Hög TS i silage? Dåligt??

milly

Trådstartare
En så hög TS i silage som 85% - är det dåligt?! (tycker mig ha hört att det är det) Varför?
En kompis har fått analyssvar på ett hösilage parti hon ev. ska köpa, har jättebra värden annars men hur negativ är TS halten?

Sv: Hög TS i silage? Dåligt??

Jag tycker INTE om plastat hö. Det är betydligt mögelkänsligare än blötare material där det blir en konserveringsprocess. Eftersom det är så torrt riskerar man att det kommit större eller mindre (mikrosopiska) hål i plasten, vilket gör att balarna riskerar att vara dåliga redan innan man öppnar.

Får jag välja, tar jag INTE ett så torrt material.

En så hög TS i silage som 85% - är det dåligt?! (tycker mig ha hört att det är det) Varför?
En kompis har fått analyssvar på ett hösilage parti hon ev. ska köpa, har jättebra värden annars men hur negativ är TS halten?

Ts-halten är den del av ett foder som inte är vatten, utan just torr substans:smirk:

Vattenhalt % 16 Ts-halt % 84

Ensilage Vattenhalt % 25-80 Ts-halt % 20-75

Senast ändrad av en moderator:

Jag har börjat ta detta med TS-halt med en nypa salt. Analyssvaret kan skilja en hel del från verkligheten eftersom proverna kan torka ut på vägen till labbet.

Vi kör egna mätningar av TS för att få rätt värde och korrigerar därefter labbets resultat.

Ur "Utfodringsrekommendationer för häst" av agronomiedoktor Anna Jansson (2004): "Ju högre ts-halten blir desto mer begränsas själva ensileringen och mjölksyrabildningen för att upphöra vid ts-halter runt 65-70%. I inplastat vallfoder med ts-halter över 65% är risken fö mögeltillväxt mycket stor, bland annat beroende på den större andelen luftporer i sådant foder samt den större risken för stickhål på plasten."

Jag har heller inte bra erfarnhet av hösilge med ts-halter över 70 %, så jag skulle välja att inte köpa detta foder.

Ts-halten är den del av ett foder som inte är vatten, utan just torr substans:smirk:

Vattenhalt % 16 Ts-halt % 84

Ensilage Vattenhalt % 25-80 Ts-halt % 20-75

Ja jag vet vad TS-halt betyder :p men undrade hur ett silage är i kvalité när den är så himla torr! :crazy:

Ur "Utfodringsrekommendationer för häst" av agronomiedoktor Anna Jansson (2004): "Ju högre ts-halten blir desto mer begränsas själva ensileringen och mjölksyrabildningen för att upphöra vid ts-halter runt 65-70%. I inplastat vallfoder med ts-halter över 65% är risken fö mögeltillväxt mycket stor, bland annat beroende på den större andelen luftporer i sådant foder samt den större risken för stickhål på plasten."

Jag har heller inte bra erfarnhet av hösilge med ts-halter över 70 %, så jag skulle välja att inte köpa detta foder.

Okej tack!

Jag har ett plastat hö med TS-halt 80%. Kruxet med detta foder är just om det blir hål på plasten. Inga hål = skitfint foder som håller i flera veckor. Hål = får ofta slänga flera hundra kilo, ibland hela balen.

Jag tycker mig se en skillnad mellan mögeltillväxt i ett torrt och i ett blötare hösilage. I det blötare ( TS 55%) är möglet ofta relativt begränsat och lätt att plocka bort, i det torra ofta genom halva balen och mycket svårt att få bort allt.

Jag har testat många olika TS-halter, men när det ligger runt 60-65 % så brukar det vara himla fint, och välensilerat.

Vi har inplastat hö TS på 83%. jag har också hört att mögeltillväxten ska vara större än på blötare silage/hö men jag har vädligt possitiva erfarenheter av höt. Vi har nog inte slängt mer än 30-40 kg mögligt hö som då varit precis i slutet på balen. Men vi kan ju bara haft tur.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka