Höjder & Svårighetsgrader!

G

glittertuss

Höjder & Svårighetsgrader!

Rider sista året på min ponny nu ( :cry: ) och har tänkt få ut mesta möjliga av det. Funderar på att ev starta en Debutant fältävlan. Vet dock inte speciellt mycket om det!

Hur går en tävling till?
Vilka höjder är det som gäller på banhoppningen och i terrängen?
Vilken svårighetsgrad är det på dressyren?
Vilken typ av hinder ingår i terrängdelen?

Det jag skulle behöva trimma är terränghoppning på olika typhinder. Min ponny har annars tävlat div 3 hoppning och div 1 dressyr.

MYCKET tacksam för svar! :)

Re: Höjder & Svårighetsgrader!

INGEN som har lust att förklara?! :cry:

Hej!
Först ska man rida dressyren-måste vara godkänt. hoppningen är det sedan,brukar vara inom en halvtimme efter man har ridit dressyren.både dressyr och hoppning måste vara godkända innan man får ge sig ut i terrängen.
dressyren är väl typ Lb:1? Lc:1? beroende nog vart du tävlar plus om det är häst eller ponny.med Deb.är på lätta klassers nivå. Jag tror att hoppningen ligger på typ LD-max LC.
Terrängen ingår nog de flesta hinder typ,jag vet inte riktigt höjden med det bör väl stå i TR? eller ?
"Vatten hinder" ska du räckna med-ja iaf att rida igenom en vattengrav.
Men jag skulle väl tro att terräng hindrena ligger väl runt 70 i deb.för d-ponnyns?eller lägre tro?
Lite svar fick du iaf,jag har bara vart med på stor hästar och där är ju höjde ngt högre :)

Du måste först och främst ha ett fälttävlansmärke för att få starta. Det är bl.a ett ridprov som skall genomföras på olika typhinder ute i terrängen.

Liknande trådar

Fälttävlan Hej Jag undrar hur högt ponny EM i fälttävlan går typ i hoppningen och terrängen Och sen hur ett dressyr program ser ut PS detta e för...
Svar
1
· Visningar
2 957
Senast: fio
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 311
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Ska starta vår första fälttävlan 5 maj i tranemo, debutant. Har några frågor jag gärna vill ha svar på som jag inte riktigt har klart...
Svar
17
· Visningar
2 960
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama