Hömängd till föl-unghäst?

hejzan

Trådstartare
Hej!

Mitt sto ska snart föla och jag ska fundera på hur mycket ensilage vi behöver köpa till vintern. Hur mycket mamman behöver vet jag ju, men hur mycket ska man räkna med att fölisen knaprar i sig? När börjar de äta ensilage, och hur mycket. Jag vet att de flesta ger fri tillgång, men hur mycket går det åt?

Mvh Anna

Sv: Hömängd till föl-unghäst?

Mina halvblod kan stoppa i sig mellan 3 - 10 kg under första vintern.

Ooops, glömde det...
Svenskt halvblod blir det!

Oj, 3-10 kg - det var lite skillnad på de siffrorna... inte lätt att räkna ut hur mycket jag ska handla på mig (vill ju inte köpa för lite, men heller inte för mycket...). Gällde det ensilage förresten? Med ung. vilken TS?

Japp det är ensilage och en ts på mellan 60 -70.
Men det jag vill få fram är att det är väldigt individuellt. Vissa föl är inte så där matglada och då får man vara glad för det som dom lyckas peta i sig. Andra vill inget hellre än att äta och dom kan då glatt stoppa i sig 10 kg.
Vissa föl har stora behov så att de kräver nästan att få äta i ett dygnet runt för något så när hålla hullet. Andra får man håll igen på för att de inte ska bli överviktiga.
Mycket kommer ju också att beror på värdena på fodret. Vissa år har jag på grund av för föl och växande hästar dåliga värden på fodret behövt byta ut stora delar mot lusern. Andra år fungerar det alldeles utmärkt med bara grovfoder. I år kommer det att bli ett sådant år att det bara är de mest krävande av mina som kommer att behöva något annat än vårt ensilage. Har en kvot på nästan 10 och perfekt förhållande mellan kalk och fosfor.

Mitt sto fick fritillgång ca 22-26kilo och mitt föl åt med henne fram fölis var ca 7månader, sedan fick hon 10kg hösilage själv i egen box + att hon stog på halm som hon knapra på. Kommer ej ihåg TS-halten men vårt var ganska torrt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka