Högre behov av kalk o fosfor?

tinaiva

Trådstartare
Jag har byggt ett Excel ark med utgångspunkt från SLUs "Utfodringsrekomendationer för häst". Testkörde det förr i det gamla foderstatsprogrammet som låg på Hippocampus förr och det överensstämde. Gjorde en testkörning mot det som nu ligger på Hästsverige och nu blir behovet av C o P högre där än i mitt. Har man ändrat på rekommendationerna?
Min utgåva är sen 2004, har inte lyckats hitta om det finns en nyare?

Sv: Högre behov av kalk o fosfor?

Häftet skriver ut minimibehov, kan det vara så att HästSveriges visar rekommendation att ge och inte absoluta mini?

Ja så kan det ju vara.
Kvoten stämmer så det är ju lätt att lägga på lite extra. Blev lite nyfiken bara

Kan man ge extra kalk medan de betar eller är det en dum idé? Tänkte eftersom marken är surare så finns det väl inte så mycket kalk i gräset.
En ung och en gammal häst, tänkte därför att de behöver extra kalk. Stämmer det?

Kan man ge extra kalk medan de betar eller är det en dum idé? Tänkte eftersom marken är surare så finns det väl inte så mycket kalk i gräset.
En ung och en gammal häst, tänkte därför att de behöver extra kalk. Stämmer det?

Överlag finns det relativt mycket kalk i Sveriges jordar (varierar ju såklart i landet!). Vet du inte vad gräset innehåller skulle jag nog hellre använda mineraler där fosfor och kalciumkvoten är "rätt", kanske något högre kvot (1,5-1,7) pga för låg kvot är skadligare än för hög (om kvoten skulle gå under/över rekommendationerna)

Om du med kalk menar kalcium så stämmer det inte alls.

Försurning har ingenting med kalcium att göra utan är i princip en ökad koncentration av vätejoner (H+). pH definieras som den negativa 10-logaritmen av vätejonkoncentrationen.

När man kalkar marken tillför man kalciumkarbonat, CaCO3. Kalciumkarbonatet löses upp och bildar kalciumjoner Ca++ och karbonatjoner CO3--. Det är karbonatjonerna och inte kalciumjonerna som binder vid vätejonerna och gör att koncentration av vätejoner i marken minskar och därmed höjer pH-värdet i marken.

Om dina hästar behöver kalciumtillskott eller inte beror på om gräset innehåller tillräckligt med kalcium eller om Ca:P-kvoten är låg (1,2 eller lägre). Det har ingenting med markens försurnng att göra. Kalciumbrist i gräs/grovfoder är rätt sällsynt. Fosforbrist är vanligare.

Aha, tack! Ojdå, har inte kollat detta, läste någonstans på nätet att försurningen skulle göra att det var mycket fosfor i marken. Tänkte då att man skulle kompensera med kalk. Med kalk menar jag foderkalk, har faktiskt inte ens kollat upp om det är CaCO3 eller Ca som ingår i det. Men antar att det borde vara det förstnämnda, annars borde det ju heta Ca-tillskott.

Jag tror du har läst på någon miljösida. Ur miljösynpunkt vill man begränsa utsläppet av fosfor för att förhindra övergödning av havet. Sanningen är dock att det vanligtvis finns för lite fosfor i gräs och grovfoder.

Försurningen av marken leder till att katjoner som kalcium och magnesium blir mer lösliga. Detta gör att växterna kan ta upp mer av dessa mineraler vilket leder till att kalcium- och magnesiuminnehållet i gräset ökar. Men med tiden så kan regn skölja bort dessa mineraler ur marken och ett överskott kan då övergå till en bristsituation. Så på sikt kan försurningen leda till brist på kalcium och magnesium i marken.

Foderkalk är samma sak som kalciumkarbonat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka