Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En så hög TS i silage som 85% - är det dåligt?! (tycker mig ha hört att det är det) Varför?
En kompis har fått analyssvar på ett hösilage parti hon ev. ska köpa, har jättebra värden annars men hur negativ är TS halten?
En så hög TS i silage som 85% - är det dåligt?! (tycker mig ha hört att det är det) Varför?
En kompis har fått analyssvar på ett hösilage parti hon ev. ska köpa, har jättebra värden annars men hur negativ är TS halten?
Ts-halten är den del av ett foder som inte är vatten, utan just torr substans:smirk:
Hö Vattenhalt % 16 Ts-halt % 84
Ensilage Vattenhalt % 25-80 Ts-halt % 20-75
Ur "Utfodringsrekommendationer för häst" av agronomiedoktor Anna Jansson (2004): "Ju högre ts-halten blir desto mer begränsas själva ensileringen och mjölksyrabildningen för att upphöra vid ts-halter runt 65-70%. I inplastat vallfoder med ts-halter över 65% är risken fö mögeltillväxt mycket stor, bland annat beroende på den större andelen luftporer i sådant foder samt den större risken för stickhål på plasten."
Jag har heller inte bra erfarnhet av hösilge med ts-halter över 70 %, så jag skulle välja att inte köpa detta foder.