Höjd boxvägg utan galler?

fejt

Trådstartare
Vi murar stall. Både ute- och inneväggar är murade. Vi ska inte ha galler mellan boxarna. Vilken höjd på boxmellanväggar tror ni på? Det är fyra meter i tak. Jag tänker 140 cm men min man vill helst 120 (av estetiska skäl). Hästarna som ska stå där är en nordsvensk 155 cm och en D-ponny men jag vill ju ha möjlighet, om det blir aktuellt, att ha större hästar. Tacksam för input!

Sv: Höjd boxvägg utan galler?

Definitivt 140. 120 blir alldeles för lågt. Inga problem för en häst att ta sig över 120 om den har lust. Och om det händer finns det stor risk för skador både på hästen som hoppar/klättrar och den häst som redan står i boxen. Jag skulle faktiskt sätta 150 till och med, men det kan ni ju göra i efterhand om det skulle bli aktuellt. Man måste ju tänka på att bädden bygger lite också.

Jag skulle ta mej en funderare om detta att inte ha galler - särskilt med så högt till tak. Våra boxväggar är 1,50 (utan galler). Mitt D-ponnyföl var redan som 8 månader gammal, omöjligt att stänga in i stallet (stod rakt upp på bakbenen, och tog stöd i vattenhink o krubba, för att klättra ut, när vi försökte börja rida på hans mamma). Då var han 130 cm hög... Sedan flyttade han till ett stall med normala boxar m.galler (2 m, eller?) och högt till tak. Där har han tagit fart och försökt hoppa (fortfarande inte ett år gammal, och bara drygt 130 cm hög), och kommit så högt att han haft huvud, hals och del av bog ovanför gallret! Vi har givetvis inte "provat" detta så många gånger, utan undvikit situationerna! Nu blir det galler här hemma, upp till taket!

Jag hade haft boxväggar som är över 2 meter höga så att hästarna inte kommer åt varandra över väggen.

I grannens stall står en nordsvensk och ett russ. Nordisen är runt 160cm. Dom har inga galler vaken i fronten eller mellanväggen. Deras stall är hemmabyggt i trä och är ca 120cm högt. Det funkar alldeles utmärkt!

Personligen så tycker jag bäst om öppna boxar så hästarna kan ha den närhet som behöver med varandra. Är det dessutom bara två stycken i stallet så kan de komma undan lätt från varandra genom att gå till andra sidan av boxen.

Det beror ju på hästarna mest. Är det så att du i framtiden vill ha två 170cm hästar i dom boxarna är det väl bara att mura väggen ännu högre som passar då.

Det är jobbigt och farligt nog att hitta en häst halvvägs över väggen när det är träväggar och man kan skruva/banka bort plankorna för att få loss hästen.

Jag skulle inte vilja hitta en häst halvvägs över en murad vägg.

Hittade rekommendationer från ridsportförbundet:

Boxmellanväggar
Den nedre delen bör vara av plank
(hyvlat virke 45-50 mm), tegel eller
betong och ha höjden 1,60-1,80 m.
Lamellskivor av plywood bör undvikas.

...nedre delen på boxens front kan göras
något lägre, cirka 1,30-1,40 cm och däröver galler till en höjd av 2,2 m.
från: http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx

Detta är ju just rekommendationer, men nog tycker jag att under 1.50 mellan hästarna bör det nog inte vara.. Ut mot stallgången kan det ju vara lägre men se till att har någon sorts avgränsning så att hästarna kanske inte direkt når att hälsa/bråka på varandra.

Är det bara de hästarna som ska stå där?

De bör se varandra o gärna ha kontakt om de är vänner.

Jag hade murat 120 o sen ev. satt upp en tjock metallstång på högre höjd om ni inte vill ha galler.

jag har 120 mellan hästarna o de får vara ifred om de vill= storlek på boxarna eller interagera- klia varandra.

Har stått i enkelradigt helmurat stall med gallerfront. Hästarna såg ingen annan häst:crazy:

I stora stallar har man stängt vid foderplatsen o galler övriga delen.

Tack för alla svar! Det är bara de två hästarna som ska stå där och stallet ligger hemma på gården i mycket lugn miljö. Hästarna själva är två gamla farbröder som sällan hetsar upp sig för någonting. De tycker mycket om varandra. Jag lockas av att de kan "prata" lite över boxväggen om de vill. Det är sånt de gillar. Boxarna är 12 kvm så de kan gå undan och maten kommer att serveras så långt ifrån den andra som möjligt. Jag provar med 140 så får vi se om vi måste komplettera. Det blir fyra boxar också så viss flexibilitet finns. Tack igen!

Min D-ponny har nog runt 150 cm på sina boxväggar. Hon kan klia boxgrannen om hon skulle vilja.

Vi har 140 utan galler och till våra hästar mellan 147-163 cm är det lagom. Bädden bygger en del så med hög bädd och högre hästar hade jag velat ha lite till. I eget stall med hästar som känner varandra vill jag helst ha gallerfritt, sedan får man ju givetvis vara beredd att ändra på det om det skulle bli problem. Jag har tre boxar på rad och de är tillräckligt stora för att mittenhästen kan få vara i fred om han vill. De står ofta och kliar varandra över boxväggarna :)

Jag har 150 i fronterna.
Lika höga är sidoväggarna men där fick jag sätta galler efter att vissa hästar
vaktade sina boxar mot grannen.

Liknande trådar

Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 758
Senast: Pilot
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 312
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 984
Senast: NotlikeI
·
Anläggning Vi bygger stall med fyra boxar från grunden och jag tänkte att det kunde vara roligt att dela och diskutera. Det är ett kallstall...
Svar
1
· Visningar
3 807
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama