen toto, en heterozygot skäck Toto och en homozygot skäck ToTo.
Sedan spelar det egentligen ingen roll vad du betäcker hästen med, du får alltid 50% skäck från en heterozygot eller 100% skäck från en homozygot. Det kan vara en svartskäck, rödskäck, gulbrunskäck, skimmelskäck eller vilken annan kombination som helst beroende på vad för anlag det finns. Om partnern också är skäck blir det 75% chans (båda heterozygota) eller 100% chans (om någon av dem är homozygota) att få ett skäckföl.
en skäck färgad häst måste ju då bära de enfärgade anlagen dolt eller?
Det var ett kul sätt att se på det, men det stämmer ju såklart.

Att vara enfärgad är ju att vara recessiv för skäckanlaget, dvs toto. En heterozygot skäck bär ju ett enfärgat anlag dolt: Toto. Den homozygota har inget enfärgat anlag, ToTo.
Ang, homozygot-test så har jag för mig att jag läst någonstans att någon hingst "var testad homozygot" det tar jag som om dom gjort något DNA-prov eller likn. eller dom kanske menar att dom har provat att betäcka med massa enfärgade ston och han ger alltid skäckar
De menar säkert att den var testad med ett gentest via UC Davis, var det en painthingst..? Testet ska fungera i den rasen och kanske i någon till närbesläktad ras, men inte för tinker, shetlandsponny eller islandshäst t.ex.
Min häst är svart skäck, mamman är brunskäck och pappan svart skäck vilket måste betyda att han åtminstone ärvt anlaget från sin far annars borde han ju vara brunskäck??
Nej, så funkar det inte. Han kan lika gärna ha ärvt det ifrån mamman, skäckanlaget är inte kopplat till det bruna anlaget.
Sedan har jag ytterligare en sak att säga om tobianoanlaget. En homozygot tobiano har ofta s.k. "inkspots", vilket är små färgade prickar i större eller mindre utsträckning vid sidan om de stora "vanliga" skäckfälten. Så en homozygot svartskäck har svarta små prickar och en fux har röda små prickar t.ex..
/Erica