Monifa
Trådstartare
När ni ska byta stall på er häst vad kollar ni på och vad väger tyngst i slutändan?
Låt säga att man finner flera stall som är intressanta vad avgör?
Jag står lite i den sitsen och har två stall som väger ganska lika, båda har sina för och nackdelar helt klart så skulle sitta fint med hur andra tänker och så kanske du kan ge input på mina två alternativ och utifrån dom två välja ett och då varför du valt just det?
Stall nummer ett.
- Ungefär 11 minuters resväg enkel resa.
- 1700:- i stallhyra eller 1500:- i lösdriftshyra och då ingår så gott som allt.
- 12 kg analyserat hösilage eller fritillgång (lösdrift) samt spån.
- Alla in och utsläpp och fodringar.
- Skötsel och mockning av lösdrift.
- Termobar i hagen.
- Uppvärmd adelkammare och täckesrum med eget skåp.
- Fikarum
-Ridbana
- 7 hagar uppdelat på 19 ha
- Ridhus och terrängbana finns inom en mils radie.
Stall nummer två.
- Ungefär 26 minuters resväg enkel resa.
- 2700:- i stallhyra.
- Finns ett ettårig hingst som lekkamrat.
- Spolspilta med varmvatten.
- Stora boxar.
- Uppbindsningsplats.
- Industritvättmaskin för täcken och schabrak etc.
- 22*48 ridhus samt gräsbana.
- Morgon, lunch och eftermiddags fodring samt in och utsläpp ingår.
- Kvällsfodring och helger efter rullande schema (en kväll varannan vecka och en helg var 5e vecka)
- 6 kg hö/dag, 1 spånbal/vecka, betfor, havre.
- Tillgång till tränare på gården.
Jag vill stå i stallet länge så tänker långsiktigt. Har inte transport i dagsläget därför är ridhus lockande vid dåligt väder och när förberedelserna för championaten drar igång om 1½ år.
Vad hade du valt?
Stall nummer ett är det som jag egentligen sparar mest pengar på att stå i. Jag behöver inte köpa till nått mer grovfoder (6 kg hö är för lite för Ove) och det är närmare + lägre stallhyra och han kan stå på lösdrift. Men ridhus hade vart guld efter som att jag inte har transport. Ska iof knega ihop till en men det vet jag inte när det blir.
Låt säga att man finner flera stall som är intressanta vad avgör?
Jag står lite i den sitsen och har två stall som väger ganska lika, båda har sina för och nackdelar helt klart så skulle sitta fint med hur andra tänker och så kanske du kan ge input på mina två alternativ och utifrån dom två välja ett och då varför du valt just det?
Stall nummer ett.
- Ungefär 11 minuters resväg enkel resa.
- 1700:- i stallhyra eller 1500:- i lösdriftshyra och då ingår så gott som allt.
- 12 kg analyserat hösilage eller fritillgång (lösdrift) samt spån.
- Alla in och utsläpp och fodringar.
- Skötsel och mockning av lösdrift.
- Termobar i hagen.
- Uppvärmd adelkammare och täckesrum med eget skåp.
- Fikarum
-Ridbana
- 7 hagar uppdelat på 19 ha
- Ridhus och terrängbana finns inom en mils radie.
Stall nummer två.
- Ungefär 26 minuters resväg enkel resa.
- 2700:- i stallhyra.
- Finns ett ettårig hingst som lekkamrat.
- Spolspilta med varmvatten.
- Stora boxar.
- Uppbindsningsplats.
- Industritvättmaskin för täcken och schabrak etc.
- 22*48 ridhus samt gräsbana.
- Morgon, lunch och eftermiddags fodring samt in och utsläpp ingår.
- Kvällsfodring och helger efter rullande schema (en kväll varannan vecka och en helg var 5e vecka)
- 6 kg hö/dag, 1 spånbal/vecka, betfor, havre.
- Tillgång till tränare på gården.
Jag vill stå i stallet länge så tänker långsiktigt. Har inte transport i dagsläget därför är ridhus lockande vid dåligt väder och när förberedelserna för championaten drar igång om 1½ år.
Vad hade du valt?
Stall nummer ett är det som jag egentligen sparar mest pengar på att stå i. Jag behöver inte köpa till nått mer grovfoder (6 kg hö är för lite för Ove) och det är närmare + lägre stallhyra och han kan stå på lösdrift. Men ridhus hade vart guld efter som att jag inte har transport. Ska iof knega ihop till en men det vet jag inte när det blir.
Senast ändrad: