Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
andra förkortningar och andra referensvärden jämfört med de som används här, kan inte hjälpa dig.äsch fel igen
andra förkortningar och andra referensvärden jämfört med de som används här, kan inte hjälpa dig.
Jag är nyfiken. Självklart förstår jag att du inte vill yttra dig om värden med andra förkortnignar och andra referensvärden (låter förnuftigt!) men är det rent matematiskt så att om referensvärdet är upp till 32 för GGT (=Gamma-Glutamyl-Transferase) så är det svårt att säga något om hur mycket för högt det är om det uppmätta värdet är 82? Det går liksom inte att säga att det är mer än dubbelt så högt?
(GPT = ALAT, GOT = ASAT men det kanske inte var de förkortningarna du menade.)
Obs! Jag försöker inte locka ur dig ett svar angående Alazzis dotter, jag var bara nyfiken på hur man räknar. När jag var gravid i Tyskland höll min gynekolog på att svimma när jag sa att jag brukade ha HB runt 140. Här mäter de annorlunda, under graviditeten låg jag runt 12-13...
Nej, med andra referensvärden säger det mig ingenting, faktiskt. Det kräver vana att få en känsla för vilka värden som betyder vad.
Exempelvis när man bytte analysmetod för HbA1c (ett långtidsmått för blodsockeromsättningen) tog det lång tid med översättningstabeller innan jag hade en känsla för vad värdena faktiskt innebar.
Jag är nyfiken. Självklart förstår jag att du inte vill yttra dig om värden med andra förkortnignar och andra referensvärden (låter förnuftigt!) men är det rent matematiskt så att om referensvärdet är upp till 32 för GGT (=Gamma-Glutamyl-Transferase) så är det svårt att säga något om hur mycket för högt det är om det uppmätta värdet är 82? Det går liksom inte att säga att det är mer än dubbelt så högt?
(GPT = ALAT, GOT = ASAT men det kanske inte var de förkortningarna du menade.)
Obs! Jag försöker inte locka ur dig ett svar angående Alazzis dotter, jag var bara nyfiken på hur man räknar. När jag var gravid i Tyskland höll min gynekolog på att svimma när jag sa att jag brukade ha HB runt 140. Här mäter de annorlunda, under graviditeten låg jag runt 12-13...