Höga hästpriser!?

T

Trifon

Har inte priserna på hästar gått upp väldigt de sista åren? Tycker inte det var så länge sen man kunde hitta skapliga hästar till skapliga priser. Nu får man ju punga ut med 100.000 om man vill ha en häst som har lite kapacitet el. rutin! Är det såhär, eller är det bara nått jag fått för mig? :confused:

Ja, så är det nog i många fall... dyrt för mig.... men andra verkar ha råd...
Men iofs så är det ju ganska dyrt att föda upp en häst. 10 000:- om året kostar det ju lätt... + att det kostar ca 25 000 att få den född... En 5- åring har ju då kostat 75 000:- i rena kostnader, ska man sedan utbilda också så blir det ju ÄNNU mera.... En träning kostar mellan 150- 400:-/ h.
Hua.... vad pengar man gör av med... :crazy:

ja, hästpriserna är "höga" just nu jämfört med tidigare. Samtidigt kan man ju se en häst som en "investering". Jag menar, folk köper ju bilar, skotrar och vad skit som helst för x antal hundra tusen! ;) :D
Det finns många halvdana hästar för runt 80-100 000 idag. Men det finns guldkorn att hitta om man har tålamod och kunskap att söka! :)

Nirak

Det var en mycket billig uträkning, i genomsnitt kostar det närmare 100.000:- att ta fram en 3-åring oavsett om det är en stjärna eller ett stolpskott.

Jo, det är sjukt höga priser på hästar!!! En dressyrhäst som går MSVB kostar ju upp mot 15o'ooo-25o'oookr - lätt!!! Dessutom är det lågkonjunktion = folk vill få pengar och då går priserna upp ännu mer fastän ingen köper några hästar! Samt så är det flera människor som har gott om pengar nu som KAN betala hur mycket som helst, det gynnar inte oss som inte har lika stor tur i pengar =( Vet själv med mig att jag kommer aldrig kunna köpa en dyr, färdig häst!!! När jag säljer min nuvarande häst måste jag tänka på att inte vänta tills han blir för gammal för att få ut mer pengar än vi betalade för att kunna köpa en unghäst som kanske räcker till St George och börja om igen och igen =( Men, jag tar det som det kommer!!! =) Och som någon sa; det finns guldkorn här och var, dem kommer inte ofta!!! Så det gäller att gripa tag i ögonblicket!!! Fast en sak jag har sett nu; det är en massa jättefina ponnier som knappt kostar någonting, om man jämför med storhäst priser! En ponny som gått i Landslaget för danmark som kostar 8o'oookr - vad är det för skumt??? Och en SM-finalist för 9o'oookr! Det låter så fel när de säljer ponnier av samma skrot och korn fast med mindre meriter för 15o'oookr eller mer??? Eller är det bara jag som reagerar på ponnypriserna??? :confused:

Hästpriserna är helt sjuka! jag har tagit hem mina tävlingshästar från holland eller danmark.. där är det billigare att föda upp och större produktion vilket gör att priserna sänks.. tips till alla som letar häst men har taskigt med pengar. Sen tycker ja ju synd om alla uppfödare som kämpar och kämpar för att få ekonomin att gå runt men men.. så länge man inte är gjord av pengar såå... :(

Jo jag tycker att de har stigit något otroligt mycket!!! :(
Och personligen anser jag det vara totalt sanslöst vad man begär!

För tio år sedan, köpte jag två st treåringar, halvblod, med fin stam. De var väl hanterade, sadelvana och lite insuttna.
Priset var då ca 20 - 26 000 kr per häst!

Nu när jag sitter och kollar runt, är det inte ovanligt att man begär 50 000 för ett föl !!!
Eller 70 - 80 000 kr för en ett-två åring!

Vilket är totalt horribelt faktiskt! För trots allt är det alldeles för ung ålder på hästen för att veta om den någonsin kommer att gå att ha till det ändamålet man har tänkt! Trots allt finns det hästar, som kan vara hur trevliga som helst när de är ett åringar, men som vid inridningen visar sig totalt oridbara!

Att köpa en unghäst är faktiskt alltid en chanstagning, som alltid innebär en massa jobb och arbete! Och jag tycker det är helgalet att man ska behöva betala så mycket pengar för en stamtavla! :mad:

Nu är det dock inte bara uppfödarnas fel... för att "tillverka" föl är idag fruktansvärt dyrt, samt att föda upp dem! :crazy:
Och för hingstägarna kostar det enorma summor att ta fram en hingst till bruksprov, eller köpa in en godkänd sådan!

Det är många led till varför hästarna är dyra... men någonstans har det blivit rejält fel!
Och jag tror man ska passa sig, för riskerna är att hästar återigen kommer att bli en "snobbgrej" och klassfråga, något som ridsporten länge slet med för att bli av med!
;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 277
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
600
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama