Höjd på avkomma?

TeamLundVer

Trådstartare
Eftersom jag ska betäcka Tussi (Nordsvensk bruks) i år med Nobel (SvH) dvs få ett korsningsföl (ja jag vet, jag är en hemsk varelse som ens tänker denna tanken :cool: ) så har jag börjat forska lite i Tussis stam.

Vad jag har läst mig till här inne på avel så bestäms en avkommas höjd inte enbart på föräldrarna utan även på bakomliggande farföräldrar osv. Detta var anledningen till att jag började "släktforska" på stammen.

Nobels stam är juh ganska enkel att kolla upp höjderna på. Jag tog de 8 närmsta bakomliggande samt den egna höjden och delade med 9, fick då medelvärdet 167,4

På Tussis sida gjorde jag samma sak (problemet här är att det är väldigt svårt att finna stamboksförda ston på internet så i regel har jag fått sluta när jag kommit till ett sto) Iaf. blev medelvärdet 157,4

Så en eventuell avkomma bör rimligtvis hamna däremellan? Eller är jag helt ute och cyklar?

Senast ändrad:
Sv: Höjd på avkomma?

Funkar inte alltid. Mitt sto är 166, hennes pappa 165 och mamma 169.
Hennes farmor var 153 och farmors far 150. Trots det har hennes pappa -0.7 i blup på mankhöjd med 179 avkommor visade på kvaliten.

Avel är ett lotteri och det enda man kan säga något så när säkert är att avkomman kommer att hamna någonstans mellan den minsta och den högsta släktingen.
Så om du inte hittat någon som är under ponnymåttet är risken för en avkomma i den storleken nästa obefintligt. Samma om du inte hittat någon på över 180 cm. Men allt mellan högsta och lägsta måttet är fullt möjligt hos avkomman.

Det kunde ju vara praktiskt om det var så lätt.. Man kanske kan säga att ju fler som ligger runt 165 cm ju större chans att få en avkomma i närheten av 165. fast sedan kan gener göra lie som de vill.
Vi kan ta mitt sto till exempel.
pappa:164
mamma:161
farfar:165
farfarsfar 167
farfarsmor ?
farmor:162
farmorsfar 162
farmorsmor 161
morfar:166
morfarsfar 162
morfarsmor 161
mormor:161
mormorsfar 164
mormorsmor 157

resultatet? 169 cm, blup - 0.6 med 2 avkommor, en 06:a som beräknas bli 175 cm (e. 166 cm hingst), och en 08:a som troligen passerar 170 cm e. hingst på 170 cm. Kanske blir hästarna lite större för varje generation om man inte medvetet väljer att hålla storleken nere?
/U

Oj vad svårt, och jag som tyckte att jag funnit en lösning :crazy::p så i realiteten kan en avkomma bli mellan 154 och 170cm, men hur långt tillbaka bör man gå? Jag har lyckats spåra Tussis släktingar bak till 1860-talet.. de flesta låg på 157-158cm, dock finns det en hingst som finns med ett flertal gånger född 1891 som var 168cm, samt en hingst från 1863 som tydligen skulle ha varit gigantisk (vad som nu menas med det :confused: ) även han finns med ett flertal gånger..

Och om man nu inte kan räkna ut i förväg vad en avkomma bör landa på, varför är alla så upphängda på BLUP då? :confused: Och vad är egentligen BLUP? Känner mig så oerhört korkad ibland..

Att man fokuserar mycket på blup för storlek är att det är den egenskap minst blir påverkad av yttre förhållanden. Den är genetiskt programmerad i hästen från början. Medans t ex benställningen kan påverkas när hästen är ung precis som bra eller dålig träning kan påverak andra egenskaper. Så på det viset är storleken det indexet som är säkrast.

Vi var på avelsmöte i helgen och där framkom det att det endast är de 5 närmaste generationerna som spelar roll.

Och ändå stämmer det inte på alla, som min hästs pappa Ceylon till exempel.

Så som jag skrev. Ceylon var 165 cm, hans mamma 153 cm, hans morfar 150 cm, och trots det har han ett blup som visar att hans avkommor blev normalstora tros att han har så litet bakom sig.
Har själv träffat avkommor med russblod på mödernet som trots det varit omkring 165 cm.

Men hur stora var mormor, morfar, farmor och farfar? Jag skrev 5 generationer backåt, inte nödvändigtvis att mamma och pappa spelar mest roll.

Första avkomman kan komma att bli något mindre. Enligt en helt ovetenskaplig studie av mig.:p

Nobel lämnar nog ganska stort har jag för mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka