Högt protein men låg energi?

Q

qrumelur

Skratta inte åt mig nu (inte så jag hör i alla fall! ;)

Foder är jag helt rudis på.
Jag har förstått det så här att Islandshästar behöver hög andel protein men låg halt energi i sitt foder.

Finns det hö som fungerar så?
Och framförallt: vad tusan tar man sig till om man får ett hö som har jättehög energihalt? Om proteinet är lågt kan man väl lägga till men hur drar man ifrån av energin?!
hästen måste väl ändå få sin mängd stråfoder eller tänker jag helt vajsigt då?

Jag försöker lära mig. :)

Sv: Högt protein men låg energi?

Ja, det stämmer att hästar behöver mycket stråfoder.
Får man ett hö/ensilage med hög energihalt kan den som har en lättfödd häst få problem. Hästen kommer att bli fet, eller så tvingas man begränsa högivan så mycket att hästen riskerar att få mag-tarmstörningar eller utveckla beteendestörningar.

Det bästa är egentligen att sälja det energirika grovfodret till någon som håller hästar med större energibehov och själv köpa in ett foder med lägre näringsvärde.

Annars får man ge en begränsad giva av det energirika höet och komplettera med halm, så att hästen får i sig tillräckligt med stråfoder. Då kommer man med stor sannolikhet också att behöva se över proteinintaget och komplettera med ett proteinrikt kraftfoder.

Jag skulle inte säga att just islandshästar behöver lite energi, det finns individer som har svårt att hålla hull likväl som det finns individer som lätt blir för runda. Och ja, energi- och proteininnehållet i hö kan variera mycket mellan olika partier. Det finns hö som fungerar så. :D

Om ditt hö har hög energihalt och hög proteinhalt kan du byta ut några kg mot halm istället. Då sänker du energin. Se till att proteinbehovet är fyllt bara.

Det blir dyrt med ett sådant grovfoder, då får du byta ut delar av det mot något som har högre kvot smrp/mj. T ex ta bort något kilo hö och ersätta med lusern (gärna strå, det tar ett tag att tugga i sig, lägger man det i en tunna med några kullerstenar ökar det ättiden)

Har man ett stuterihö och en häst med måttligt behov blir det problem att få i dem tillräckligt med stråfoder (1 kg ts/100 kg häst som minst).

Enda man ska tänka på när man fodrar med halm är att det är foder med bara mj utan protein, så det enda som ökar förutom ts är mj.

*KL*

Tack för intressanta svar..

Jag har ännu inte analyserat mitt hö. Har hämtat hem en fjärdedel av det ikväll. jag har aldrig analyserat förut och är som sagt var helt rudis på området. Det känns lite dumt att analysera när jag inte vet hur jag ska hantera resultatet. Men det börjar lossna.

Vad är stuterihö? Hö med både hög energi och protein?
Jag vill ju helst ha ett med låg energi och högt protein förståss.
Men om det inte går utan om energin är för hög (vad är för hög energi?!) Så kan jag alltså komplettera med halm för att få till stråfodret?

Innan du laborerar med foderstaten kan du läsa om detta så du har mer kött på benen. Christina Planck har en bra bok. Tror den heter "hästens utfodring"
Där beskriver hon enkelt och lättfattligt hur du ska göra en foderstat. Sen har SLU ett jättebra häfte man kan beställa från deras hemsida. "Utfodring och fodermedel" tror jag den heter. Det innehåller all tänkbar information. Det är inte så svårt när man förstår hur det hänger ihop och vad man ska ta hänsyn till.

"Stuterihö" är inget vedertaget begrepp i sig, men hingstar, fölston och växande unghästar behöver ha ett bra grovfoder eftersom de har ett högt näringsbehov, alltså passar ett grovfoder med höga värden bättre till dessa individer än vad det passar en lättfödd hobbyhäst.

Har man en lättfödd häst stämmer det att man kan behöva ett hö med lågt energiinnehåll. Vad som är "för mycket" energi är väldigt individuellt. I de böcker som bigganl tipsar om finns tabeller där man kan slå upp ungefärliga siffror på hur mycket en häst behöver.

Om energin i grovfodret är för högt kommer hästen att bli tjock. Man måste då ta bort en del hö och byta ut med halm - alltså inte ge mer halm vid sidan om. (Men det tror jag att du är med på ;) )

Halm har uppskattningsvis 5,7 mj och 0 gr smrp, vilket kan vara bra att veta om du vill räkna in det i foderstaten.

Innan du laborerar med foderstaten kan du läsa om detta så du har mer kött på benen. Christina Planck har en bra bok. Tror den heter "hästens utfodring"
.

Laborera och laborera... just nu fodrar jag i blindo och jag är så trött påd et...
bra boktips! ska kolla upp det till veckan när biblioteket har öppnat igen!!

"Stuterihö" är inget vedertaget begrepp i sig, men hingstar, fölston och växande unghästar behöver ha ett bra grovfoder eftersom de har ett högt näringsbehov, alltså passar ett grovfoder med höga värden bättre till dessa individer än vad det passar en lättfödd hobbyhäst.
)

OOook! Jag förstår. :bow:

och yes, jag är helt införstådd i att man byter ut hö mot halm om det är för högt energi-innehåll! :)

Du kan också köpa dej boken Islandshästar av Frey, Lennartsson och Ericson. Där står det mesta om islandshästar allmänt och foder.

För att banta en islandshäst skall du ha ett bra foder med gott om protein men lågt med MJ. Det tar också tid att banta på ett bra sätt. En bra hage med mycket pyssel (sly och annat) där de kan röra sej.

Den står i bokhyllan!! :bow:
Då ska jag ta och rota i den.

Hagen är stor, kuperad och rejäl. Fodrar i ena änden och de får gå och dricka själva ur ån i andra änden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 331
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 679
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama