Jamtland
Trådstartare
Vi har problem med våra politiker då de anser att vårt högstadium kommer att bli för litet för att kunna fungera, (runt 50 elever i 7-9 om några år) och jag tänkte nu höra med de allvetande bukefalisterna, vad är era erfarenheter vad gäller små klasser på högstadiet?
Vi kan ju omöjligt vara den enda skolan i landet som brottas med problemet att klasserna blir mindre, lösningar måste ju finnas.
Vad gäller det sociala samspelet och den sociala miljön för eleverna i de minsta klasserna (min äldsta dotter går i en första klass med bara sex elever nu) så löser man ju det på låg och mellanstadiet genom att slå ihop klasserna, just nu har vi en väl fungerande F-1a med tjugo elever som i mina ögon är en perfekt lösning, både undervisningsmässigt och socialt. Vilka skulle vara svårigheterna med att göra likadant i de högre klassena? Hur är högstadiet uppdelat vad gäller kunskapsmål?
Sen har vi, liksom MÅNGA andra skolor problem då vi kommer att sakna en behörig lärare i slöjd, musik och ett ämne till (minns inte vilket just nu). Vi har tre högstadieskolor i kommunen och ingen av dem är så stor att en heltidstjänst vid bara en av skolorna i de uppräknade ämnena är realistiskt. Hur har andra skolor löst sådant? Att det kan vara rätt svårt att ha slöjdundervisning på distans kan jag också förstå, men även här måste en lösning kunna hittas. Någon av er som har erfarenhet av/ jobbar som resandelärare, dvs på fler än en skola?
Fler funderingar kommer nog, hoppas på mycket input. Och bara så ni vet, jag har fullt klart för mig att man inte kan bo på landet och förvänta sig att allting ska finnas runt hörnet, men att lägga ner ett högstadium som har länets högsta andel behöriga lärare och vars elever är bäst i länet på att uppnå kunskapskraven i nian känns inte så smart...
Jenny
Vi kan ju omöjligt vara den enda skolan i landet som brottas med problemet att klasserna blir mindre, lösningar måste ju finnas.
Vad gäller det sociala samspelet och den sociala miljön för eleverna i de minsta klasserna (min äldsta dotter går i en första klass med bara sex elever nu) så löser man ju det på låg och mellanstadiet genom att slå ihop klasserna, just nu har vi en väl fungerande F-1a med tjugo elever som i mina ögon är en perfekt lösning, både undervisningsmässigt och socialt. Vilka skulle vara svårigheterna med att göra likadant i de högre klassena? Hur är högstadiet uppdelat vad gäller kunskapsmål?
Sen har vi, liksom MÅNGA andra skolor problem då vi kommer att sakna en behörig lärare i slöjd, musik och ett ämne till (minns inte vilket just nu). Vi har tre högstadieskolor i kommunen och ingen av dem är så stor att en heltidstjänst vid bara en av skolorna i de uppräknade ämnena är realistiskt. Hur har andra skolor löst sådant? Att det kan vara rätt svårt att ha slöjdundervisning på distans kan jag också förstå, men även här måste en lösning kunna hittas. Någon av er som har erfarenhet av/ jobbar som resandelärare, dvs på fler än en skola?
Fler funderingar kommer nog, hoppas på mycket input. Och bara så ni vet, jag har fullt klart för mig att man inte kan bo på landet och förvänta sig att allting ska finnas runt hörnet, men att lägga ner ett högstadium som har länets högsta andel behöriga lärare och vars elever är bäst i länet på att uppnå kunskapskraven i nian känns inte så smart...
Jenny