Höjd på krubba

Sv: Höjd på krubba

Enligt boken "att bygga häststall" är det lämpligt att sätta krubbans överkant i hästens brösthöjd. Ca 0,55 x mankhöjden (0,5-0,6 x mankhöjden) eller ca 90 cm (80-1,00) ovanför golvet.

Ju lägre krubban sitter desto naturligare ställning äter hästen i.

Okej tack så mycket för ditt svar :bump:
Då ska här sättas krubbor imorgon :D

:bump:

Enligt vad veterinärer säger ska hästar äta så lågt som möjligt gärna i markhöjd. Det är ju den för hästen mest naturliga ställningen. Tror att det ska minska risken för foderstrupsförstoppning bl a.

Då borde man kunna sätta krubborna vid marken i princip. :confused: varför sitter krubbor så högt då egentligen? Fast risken att de skiter i krubborna är väl iofs mindre om de sitter högre upp.

Eftersom jag håller på att bygga ett litet stall hemma så har jag läst Ventorps & Michaneks bok utan och innan, så jag fortsätter med att svara med deras åsikter...

Anledningen till att man inte sätter krubban lägre är, som du nämnde, just för att minska risken för att de skiter i den men även för att minska risken att de kliver i den.

De mått jag skrev ovan är alltså vad de tycker är lämplig höjd för en krubba. Själv ska jag sätta upp mina krubbor i ungefär den höjden, eftersom jag tycker att den verkar lagom.

Sen är förhoppningsvis maten som hästen äter i krubban kraftfodret som ges som tillskott till grovfodret. Och kraftfoder brukar oftast inte vara den större delen av foderstaten.
Grovfodret fodras ju oftast i markhöjd.

Vi har t o m satt saltstenshållarna långt ner, i närheten av vattenhinkarna. Och ja, vad det verkar så används de mera i det läget.

Chlo skrev:
Eftersom jag håller på att bygga ett litet stall hemma så har jag läst Ventorps & Michaneks bok utan och innan, så jag fortsätter med att svara med deras åsikter...

Anledningen till att man inte sätter krubban lägre är, som du nämnde, just för att minska risken för att de skiter i den men även för att minska risken att de kliver i den.

De mått jag skrev ovan är alltså vad de tycker är lämplig höjd för en krubba. Själv ska jag sätta upp mina krubbor i ungefär den höjden, eftersom jag tycker att den verkar lagom.

Hmm tänkte inte på skaderisken. :) Men det har du helt rätt i.

Mysaan skrev:
Då borde man kunna sätta krubborna vid marken i princip. :confused: varför sitter krubbor så högt då egentligen? Fast risken att de skiter i krubborna är väl iofs mindre om de sitter högre upp.

aa, men sonet lyckades med det iaf ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 567
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 214
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 931
Senast: Editten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka