Höjd på svängel

S

Svanhild

Sitter o tittar på lite bilder o funderar i vilken höjd sitter egentligen svängeln bäst?

Finns ju rockarder där svängeln sitter ovanför skaklarna o det tycker jag ser helt galet ut...

Sen finns de som har svängeln ungefär i hashöjd på hästen o så de som har dem nästan i linje med skaklarna liiite lägre... vad är bäst egentligen?

Långt ner kan ju var risk att de sparkar/trampar över i galoppen:crazy:

Högt satt känns det som draglinjen blir galen...

Mellanläget känns säkrast men är fortfarande tveksam på draglinjen.

Vad har ni för tankar? Har nån bilder o erfarenheter?

Sv: Höjd på svängel

Min tanke är att om man ska köra med lokor bör svänglen sitta lågt för att få bra draglinje. men om man kör med brösta eller franch collar (stavning?!) bör svänglen sitta högt.

Detta pga att om man kollar på draglädrerna när lokorna ligger på hästen går de inte parralelt med hästens kropp utan är lite nedotriktade(om man förlänger de så träfar de marken effter en bit). men om du kollar på en brösta eller franch collar så är "draglädrena" riktade mera paralelt med hästen kropp (de pekar rakt bak, och om man förlänger de så träfar de inte marken.)

Då har vi tänkt rätt som satt den lägre eftrersom vi kör med loksele o jag tycker draglinjen blir konstig med högt monterad svängel...

japp det skall ju vara en rak linje från lokorna till draglinjen vad jag har lärt mig iaf=)

Hehe det är klart men även på en loksele kan man ju justera en hel del på draglinjens vinkel. Därför undrade jag lite om svängelns placering. Egentligen oberoende av sele mer för hästens skull, säkerheten med risk att sparka över osv...

mina tankar: Lokselar är ju byggda för ex harvning med bara draglinor. Formen på en häst i gigg är ju helt annorlunda än framför plogen Även maratonvagnarna har sina svänglar långt ner just för att få mera dragkraft i bröstan. På en lätt gigg kan ibland svängeln sitta tom högre än skaklarna, för vikten är obefintlig. . Kan jag dra med lillfingret kan ju hästen obehindrat dra den tom med felaktig sele eller draglinje.

När draglinjen är rakt bak som på en del giggar tycker jag det ser mycket elegant ut, kan det inte vara just därför, samt att giggars hjulaxel sitter så högt upp. Linjen ska ju gå från hjulaxeln och uppåt som ett ungefärligt mått.

Giggar:

Senast ändrad av en moderator:

jag kör min rockard i loksele eller kommer förhoppningsvis köra nu i sommar igen om hästen vill=)

varför jag kommer o ha loksele är att det är det som jag märkt funkar bäst på min häst då han inte får tillbaka travbetendet i lokselen men förhoppningsvis kommer jag i framtiden kunna köra honom i en "vanlig" sele som jag tycker är bäst.

men nu får man ta det som för tillfället iaf funkar bäst.

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 852
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har kommit över en renoverad trilla. Det finns ingen svängel på den och ingen krok eller ögla att fästa svängeln. Frågan är var det...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Tacitus
·
S
Hoppning Hej ! :) Vet inte om jag postar detta inlägg under rätt "flik" men jag testar för det har ju faktiskt med mig som ryttare att göra ...
Svar
5
· Visningar
2 123
Senast: Zipp2010
·
Q
Körning Jag ska köpa mig en liten vagn men jösses, det finns ju hur mycket som helst att välja på... Hur ska jag tänka? Ska användas till...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka