Höja proteinhalten i vallen!

Sandra -74

Trådstartare
Undrar om det är någon som vet hur man kan höja proteinvärdet på en vall.

Har pratat med bönderna runt mig men deras råd med att gödsla har inte hjälpt.

Lånar en vall från grannen som alltid ger hö med lågt proteinvärde. Har haft en annan granne till att slamgödsla den men det har inte hjälpt. Det har varit urdåliga proteinvärden ändå och kvoten urkass.
Vallen är inte gammal alls och har hela tiden varit lika dålig i proteinvärdet.
Ska väl säga att jag inte kan vräka på vad för gödsel som helst då det är en ekologisk vall och bara får gödslas med slamgödsel från gårdar med ekologiskt uppfödda djur.
Vet faktiskt inte längre vad man ska göra.

Sv: Höja proteinhalten i vallen!

När skördar du? Det är rätt viktigt att ta en tidiga skördar om man vill ha hög proteinhalt.

Du kan ju så i lucern, rödklöver funkar ju också:)

Svarar alla i samma svar.

Mitt problem är att jag inte vet vad det är i. Markägaren köpte vallfrö som han fick billigt, men det är vitklöver i.

Det har varit lite olika skördetider, men de två sista åren har vi tagit innan midsommar och ändå har vi haft dåliga värden.
Jag har tyckt att klöver har varit jobbigt då det kräver lägre torktid än vad gräset har behövt. Vi har tagit hö, men i år kommer vi ta ensilage och då spelar det ju mindre roll.
Lucern, kan man så i det så här i efterhand?
I år hinns det inte med, men vi får försöka få till en tidig skörd. Det blir ju lättare i år men ensileringen om de som ska göra det har tid när vi vill.

Vet ni om klöver räknas som baljväxter?

Klöver räknas som baljväxt.

Innan midsommar säger inte så mycket, det beror på var du bor, nederbörd, gödsling, sorter mm.

Hushållningssällskapet har något som heter vallprognos (finns på internet) där de löpande under säsongen redovisar proteinvärden från deras provtagningar och de ger också en prognos för normal tid att slå vallen. Några veckors försening kan innebära en halvering av proteinvärdet, prognosen för sydvästra Skåne där jag bor är i dagsläget 16 maj.

Tack för svaret AndersB.
Bor på västkusten några mil nordväst om Gbg så det kan tänkas att vi ligger tidigt här oxå.
Har försökt söka på hushållningssällskapets hemsida men hittar inget, behöver man vara medlem? OM inte, kan du länka till sidan då den verkar vara bra att ha?

www.vallprognos.se

Hushållningssällskapet gör, och har gjort, väldigt många försök på allt möjligt som gödsling, skördetidpunkt, sortförsök, ogräsbekämpning mm som är intressanta att läsa om man vill lära sig mer.

Jag skrev felaktigt att det var Hushållningssällskapet som håller i vallprognosen, men det är istället SLU, men HHS är också med på ett hörn.

Tack än en gång AndersB.
Om jag ska följa den så är det dags att skörda den 15 maj.
Hur väl brukar prognosen stämma?

Så här långt i förväg är det nog en väldigt osäker prognos. Det känns ganska tidigt, genomsnitt för alla år var väl runt månadsskiftet maj/juni? Men jag är absolut ingen expert, det finns andra på forumet som kan detta mycket bättre.

Ok. Jag får ha koll på prognosen och sedan titta på vallen.
Ner ska det oavsätt men att få så dåliga värden och kassa kvoter som vi fått de åren vi tagit från åkern är inte kul.... kan egentligen bara bli bättre.

Jag hittade en länk till förra årets värden, för Örebro visserligen men man får en bild av hur värdena ändras med tidpunkt för skörd.

LÄNK

Den gödsling som du gjort har troligen inte gett så mycket näring/kväve ekologisk odling måste innefatta ett helt koncept om det skall bli bra .Att bara kalla det ekologiskt och inte gödsla utan bara skörda ger en utarmning av jorden och låga näringsfattiga skördar.

Varför jag frågar här är för att de råd vi fått av han som äger marken och den andra grannen som oxå håller på med ekologiskt är att just gödsla med slamgödning.
Vi har även gröngödslat med det som växt upp igen. Frågar om råd då detta för mig är en vetenskap.
Har tagit hö många år så vi är inte helt gröna på det men med just ekologiskt är vi gröna. Varför vi tar från grannens åker är för att våra marker är mindre och är flera små åkrar, hans är en större.

Hej.
Du säger att vallen inte är så gammal, men om du ska lyckas med en bra skörd så är en vall som är 3 år "gammal". För bästa resultat bör inte vallen vara mer än 3 år.

Helt rätt, vallen bör läggas om var tredje år. Se över fröblandningen till nästa gång och försök hitta ett alternativ som lämpar sig för ekologisk odling.
Skördeprognos är jättebra, vi använder oss av det och skickar även in prover på vallen för att optimera skördetidpunkt. Vi brukar ta första skörden i slutet av maj (mälardalen).

Sen är det tyvärr så att du kommer nog aldrig komma upp i samma värden på en ekologisk vall som du kan göra på en konventionellt odlad vall.

Det finns ju även pelleterad hönsgödsel, vi använder oss av ett danskt fabrikat som heter Binadan, kommer inte ihåg NPK värdena såhär på rak arm men det är i alla fall enklare att få ut mera näring än med slamgödsel. Kan kolla på säckarna när jag kommer hem.

Det har vi använt på våra ekologiska vallar (som vi lägger om vart 4-5 år) och haft helt ok kvoter på höet, runt 6. De vallar som inte betas gröngödslas dessutom med återväxten.

Fröblandningen är helt vanlig med timotej, rajgräs och kanske något mer. Inga baljväxter i alla fall.

Här är hemsidan.
http://www.binadan.dk/

Vallen är i år 3 år gammal. Har varje år lämnat hö med låg kvot. Bästa kvoten har legat på 3,8 och sämsta på 1,3.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 529
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama