Höga hinder!

A

aspartam

Jag har börjat hoppa lite med min tremånaders lejonhövdade kanin. Han tycker att det är jättekul, men jag tycker hindren för tävling verkar extremt höga. Han hoppar snällt 23 cm med lite ansträngning, men höjer jag så river han hela tiden. Efter några språng tappar han självförtroendet och börjar putta ned bommarna istället, så de blir i hans höjd... :rofl:
Höjden på hindren i lätt klass är 30 cm och jag förstår inte hur sjutton han skall kunna hoppa så högt! Jag har inte hjärta att ha så högt på skojträningen heller. Då kommer han ju bara sluta hoppa...

Kommer detta att ändra sig med tiden? Behöver han bara mogna eller är det så att vissa kaniner helt enkelt inte kan hoppa högt, även om de gillar det? :confused:

Detta är min femte kanin, men den första jag seriöst går in för att tävla hoppning med. Vill ju inte förstöra något!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:

Hej!
Jag tycker att han är för ung för att pressas. Låt honom hoppa små skutt ibland för att det är kul istället.
Du vet väl att du inte får tävla din kanin förän han är 6 månader gammal iallfall. :idea:
Han kommer bli starkare och orka hoppa högre när han blir äldre.

Lycka till!

Rachel

Ah, då tänker jag rätt alltså... Genom att ha skojträning menar jag. Är hindret lägre än 23 cm så hoppar han ju knappt. :)

Jag har hört att den måste vara minst fyra månader... Därav min fundering, eftersom Hoppsan i såna fall teoretiskt skulle kunna tävla redan om en månad. :eek:

Men då fortsätter jag och ta det lugnt, koppeltränar en del och lydnadstränar i sommar, så kanske vi är redo till hösten! :D

Tack för svaret! :bow:

Fyra månader är det. Men jag började inte träna min kanin förren han var 4 mån heller. Den fösta tiden så ska kaninen inte lära sig att hoppa högt, utan att kunna hoppa en hel bana. Därför är det viktigt att inte höja hinderna förren kaninen utan broblem klarar att hoppa en rak bana på 8 hinder. Tänk också på att inte hoppa mer är 2 ggr i veckan.

Egentligen ska ha inte kunna tävlas när han är fyra mån men då är hans psyke så pass utvecklat att han kan klara av all press.

oj! jag som var så säker på att det var 6 mån :o :angel:
men som sagt ta det bara lugnt med din kanin aspartam så ser du själv när det är dags att höja hindrena!

Lycka till!!

/Rachel

Du kan nog ta det lite lugnare. Han är trotsallt bara tre månader. Hoppa inte allt för ofta heller.
Men hinderna är väl högst 30cm :confused:. Ofta är dom en 25cm

Lycka till :)

Nej, särskilt ofta blir det inte att vi hoppar. Han drar runt så mycket kutterspån och jag orkar inte dammsuga så ofta. ;)

Jo, hindren är högst 30 cm, vilket innebär att några är det. Resten är ju ungefär 25 cm, vilket fortfarande är 2 cm för högt. :crazy:

Men nu lägger vi tankarna på tävling åt sidan till i september åtminstone, och lekhoppar istället. Han tycker ju att det är jättekul när matte blir så överlycklig bara för ett litet skutt. :D

Tack alla för era lyckönskningar. Ni lär få höra mer om oss i framtiden... :bow: :angel:

Om kaninen är så ung behöver du ju inte hoppa så mycket redan, låt den ta små skutt ibland, såna skutt den klarar av utan problem. Andra saker som kaninen måste kunna är att lyssna på dig med liv o rörelse runt omkring och andra kaniner o så, och kondition behöver ju också tränas upp. Det kan man ju träna på "så länge". Men alla kaniner gillar inte att hoppa...

Min egna uppfödning Marilyn Monroe, som är ungefär lika stor som en hermelin, förvånade oss alla genom att hoppa banor på hinder som var uppåt 40 cm höga och metern långa. Hon har ingen hoppstam alls, men hoppar jättestort och fint. Hennes problem var att hon inte hoppade alls på bortaplan.. :smirk:

Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Ridning jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan nu har vi gjort så att vi gör lite...
Svar
7
· Visningar
886
Senast: vildros
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 597
Hoppning Som många kanske redan vet har jag nyligen köpt en 6-åring e. Lansing, ue. Contender som har startat 140 hoppning, jag importerade den...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka