Höger Varv

C

CarolineNSV

Alla har ju en mindre bra sida, min är höger. Jag blir helt tilltrasslad i huvudet, det blir omvänt för mig och det tar lång tid för mig att anpassa mig. Vänster säger de att jag har jätte fin sits, men så fort jag kommer till höger KAN jag Inte, jag vet inte hur jag ska "ha" kroppen. Ni förstår säkert vad jag menar, svårt att förklara.
Kanske någon här med ungefär samma problem?
Hur brukar ni träna för att det ska bli bättre?
-Även övningar som inte är på hästryggen?

MVH, C

Sv: Höger Varv

Har samma problem.Min kropp gillar tydligen inte högervarv:crazy: Har väl inga direkta tips men att ta hjälp av tränare när man rider är bra.Sedan försöker jag gå på gym en gång i veckan iaf så att musklerna blir mer liksidiga.Det jag upplever svårt är att hålla stöd med yttertygeln i höger varv,vänsterhanden blir lite stel och oföljsam.
Hoppas vi får bra tips:)

Sv: Höger Varv

"Man är alltid två, när man dansar tango". Hästar är också "höger- eller vänsterhänta".

Om du tittar på mina filmer, i den här tråden Filmer på den vackra vita, med en missanpassad ryggsäck på ryggen.

Jag försöker "balansera upp" min dam, i högervarvet genom att "burka (som den person som sitter bak på exempelvis fyrspannsvagnar vid tävlingar)" och lutar mig åt "rätt håll", för att "balansera upp hästen". Och det gör ju oftast saken ännu värre.

Min dam, är nämligen duktig på att böja/vika i nacken och sen "gå rakt fram" med kroppen och skjuta ut bogen.

Jag har ett medfött handikapp och bröt nacken för några år sen och fick en ryggmärgsskada som följd. Så det tog lång tid innan jag lyckades hitta sitsen någorlunda i sadeln. Min dam, är numera "skolad" på mina hjälper och min halvsneda sits. Men det ultimata är givetvis att arbeta med sin sits.

Jag rekommenderar dig att läsa lite bocker om centrerad ridning/kroppsmedveten ridning, Sally Swift, samt att skaffa dig ett par avslappnings-CD'skivor. Varje kväll går jag och lägger mig med "min bästa julklapp någonsin", pratande i öronen. Nämligen Cd'skivan "Riding in mind - Ryttarens sits och balans", med avslappningsuppläsning och sen "mentala ridinstruktioner" författade av Meg Nordin. Skivorna "Riding in mind" brukar finnas på mässor och de är svindyra. Jag har tummat på dem många gånger... men som halv sjukpensionär så räknas sånt som lyx.

Ett annat tips, är att skaffa sig en sån där balansboll, som man kan sitta på. Det var min "häst" under min rehabiliteringsperiod efter ryggmärgsskadan. Ett mycket bra sätt att träna balansen och "sitsen" på avsuttet.

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka