Homeopati - skulle det fungera?

F

FTW

Har just läst en tråd om en häst som skulle behandlas med homeopati, och blev lite förvånad att det inte fanns några total-sågnade svar om homeopati.

Ni som anser att homeopati är en alternativ behandlingsmetod - precis vad i de homeopatiska "medicinerna" skulle fungera?

Det har ju visats (stod i ett intressant inlägg i Ridsport för några månader sedan) att koncentrationerna av verksamma substanser är så små att de är omätbara. Och detta faktum säger ju inte homeopaterna emot!

Hade så små mängder av en substans gett någon effekt skulle ju de flesta hästar (och människor) redan varit avlidna i t ex koppar- eller manganförgiftning, eftersom de flesta vatten innehåller just koppar och mangan.

Förklara gärna vad det är man tror på inom homeopatin.

Sv: Homeopati - skulle det fungera?

Jag är varken för eller imot :) Men i den aktulla tråden så vet hon som håller på med hästen vad hon gör. Plus att hon inte har sågat veterinären.

Meningen var att den tråden inte skulle bli en för eller emot homeopatitråd o det respekterade vi.
PL

peter_lundin skrev:
Meningen var att den tråden inte skulle bli en för eller emot homeopatitråd o det respekterade vi.
PL

Men HALLÅÅÅÅÅ!!!! Jag ville inte starta en kommentar-tråd angående huruvida Martha vet vad hon håller på med eller inte (vilket jag absolut inte har någon anledning att tro att hon inte har).

Jag startar här en helt ny, från tidigare homeopati-trådar fristående tråd om homeopati, och hur folk resonerar för och emot.
Jag finner det nämligen intressant att vidga mina vyer. OK?

Nu är jag inte säker, men jag har för mig att det är "energin" i homopat-medecinen som ska verka för tillfrisknande, inte själva medlet :confused: Har läst det i något mindre seriöst...

Men för mig så är homopatmedecin enbart betsåndsdelar från naturen, malet eller koncentrerat i någon form så att man kan på något sätt få i sig det. För mig är det ex. samma som "indianmedecin", dvs inget hokuspokus utan ren vetenskap. MEN jag tror att väldigt mycket av den homopatmedecin som existerar idag är inte tiilförlitlig, helt enkelt för att folk tror på det och då kan andra tjäna pengar på det.

Jag har tex gett min stressade häst magnesium med e-vitamin, vilket jag tyckte gav bra resultat. Jag hade en hel del över och erbjöd då en annan tjej med en stressad häst det, hon tycker sig också se resultat. Så visst tro jag nog...

Ta ex litium, det är ett grundämne som man ger shizofrena, det sägs vara det enda som kan "hålla dem på jorden" och det är ett grundämne som är från naturen, div örter osv sägs också vara bra.

men sedan om det räknas till naturläkemedel eller homopati, det vågar jag inte svara på.

Jag tror absolut på homeopati, det har hjälpt så mkt människor å hästar så jag ser ingen anledning att vara negativ.Sen finns det säkert sämre å bättre homeopater, precis som det finns sämre å bättre veterinärer å kunde veterinärerna bota allt så hade man inte behövt vända sig till homeopater. :smirk:

Jo, visst är både magnesium och litium grundämnen (precis som arsenik och uran ;) )
Och att naturens örter och grundämnen kan hjälpa och bota är klart - det är ju så medicin överhuvudtaget kommit till. Bara det att man syntetiserar ämnena numera.

Men just detta med att "energin" skulle kunna ge någon effekt låter himla skumt i mina öron. Vad för någon energi skulle det vara?

Men Chrysler - VAD är det som skulle fungera? Medikamenterna innehåller ju egentligen inga verksamma beståndsdelar.
Att många människor blivit hjälpta är ju inget egentligt bevis, (annat än att placeboeffekten kan göra underverk, vilket i och för sig inte ska förringas ...)
Det finns ju sekter och helbrägdagörare också som kan "bota" människor, men mest dem som tror ;)

Skriik inte så, jag får ont i ögonen. Jag bara förklarade för dig varför det inte blev ngt "sågande" i just den tråden vilket du ju uttryckte din förvåning över. Det låg nyss en homeopatitråd på senior.
PL

peter_lundin skrev:
Skriik inte så, jag får ont i ögonen. Jag bara förklarade för dig varför det inte blev ngt "sågande" i just den tråden vilket du ju uttryckte din förvåning över. Det låg nyss en homeopatitråd på senior.
PL

Jag skriiiker inte. Ta homeopatmedicin i öronen vet jag (vatten i öronen dämpar ju ... :D ! (Nä, det var alltför taskigt ... F'låt. :bow: )

Ska omedelbart kolla senior-forumet.

Nu har jag ögnat igenom senior-forumet, och hittar faktistk inget som berättar varför de tror på homeopati - bara att "Många lama jag känner har blivit helt friska och kan gå".

Det är i och för sig kanske det enda argument jag kan förvänta mig. Ibland kanske man helt enkelt bara tror, och tron kan som bekant flytta berg ...
Men man måste väl ha lite argumentation i ryggen om man håller på med "medicinering".

Jag hade i alla fall fortfarande varit intresserad av lite mer "vetenskapliga" argument för homeopati. (Om det finns några ...)

Jag tror att homeopat medel kan fungera till en del men inte på allt, ganska givet.
Oavsett vilken teknik man använder (dvs alternativ, vanlig eller annan behandling) är ju huvudsaken att den som får medlet, människa eller djur, blir frisk och jag tycker inte att man ska utesluta den ena metoden bara för att. Men om jag hade ett sjukt djur skulle jag ju inte ta ut en homeopat istället för vetis tex utan den skulle bli i andra hand eller så för jag menar även om medlena fungerar så vill man ju ändå ha ett riktigt svar. om ni förstår hur jag menar.

Varför kan man inte kombinera olika/alla metoder, dom behöver ju inte utesluta varandra utan kan istället komplitera varandra!!

Det finns några olika teorier om hur "minnet" i vattenmolekyler skulle kunna tänkas fungera, inga av dessa har dock ngt stöd i kemi/fysik.
Ett problem i diskussionerna är att förespråkarna ofta vet mindre än tvivlarna när det gäller teorierna bakom homeopati, många kan inte ens skilja på naturmedicin o homeopati.
Vad beträffar studier så finns det vad jag vet inga "godkända" sådana som visar effekt mot ngn viss sjukdom. Stora metastudier där man slagit samman en massa undersökningar med behandling av olika sjukdomar visar dock på en viss effekt, metoden anses dock tveksam.
Den dagen man får en serie oberoende undersökningar som verkligen visar på effekt kan det ju bli intressant att verkligen studera olika modeller för hur homeopati kan tänkas fungera, till dess är nog intresset minst sagt dött.
Angående kliniska undersökningar är ju problemet vem som skall betala, det finns knappast möjlighet att få igen pengarna genom patent.
PL

Nu försökte jag vara snäll och något opartiskt, men jag har faktiskt läst på rätt mycket innan och är egentligen rätt skpetiskt mot "homopatmedecin", men tror som sagt på naturläkemedel.

Enligt ett arbete som jag har (kan ej hitta källan), så säger homopaterna själv att den lilla beståndsdel av ämnet räcker, eftersom det inte själva ämnet som botar utan energin, för mig då människans tro på ämnet :crazy:

Det är ju nämligen så att de framställer medecinen genom att ta en droppe extrakt av ex johannesört och droppar i ett glas vatten. De tar sedan en droppe därifrån och droppar i ett badkar. En droppe från badkaret och droppar i en simbassäng och sedan en droppe därifrpn i världshaven. Denna "faktan" har jag också för mig kommer från en homopats hemsida. Sanningshalten oviss.

Så ärligt talat så handlar det nog om tankens kraft...

//E

Fniss!
Men var är alla förespråkare? Hade varit roligt att höra några av deras argument om hur en "piss i Mississippi" skulle kunna göra någon nytta.
Och vattnets minne ... ? :D

Ni som tror - ta inte detta som ett ondsint påhopp - argumntera istället!

Senast ändrad av en moderator:

placebo-effekt ser jag som den största anledningen till varför det skulle fungera.

Men alla djur som har blivit hjälpta då? tror knappast att placebo-effekten gäller dom :)

Men så var är ALLA djuren som har blivit hjälpta????Det är tydligen bara ngt. man får höra talas om men aldrig se i verkligheten...dessutom såg jag en dokumentär (ngt. vetenskapsmagasin kommer inte ihåg vilket) där man utlovade en mkt. stor summa pengar om man kunde bevisa att medlen hade ngn. som helst effekt.För vilken skulle INTE vara intresserad om det verkligen var så att det hjälpte???Hur som helst så gjorde man en mkt. noggrann och seriös "blindstudie" och mätte sedan resultat och se ;det kom inte fram det MINSTA bevis på att medlen skulle ha ngn. effekt!!!Men det är väl som horoskop...

Jag vet inte om jag tror eller inte tror men en sak vet jag det är att våran obotligt sjuka unghäst blev frisk på något mirakulöst sätt. Han hade senkontraktur (senorna var för korta) så han kotade över på alla fyra benen, dom provade operera men det hjälpte ingenting. Hästen dömdes ut. Vi bokade tid för slakt då en granne som håller på med homeopati tyckte att vi skulle prova. Hästen behandlades med en massa små piller och efter bara ca 2 veckor var han rak i kotorna, nån vecka till och han hade börjat gå tillbaka till normal benställning. Han blev helt frisk, idag går han höga klasser i dressyr. Så jag är helt säker på att det var homeopatmedicinen som gjorde honom frisk jag är fortfarande mycket skeptisk men i det fallet hjälpte det faktiskt.

Liknande trådar

T
Hästvård Har kommit i kontakt med några homeopater i stallet. Det är mycket snälla och trevliga personer som är stora djurvänner. Själv har jag...
2
Svar
35
· Visningar
4 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka