högenergi till foderkänslig hund??

T.Alsterfeldt

Trådstartare
omplaceringsflaten ,1,5 år har haft allergiproblem,ej utredda,pga fodret.vet sa att det kunde vara spannmålet till förra ägarna.jag harnu haft hunden 2 veckor och seratt han behöver ha betydligt mer kläm i fodret än RC light osm hanäter,och tål.

Jag har kunskapen att fixa eget foder(och nej,jag tänker INTE Barfa,glöm det!) och har haft allergihundar innan som jag fixat foderstat åt..dock så reser jag såpass mycket och länge att jag måste ha ett torrfoderalternativ som inte gör att man går i konkurs heller helst.

denallergiska servicehunden ,11,äter Doggy högenergi ochg funkar mkt bra på det.
unghunden har provat robur breeder 30/15innan ch tålde det inte.

han har ju en del kvaratt växa,rör sig i stort sett hela sin vakna tid och vi tycker att han inte riktigt har haft ork att peta i sig den mängd mat han behöver ha.

har provat olja på kulorna,men dte går dåligt..har någon några ideér?

Thina

Sv: högenergi till foderkänslig hund??

Okej. Du skriver att olja inte verkar funka, men jag är alldeles insnöad på Ann-Marie Hammarlund just nu eftersom jag fått hjälp med min "proteinkänsla" hund. Vi har på hennes inrådan gett honom AE-olja, och i princip alla symptom han uppvisade tidigare är borta. Vi ger honom sedan några månader tillbaks Magnussons Meat & Biscuit. Tycker det funkar alldeles utmärkt. Fodret innehåller inget köttmjöl, det är därför jag är personligen så förtjust i fodret.

Jag kan inte länka direkt till artikeln hon skrivit om detta. Kika på denna sida, och klicka på artikeln i högerkolumnen "A-vitamin - vitalt för hud och slemhinnor. http://www.roseridge.se/default.asp?id=20&mnu=20

Standardt är ju spannmålsfritt, och skall vara ett "naturligt" foder utan onödiga tillsatser, och sägs därför vara bra för allergihundar. Finns i högenergivariant som heter "extra".

www.standardt.se

Vi har haft hund som haft någon typ av foderallergi. Ej utrett, men troligen känslig för fisk (brukar finnas i högenerifoder).

Eftersom du inte vill köra färskfoder så kan jag rekommendera Axxess Premium (finns på t ex Granngården). Fungerade bra på vår förra hund och även vår nya omplacering som magen klappade i hop på vid själva omplaceringen. Han tycks ha en känslig mage, men fungerar bra på detta foder. Dessutom så har han lagt på sig ca 5 kilo sedan han kom till oss och snart ser han ut som en hund och inte ett smalt staket. :)

Jag har ju en väääldigt foderkänslig hane som MÅSTE ha högenergifoder (under 30/20 är bara att glömma). Han tål inte spannmål och inte mjölkprodukter t ex, och det finns även några andra saker han inte tål, som jag dock inte lyckats utkristallisera vad det är.

Det som fungerat allra bäst är Eagle Pack Power Performance. Det tål han alldeles strålande, men jag måste ge MYCKET. Näst bäst fungerar Doggy Professionals Extra Aktiv (det finns ju två extra aktiv.. men proff serien), dock reagerar han på spannmålet där. MEN han håller vikten bäst på det. Så jag försöker blanda EP och Doggy.

Inget annat har fungerat alls. Royal Canin High Energy verkade gå bra i början, men tre veckor in så sa magen ifrån. Där av anledning jag inte förstår.

Barfa mina är inte ett alternativ, hanen är underviktig trots att han är lågaktov pensionär som går på högenergifoder, så att få i honom tillräckligt mycket BARF skulle vara som förgjort..

Alexandra_W skrev:
Barfa mina är inte ett alternativ, hanen är underviktig trots att han är lågaktov pensionär som går på högenergifoder, så att få i honom tillräckligt mycket BARF skulle vara som förgjort..

Det känns som om jag bara svarar på barf-trådar idag. :D En av fördelarna med barf är ju att det är så lätt att anpassa till olika behov. Nu har ju jag problem åt andra hållet med mina hundar, men hade jag velat ha upp dem i vikt hade jag tex skippat frukt och grönt och gett mer kött istället och då i första hand kött och ben med mycket kalorier i. (Tex lamm, kyckling med skinnet på, fisk i olja osv.)

Trissa skrev:
Det känns som om jag bara svarar på barf-trådar idag. :D En av fördelarna med barf är ju att det är så lätt att anpassa till olika behov. Nu har ju jag problem åt andra hållet med mina hundar, men hade jag velat ha upp dem i vikt hade jag tex skippat frukt och grönt och gett mer kött istället och då i första hand kött och ben med mycket kalorier i. (Tex lamm, kyckling med skinnet på, fisk i olja osv.)

Tja, jag har SVÅRT att få i hanen 3 dl torrfoder ihop med enderaett kvarts kg köttfärs eller ½ fiskblock (sånt där djupfryst, inte mycket näring i det jag vet, men soms makhöjare för att reta aptiten). Så det är liksom som förgjort. Annars skulle jag gärna BARFA då det skulle bli enormt mycket billigare för mig om inte annat.

Mitt största problem är att få I honom den mängd mat han bör ha. Bäst skulle det vara om vi kunde hitta något jäkla superturbofoder som jag behövde ge 2 dl av per dag och täckte hans behov. DÅ skulle det fungera =/

Tiken är eg lika krävande, men hon äter iaf med god aptit så hon är i jättefint hull på högenergifoder, trots att hon är mycket mer aktiv än hanen, just för att hon ÄTER.

Alltså, hanen är otäckt underviktig, inte så mycket sett i kilo, men räknar man det i procent blir det värre. Minus 5 kg på en greyhound syns liksom i stil med minus 15 kg på en labbe. För att ta till ett välanvänt citat här i huset: Nu gör det baske mig ont i ögonen att TITTA på honom.

(han har veterinärkontrollerats, och det finns inga fysiska fel på honom och tom veterinären har tyckt att 'låt honom hållas då, sålänge han inte verkar lida av det så släng täcke på honom offentligt och låt honom se ut sådär då'

Skulle jag BARFA honom och totalt få i honom ett halvt kilo köttfärs/dag ihop med säg ett ägg och 100 gram kyckling plus olja så skulle det vara ett mirakel :crazy:

Det låter som om din hane behöver den där extra vikten som min hane ska bli av med...

Har du provat att bara ge kött, utan att blanda i torrfodret? Många hundar som ratar det torra äter kött och fisk (och till och med frukt och grönt), även om de kan vara lite fundersamma i början. Kyckling och fläskben är rätt "lättätet", tex.

jag har en Schäferhane på snart två år som är överkänslig mot protein.
Vi började ge honom Choice Lamb... Ett torrfoder som går att köpa på odal.

Misstänker att fodret inte är så jätte mycket "krut" i. Så jag vet inte om du borde ge det om du har en högpresterande hund. men jag är absolut inte säker på den lilla fronten. men ett tips är ju att kolla upp det. det är värt ett försök.

//Lycka till!:cool:

Trissa skrev:
Det låter som om din hane behöver den där extra vikten som min hane ska bli av med...

Har du provat att bara ge kött, utan att blanda i torrfodret? Många hundar som ratar det torra äter kött och fisk (och till och med frukt och grönt), även om de kan vara lite fundersamma i början. Kyckling och fläskben är rätt "lättätet", tex.

Mm, fast samma problem (plus att plånboken skrek då med ;)). Jag har väldigt svårt att få i honom den mängd han behöver. Om man t ex tar köttfärs som ett exempel. Tiken skulle äta köttfärs tills hon spydde om hon fick 'fri servering'. Hanen äter litegrann och tycker sen 'nä, nu är jag mätt' och går.

