Jo jag tycker att de har stigit något otroligt mycket!!!
Och personligen anser jag det vara totalt sanslöst vad man begär!
För tio år sedan, köpte jag två st treåringar, halvblod, med fin stam. De var väl hanterade, sadelvana och lite insuttna.
Priset var då ca 20 - 26 000 kr per häst!
Nu när jag sitter och kollar runt, är det inte ovanligt att man begär 50 000 för ett föl !!!
Eller 70 - 80 000 kr för en ett-två åring!
Vilket är totalt horribelt faktiskt! För trots allt är det alldeles för ung ålder på hästen för att veta om den någonsin kommer att gå att ha till det ändamålet man har tänkt! Trots allt finns det hästar, som kan vara hur trevliga som helst när de är ett åringar, men som vid inridningen visar sig totalt oridbara!
Att köpa en unghäst är faktiskt alltid en chanstagning, som alltid innebär en massa jobb och arbete! Och jag tycker det är helgalet att man ska behöva betala så mycket pengar för en stamtavla!
Nu är det dock inte bara uppfödarnas fel... för att "tillverka" föl är idag fruktansvärt dyrt, samt att föda upp dem!
Och för hingstägarna kostar det enorma summor att ta fram en hingst till bruksprov, eller köpa in en godkänd sådan!
Det är många led till varför hästarna är dyra... men någonstans har det blivit rejält fel!
Och jag tror man ska passa sig, för riskerna är att hästar återigen kommer att bli en "snobbgrej" och klassfråga, något som ridsporten länge slet med för att bli av med!