Höga levervärden - proteinöverskott - samband?

carinaso

Trådstartare
En vän har en häst med återkommande mystisk kolik (med mystisk menar jag att man aldrig hittar någon uppenbar orsak). Problemen uppkommer bara under vintern, vid den här tiden på året. Nu har blodprov visat höga levervärden (ca dubbla normalvärdet). Urinen luktar starkt av ammoniak.

Hästen får en proteinrik foderstat, men i stort sett allt protein kommer från grovfoder (hö och lusern).

Hästen hade konstaterad Ehrlichios för många år sedan.

Frågan är nu: kan det finnas ett samband mellan leverskada och proteinöverskott? Vad är hönan och vad är ägget? Kan en skadad lever (pga t ex ehrlichios) ha svårare att tåla ett proteinöverskott eller kan ett proteinöverskott i speciella fall skada levern och ge höga levervärden?

Finns det någon forskning runt detta?

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:
Sv: Höga levervärden - proteinöverskott - samband?

Jag kanske ska tillägga att hon dessutom har två helt symptomfria hästar av samma ras och typ som står på liknande foderstat med samma fodersorter.

Ingen aning... men forskningen säger ju iaf att ett överskott av protein som kommer från grovfoder INTE är skadligt.

milly skrev:
Ingen aning... men forskningen säger ju iaf att ett överskott av protein som kommer från grovfoder INTE är skadligt.
Jo, det har jag också läst. Men frågan är om det kan finnas undantag?

carinaso skrev:
En vän har en häst med återkommande mystisk kolik (med mystisk menar jag att man aldrig hittar någon uppenbar orsak). Problemen uppkommer bara under vintern, vid den här tiden på året. Nu har blodprov visat höga levervärden (ca dubbla normalvärdet). Urinen luktar starkt av ammoniak.

Hästen får en proteinrik foderstat, men i stort sett allt protein kommer från grovfoder (hö och lusern).

Hästen hade konstaterad Ehrlichios för många år sedan.

Frågan är nu: kan det finnas ett samband mellan leverskada och proteinöverskott? Vad är hönan och vad är ägget? Kan en skadad lever (pga t ex ehrlichios) ha svårare att tåla ett proteinöverskott eller kan ett proteinöverskott i speciella fall skada levern och ge höga levervärden?

Carina på Silver Arabians

De flesta aminosyror som tas upp från tunntarmen processas i levern. Ju mer aminosyror som hästar tar upp desto mer arbete för levern alltså. Reservkapaciteten är stor i en frisk lever men en tidigare eller nyligen skadad lever kanske redan balanserar på gränsen till sin kapacitet vid normalt proteinintag. Om man då ger ett kraftigt proteinöverskott kanske den inte klarar av det.

Jag har svårt att tro att ett proteinöverskott från hö/silage skulle kunna orsaka leverskada (om det inte råkade ingå några giftiga växter) hos en frisk häst. Men om en häst redan har nedsatt leverfunktion är det inte osannolikt att den kan förvärras av alltför mkt protein. Att urinen luktar starkt ammoniak tyder dels på att protein intaget är onödigt högt dels på att levern har jobbat mkt hårt för att ta hand om aminosyrorna. HH

Tack för svaret! Det var lite åt det hållet vi funderade.

Ja HHs svar låter som en trolig teori... Ni kanske skulle försöka hitta grovfoder med en lägre kvot? Alternativt ge hälften halm? :smirk:

En tanke bara; har ni koll på hur mycket hästen dricker? Med tanke på att urinen luktar starkt av ammoniak också, så skulle ju koliken kunna bero på att hästen dricker för dåligt och därmed blir förstoppad...?

Min egen häst hade problem med förstoppning för några år sedan, och eftersom han hade vattenkopp märkte vi inte att han slutat dricka. Detta löste vi genom att ge honom ljummet melassvatten i hink (det kunde han inte motstå).
Varje vinter när det blir för kallt blir han lika kinkig med sitt drickande, så då är det det ljumma melassvattnet som gäller!

Bara en tanke alltså, men det kanske ni redan har koll på?

Mvh Tillis

Tillis skrev:
En tanke bara; har ni koll på hur mycket hästen dricker? Med tanke på att urinen luktar starkt av ammoniak också, så skulle ju koliken kunna bero på att hästen dricker för dåligt och därmed blir förstoppad...?

Min egen häst hade problem med förstoppning för några år sedan, och eftersom han hade vattenkopp märkte vi inte att han slutat dricka. Detta löste vi genom att ge honom ljummet melassvatten i hink (det kunde han inte motstå).
Varje vinter när det blir för kallt blir han lika kinkig med sitt drickande, så då är det det ljumma melassvattnet som gäller!

Bara en tanke alltså, men det kanske ni redan har koll på?

Mvh Tillis
Jodå, det har hon koll på. När jag skrev att man inte hittat någon uppenbar orsak, så är förstoppning redan uteslutet, såklart. Det är ju den vanligaste orsaken till kolik. Den här hästen har varit inne på klinik flera gånger utan att man hittat orsaken.

milly skrev:
Ja HHs svar låter som en trolig teori... Ni kanske skulle försöka hitta grovfoder med en lägre kvot? Alternativt ge hälften halm? :smirk:
Ja, självklart. :) Det är redan åtgärdat. Men det var intressant att få en förklaring på teorin bakom orsaken. ;)

Har ägt en bl.a. leverskadad häst. Hans lever hade nedsat funktion och var överbelastad p.g.a. ekförgiftning han fick även en erlichios m. tillhörande behandling som slog ut levern ännu mer så det blev avlivning. Hästar med leverpåverkan ska inte behandlas med denna medicin men det visste jag inte då tyvärr och vet. sa inget.

Men hur som, till proteinet.
Han hade höga värden på levern, vad det gäller proteinintaget så sa vet. inget om det men jag märkte själv att ju högre proteinintag desto sämre helsa. Jag la honom på en kvot på 4.5 och det var perfekt för honom, han hade inte mått så bra under hela tiden jag hade honom som då. Efter att han stått på detta en period så gick levervärderna ner till normalvärde igen, tills han åkte på erlichiosen.

Har ägt en bl.a. leverskadad häst. Hans lever hade nedsat funktion och var överbelastad p.g.a. ekförgiftning han fick även en erlichios m. tillhörande behandling som slog ut levern ännu mer så det blev avlivning. Hästar med leverpåverkan ska inte behandlas med denna medicin men det visste jag inte då tyvärr och vet. sa inget.

Men hur som, till proteinet.
Han hade höga värden på levern, vad det gäller proteinintaget så sa vet. inget om det men jag märkte själv att ju högre proteinintag desto sämre helsa. Jag la honom på en kvot på 4.5 och det var perfekt för honom, han hade inte mått så bra under hela tiden jag hade honom som då. Efter att han stått på detta en period så gick levervärderna ner till normalvärde igen, tills han åkte på erlichiosen.

Till detta var det även en stärkelsefattig och lättsmält foderstat då han även hade kronisk fång p.g.a. förgiftningen.

Var också som en tidigare skrivare inne på detta med drickande. Min trettioårige gamling hade förra vintern kolik hela tiden. Jag fodrade med lucern. Han drack dåligt och detta i kombination med lucernen gjorde tydligen att han fick kolik. Jag provade också med lucern som hackad strå. Samma funktion. Kolik igen.

I år har jag inte gett någon lucern utan endast betfor, havre, kornkross och vanligt hö. Inte kolik en enda gång! Han dricker även bättre för vattnet var antagligen inte bra i förra stallet. Vet inte. Kanske ett tips. Hoppas det löser sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka