Homeopati-hjälp (Martha?)

godaråd

Trådstartare
Vilka homeopatmedel eller örter kan tänkas hjälpa en häst med lymfangit?
Hästen är naturligtvis behandlad av veterinär, men jag vill prova även alternativa vägar då antibiotika samt antiinflammatorisk medicin endast hjälpt marginellt. :confused:
Tips?
Tack på förhand!

Sv: Homeopati-hjälp (Martha?)

Bufo är det viktigaste medlet vid lymfangit. Men även Arnika och Belladonna kan vara indikerade.
Äppelcidervinäger, nässla, maskros och rosmarin hjälper till att stimulera cirkulationen, rena blodet och driva ut slagg.

Jag brukar ge min häst vallört antingen torkad eller vissen (det växer som ogräs här) ca 1/2 dl blandat i kraftfodret tills svullnaden gått ner.

Till alla: stort tack för hjälpen! :bow:
Martha: vad är skillnaden mellan D12 och D30?
Hästen det gäller har en elak och mycket segdragen lymfangit (som tom varit inne på klinik). Vad tror du på i detta fall?

det är styrkan, ju högre , ju mer utspätt, men ju mer kroniskt, ju högre styrka skall man gå på.....så jag skulle nog köra D30 på din om det har varit ett tag..funkar inte det kan du gå upp en styrka till....

Tack! :bow:
D30 är införskaffad!
Förslag på dosering? (tanten i affären var mycket snorkig och ohjälpsam så jag fick ingen hjälp den vägen tyvärr..).

har du piller eller tabletter
piller 10 st morg o kväll 2 dgr sedan 1 gång om dagen tills du ser ändring, ge nån dag tll extra sedan kan du sluta
tbl 2 st...och lika som ovan....

Piller borde det vara (jättesmå, runda, gula).
Jättetack för hjälpen! :bow:
Ps. Jag köpte arnica D30 också, tycker du att jag skall ge det också?

Förlåt en okunnig, men hur kommer det sig att en lägre koncentration kan ge starkare effekt när det inom kemins värld är precis tvärtom? Jag har hört att de mest utspädda inte innehåller en enda molekyl av det verksamma ämnet utan att det är vattnet som skulle ha ett "minne". Varför kan man då inte använda precis vilket vatten som helst? Allt vatten på denna jord måste ju under årmiljonerna i sitt eviga kretslopp varit i kontakt med allt. Då måste ju vattnet "minnas" en hel massa saker?? Jag förstår inte resonemanget! Kan någon förklara?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 013
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Jag har en tik på 11 månader som droppat urin ända sedan vi hämtade hem henne. Vi har kopplat detta till att hon varit valp, icke...
Svar
2
· Visningar
1 167
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka