Höja avgift endast för boende i andra hand?

kossan_mu

Trådstartare
Hej allvetande buke!
Jag har ett problem med en bostadsrättsförening som jag hoppas att ni kan hjälpa mig bringa klarhet i. Min mamma gick bort för knappt ett år sedan och efterlämnade en bostadsrätt till mig. Jag är enda barnet och ärvde således lägenheten. I lägenheten bodde min mamma och hennes sambo sedan 40 år tillbaka, jag ser gärna att han får bo kvar i lägenheten trots att äganderätten har gått över till mig. Vi har löst detta genom att jag hyr ut lägenheten till honom i andra hand, godkänt av bostadsrättsföreningen, och så långt har allting gått bra.
Nu vill bostadsrättsföreningen höja avgiften, enbart för de som hyr ut i andra hand, med 10 % av okänd anledning. Får de verkligen göra så, jag vet att de bestämmer medlemsavgifter själva men kan de välja att höja den så pass mycket för enskilda personer? Jag har sökt överallt på nätet och kan inte hitta något liknande fall någonstans.

Mycket förvirrad och tacksam för svar!

Senast ändrad:
För du har inte hyra i en BR om du äger. Då har du månadsavgift till föreningen för täcka kostnader.

Kan inte han köpa lägenheten av dig då? Så han äger den.

Ja det har du helt rätt i, månadsavgift inte hyresavgift. Nej han har tyvärr inte råd att köpa den därför tyckte vi att detta var en bra lösning.

Hej allvetande buke!
Jag har ett problem med en bostadsrättsförening som jag hoppas att ni kan hjälpa mig bringa klarhet i. Min mamma gick bort för knappt ett år sedan och efterlämnade en bostadsrätt till mig. Jag är enda barnet och ärvde således lägenheten. I lägenheten bodde min mamma och hennes sambo sedan 40 år tillbaka, jag ser gärna att han får bo kvar i lägenheten trots att äganderätten har gått över till mig. Vi har löst detta genom att jag hyr ut lägenheten till honom i andra hand, godkänt av bostadsrättsföreningen, och så långt har allting gått bra.
Nu vill bostadsrättsföreningen höja avgiften, enbart för de som hyr ut i andra hand, med 10 % av okänd anledning. Får de verkligen göra så, jag vet att de bestämmer medlemsavgifter själva men kan de välja att höja den så pass mycket för enskilda personer? Jag har sökt överallt på nätet och kan inte hitta något liknande fall någonstans.

Mycket förvirrad och tacksam för svar!
Numera får BRF ta ut en avgift för andrahandsuthyrning - men bara 10% av ett prisbasbelopp och bara om det tillåts i stadgarna. Samtidigt vet jag inte vad som gäller för andrahandsuthyrning i allmänhet om ni har tillräckliga skäl.

Ja det har du helt rätt i, månadsavgift inte hyresavgift. Nej han har tyvärr inte råd att köpa den därför tyckte vi att detta var en bra lösning.

En avgift får tas ut men max 10 % av ett basbelopp och enbart om stadgarna reviderats så att rätten att ta ut en avgift finns med. Dessutom får de bara ta ut den för de månader bostaden varit uthyrd så hyr du ut den under ett halvår får de bara ta ut halva beloppet i avgift. De kan alltså inte bara höja nuvarande månadsavgiften med 10 %.

Enligt lagändringen har bostadsrättsföreningen rätt att ta ut en avgift för att täcka ökade administrativa kostnader av den som hyr ut sin lägenhet. Avgiften får vara högst tio procent av ett basbelopp under ett år, i dagsläget 4 440 kronor.
– För att en bostadsrättsförening ska kunna ta ut den beslutade avgiften, måste det skrivas in i föreningens stadgar. från http://www.fastighetstidningen.se/andrahandsuthyrning-av-bostadsratt-blir-lattare/

10 % av basbelopp det innebär 4450 kr, det kan ju ligga inom gränsen för 10 % av månadsavgiften, över ett år sett.

Eller så har de misstolkat reglerna. Men klart är att de får ta ut en extra avgift, och det är ju rimligt att ta per månad, för att motsvara den faktiska uthyrningstiden.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·
Äldre Jag är på jakt efter lägenhet och ska kolla på bostadsrätt som hyrs ut i andra hand. Vad ska jag fråga om? Ska jag förbereda några intyg...
Svar
2
· Visningar
520
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 424
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.