Jag tror att det STORA problemet med honom sitter i aptiten. Han har ingen vidare värst 'långvarig' aptit helt enkelt. Utan man kan få honom att äta nästan vad som helst, men han tar litegrann och sen är det bra. Samma sak med köttben etc, han äter en stund, sen gör han något annat och bryr sig nada ens om någon snor benet.

Så, med tanke på hans ålder och att han inte verkar lida någon skada av att vara mager så får han hållas. Inte ens när han t ex tappade massor i vikt när han var sjuk för två år sen och såg verkligen sjukligt mager ut och VAR såpass underviktig att tom vet var rätt bekymrad, (då var jag glad jag bodde på landet, annars hade folk ringt djurskyddet..) så verkade han bekymras av det.

Jag satte nog faktiskt mitt 'sista hopp' till kastreringen. Att DÅ om inte annat skulle han väl lägga på sig.. Jo men just det, han gick NER 5 kg de närmast efterföljande 3 veckorna (och utan att verka/vara tagen av kastreringen eller ngt, det läkte helt komplikationsfritt etc). Och han har aldrig lagt på sig de kilona igen, och tappat några till (och han började på nedre gränsen för normal..).

Vet bara skakade på huvudet och suckade när vi ställde honom på vågen då efter kastraktionen. Och där nånstans tror jag att jag gav upp, för jag mest 'skakar på huvudet och suckar' jag med nuförtiden (och ler belåtet åt att tiken som innan hon kom hit var 'känd' för dålig aptit och svår att hålla i hull inte har minsta problem med varesig aptit eller att hålla hullet. Får glädjas åt det istället)

Jag kan tänka mig att det är som med människor; om man ätit lite under en lång period vänjer sig både magsäck och aptit vid det, och då är det svårt att få i sig mer helt enkelt. Med tanke på hur väl du tar hand om hästar och hundar gissar jag att du har provat det mesta vid det här laget. Det enda jag kan komma på är att ge lite och ofta, och hålla sig till fetare köttsorter. Vad tycker han om vom? Det sägs vara bra för hullet.

Min 1,5 års briard åt RC maxi och frodades på det. Dock hade hon nära till att bli lös i magen hela tiden. Minsta grisöra eller en köttbit för mycket så var det klippt.

Jag bytte till Robur Low Protein, som har högt energivärde och innehåller majs och ris, kyckling och älg. Hunden tycker det är jättegott. Hon håller bra hull på låg volym, är jättebra i magen oc det är inte dyrare än RC.

Rekommenderas!

Trissa skrev:
Jag kan tänka mig att det är som med människor; om man ätit lite under en lång period vänjer sig både magsäck och aptit vid det, och då är det svårt att få i sig mer helt enkelt. Med tanke på hur väl du tar hand om hästar och hundar gissar jag att du har provat det mesta vid det här laget. Det enda jag kan komma på är att ge lite och ofta, och hålla sig till fetare köttsorter. Vad tycker han om vom? Det sägs vara bra för hullet.

Jag har faktiskt inte provat vom! Annars så äter han faktiskt det mesta i 'köttväg', kan inte komma på något på rak arm som han inte tyckt om utan det mesta slinker ner. (kött, fisk ägg etc). Han har dessutom en osund förkärlek för mejeriprodukter (som han inte tål..). Så brukar sällan vara problem att han inte tycker om, utan bara det där att han äter liten mängd och sen är nöjd.

Sen tror jag att han endera har något fel på magen (eller är extremt extremt känslig) för vi har ju haft våra oförklarliga episoder med helpaj mage. Som den gången han hade diarre av rent blod och låg på djursjukhuset och svävade mellan liv och död. De kom aldrig fram till någon orsak egentligen, och jag har funderat mig blå på det och det fanns INGET som var 'annorlunda' eller 'konstigt' i vad han ätit då. Vi har 'bara' haft en sån episod, men en hel del plötslig diarre modell sprut, och även att han kräks som en besatt. Detta har dock inte påverkats om jag försökt BARFA, semiBARFA eller haft honom på ren torrfoderkost.

Men jag kanske skulle se om man kan få tag i vom.. soms agt inte provat det eller ens tänkt på det =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka