Holländske (??) hingsten Havel!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _xanth_star_
  • Startdatum Startdatum
X

_xanth_star_

Någon som har en avkomma efter honom eller träffat på någon???

Och Le val Blanc xx, vad har han gett??

Mvh Johanna

Hej, jag hade aldrig hört talas om hingsten Havel, men eftersom du frågade så surfade jag runt lite och hittade lite info om honom iaf.
Havel är e.Olympic Cocktail, som tävlades internationellt i dressyr av Anky v Grunsven (startat världscupfinalen). Havel själv kom på sitt hingsttest 5:a av 27 st och fick en 9:a på temprament och ridbarhet.
En renodlad dressyrhingst som vann sin första start i Prix st Georges och nu tävlas i Grand Prix klasser.
Havel ligger bland de främsta dressyrförvärvarna i den holländska aveln (KWPN) just nu. Avkommorna har i regel ett gott temprament och trevliga rörelser. Flera avkommor har startat sin dressyrkarriär och gör bra i från sig.
Du kanske redan hade denna info, eftersom det var avkommor du frågade efter, men hoppas att d et var till någon hjälp..
Tror inte att det finns så många avkommor i Sverige & i såna fall bör de inte vara så gamla ännu då hingsten är född -95.
MVH

Ja, jag har infot men har inte orkat läsa det när det stod på engelska :cool:

Men -95 är han väl inte född, är han inte född -89?? Anledningen till att jag undrar är att syrrans häst är efter just Havel (f.ö född -98) så det hade varit skoj att veta lite mer men det verkar inte finnas så många avkommor efter honom på Buke iaf...

Mvh Johanna

Jaha, det var därför du frågade... Men hade inte den hästen hoppstam?? (Jag måste ha läst fel att han var född -95.. *sorry*). Tja, det verkar ju vara en fin dressyrhingst i af & det stod ju att den lämnat hästar med bra gång osv (det är ju aldrig helt fel :))... men något om hoppning, eller ngt om avkommor med hoppresultat stod det ju inte...
MVH

Haha... Jo, jag trodde oxå att hon hade hoppstam men det är väl mammans sida då :) Hon hoppar ju bra OCH har bra gångarter så hon har väl fått det bästa från båda sidorna... Tror att hon, Rebora, hade en 9:a på galoppen under nån tillställning i Holland...

Mvh Johanna

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 118
Avel Sitter och bläddrar i en holländsk hingtkatalog från 2003.Vilka fullblodshingstar de hade i sin avel då för KWPN!!!!Kreator xx gick en...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka