• Trav
  • Trådstartare Trådstartare acrazyone
  • Startdatum Startdatum
A

acrazyone

Var inne med min 4 åring idag och körde fort... Hästen har gått premie och vatt igång länge, men blev sjuk i höstas när hon skulle kvala.

Hon har alltid legat högt i puls efter jobb men har då blåst också, vilket hon inte gjorde idag. Hon är pigg o glad o mår bra. Tog i hela jobbet, kändes jättefin. Men varför hög puls när hon inte blåser eller är trött i övrigt?

Hon har haft erlichia men är behandlad, kan det va detta som spökar? Eller är det bara nerver?

Sv: Hög puls

fast jag har uppfattat det som så att det kan variera.. ibland tycker man att de inte blåser så mkt, men ändå har de mkt högre puls än man förväntat sig. ibland blåser de som satan och har lite lägre puls. men det där med att de blåser, det kan ju också vara så att de andas genom munnen och då blåser de som dårar när de kommer in.

fast kanske var din häst helt enkelt ordentligt avslappnad för första gången..?
med tanke på att den HAR varit sjuk men nu är frisk.

Hon flåsar när hon springer, genom näsan. Och hon andades genom näsan inne också.... tycker bara det e konstigt att pulsen är så hög, låg på 96 efter 12 minuter, när hon inte blåser. Får inte ihop det.

96 är väl inte ovanligt högt? som jag har uppfattat det måste dock inte pulsen och hur mkt de flåsar höra ihop..

jag tar ett exempel, ett sto här hemma i stallet. kommer in med 104 i puls efter jobb, jag duschar, tar min tid, hon flåsar inte mkt alls. tar pulsen igen, då är den kanske på 100-101. denna hästen har då inte gått ner något för hon är så jäääkla stimmig och hatar att duscha. men i det här fallet blåser hon knappt, men ändå har hon hög puls.. kan vara annat som spelar in.

men visst, tycker du att hon har ovanligt hög puls efter ett normalt jobb, att hon aldrig brukar ligga så högt, då finns det ju risk för en infektion, dåliga värden eller en förkylning.

jag hade ställt av hästen och tagit ett blodprov. sen beroende på värdena bestämma hur lång vilan ska vara.

Blodet är perfekt, nyligen kollat.

Och ja, jag tycker p12- 96 efter ett "vanligt jobb" är högt, skilllnad om man kör hårdare/provlopp. Vill ha ner dom betydligt i träningen.. Men hade hon BLÅST samtidigt som pulsen är hög, hade jag förstått att hon var trött. Men när hon inte gör det..?

Jag är ganska fjantig vad gäller mina hästar... och kan hända att jag jämför för mkt med min andra häst som är väldigt lågpulsad.

Jag håller med, 96 efter 5 min. är helt OK 96 efter 12 min. är INTE ok.

Men din iakttagelse om svettning och andning stämmer, den har inget med pulsen att göra. :idea:

Hon flåsar när hon springer, genom näsan. Och hon andades genom näsan inne också.... tycker bara det e konstigt att pulsen är så hög, låg på 96 efter 12 minuter, när hon inte blåser. Får inte ihop det.

verkade hon lugn som normalt? eller var det något hon verkade orolig över eller att hon vart pigg och stimmig efter jobbet? om nu blodprovet är hel OK så kan det ju vara så att hon helt enkelt genom att stressa upp sig höll pulsen uppe..?

Hur fort körde du och hur brukar hon ligga i puls?
Pulsen och att hon blåser mycket hör inte ihop.
Man kan ha en häst som inte blåser någonting och sen tar man pulsen på den och blir överraskad att den trots allt har puls, vilket man inte trodde eftersom den inte blåste någonting.
Sen finns det hästar som blåser mycket och har inte hög puls alls.
Det varierar från häst till häst och man känner ju sin egna häst bäst.

Svarar alla

För mig, en trött häst blåser och har hög puls. Hon har alltid legat högt i puls, den var inte extremt hög just idag. Den var som den bruka efter ett jobb. Men just det att hon inte blåser som hon alltid gjort annars. Jag trodde hon skulle bli trött idag då det var första jobbet hon gått på 3 månader. Men när jag kommer in och hon står kolugnt men med så hög puls reagerar man.

Jag körde 2 heat, har aldrig kört det med henne tidigare. 3000m efter ca 45, vila ca 5 min, 2000m pulla hon upp nästan 25 tempo. Pigg o fräsch hela vägen, höll ordentligt tag i grejorna. Nerjoggning 10min.

Hon är lite nervös av sig men tycker ändå att hon låg för högt. Det kan inte va nyttigt för hjärtat att gå så på högvarv utan att kroppen är trött. (inte annars heller) För då hon inte flåsar, är hon inte trött i muskulaturen.

Innan har jag kört intervaller med henne, har då legat samma i puls men blåst desstu mer. Kanske det vore bättre att köra med pulsmätare så man såg hela tiden hur hon låg. Men just återhämtningspulsen tycker jag e grymt viktig för att se var i träningen dom ligger, men alltid svårt med hästar som inte startat och man inte vet riktigt var dom ska ligga för att vara i form.

Och jo, det är kanske bara som hon har jagat upp sig lite och därför den inte velat gå ner.... Får väl prova köra på lite hårdare nästa vecka o se vad som händer.

Senast ändrad av en moderator:

Kontrollerade du pulsen 10 min. senare också?

Annars har du ju bara en puls, inte direkt någon återhämtning. Och nej jag håller med anethe om andningen.

Hur menar du att andningen skulle ha med att göra att hästen är trött i muskulaturen? Muskeltrötthet = mjölksyra. Jag kan förstå hur du tänker på ett sätt men ändå inte.

Jag kan köra skiten ur mina hästar om jag skulle vilja utan att de har andning efter 12 min.

Är hon nyligen klippt? Hästar som är långhåriga blåser betydligt mer och om man klipper en häst vintertid så kan man märka en enorm skillnad på just andningen.

Sen varierar det mycket mellan hästar och jag tror visst att hon kan vara trött även om hon inte blåser. I det läget så skulle jag bedöma pulsen, punkt slut (om hon nu inte stressar för något på gången).
Om dom har hjärtproblem, t ex efter infektion, så brukar dom oftast blåsa mer än vanligt.

Eftersom andningen till viss del är synkroniserad med steget så kan man märka att hästar som travar orytmiskt kan blåsa mer. I galopp så är det ju full synkronisering mellan andning/steg men även på travhäst märks skillnad.

96-104 är alldeles för högt efter ett vanligt jobb. Då har man nog kört för hårt och riskerar hållbarheten. Jag skulle helst inte ligga över 80-84 efter jobb och 10 minuter. Efter provlopp och lopp är ju en annan sak, men inte ens då skulle jag vilja ha över 100....!

Ja p22 låg på 86.

Hon såg verkligen inte ut o va trött, o kändes definitivt inte så heller.

Senast ändrad av en moderator:

Hon har kännts lite skum från o till under hösten och det kom vi ju fram till att det var erlichia. Hon gick snett, travade emellanåt ojämnt. Låter vettigt som du säger att det kan har med andningen att göra, därför hon blåst förr, men inte nu. Och eftersom pulsen är oförändrad ligger hon på samma nivå i träningen. Kan ju va så enkelt.

Får hålla igen henne o köra fler långsamma heat istället så att pulsen hänger med o inte blir så hög. För det är inte riktigt det som är meningen.

96-104 är alldeles för högt efter ett vanligt jobb. Då har man nog kört för hårt och riskerar hållbarheten. Jag skulle helst inte ligga över 80-84 efter jobb och 10 minuter. Efter provlopp och lopp är ju en annan sak, men inte ens då skulle jag vilja ha över 100....!

det är inte alls ovanligt att några av våra stora ligger över 100 efter ett jobb, då har de visserligen fått lite tuffare än ett vanligt motionsjobb, antagligen körts i intervaller. men i regel efter jobb ligger de på 90 och över! två av dessa hästar tillhör kulltoppen, ett par med framtiden för sig, och en utav dem är oaksvinnare..

Senast ändrad:

Ja p22 låg på 86.

Hon såg verkligen inte ut o va trött, o kändes definitivt inte så heller.

Jag skulle ärligt talat inte köra ett jobb till för att testa, hästen hade strax över 10% i återhämtning och det tyder på att något är fel. Låt hästen vila 1-2 veckor och testa igen i stället. OM det här nu är något onormalt för just den här hästen och det verkar du ju tycka.

En tränare på min bana fick för ett par år sedan halva säsongen spolierad pga halsinfektion och det ENDA som märktes på hans hästar var att de pulsade onormalt högt till att börja med innan det bröt ut. Pulsen är det första man ser avvikelserna i hälsoläget på före temp osv.

Räknar man om det så hade hästen 103 i puls efter 5 min. och 92 efter 15 min. Man kan räkna så eftersom återhämtningen är procentuell och jag har gjort en tabell som jag matar in värdena i för att räkna om. (som i princip bara jag begriper men den funkar)

det är inte alls ovanligt att några av våra stora ligger över 100 efter ett jobb, då har de visserligen fått lite tuffare än ett vanligt motionsjobb, antagligen körts i intervaller. men i regel efter jobb ligger de på 90 och över! två av dessa hästar tillhör kulltoppen, ett par med framtiden för sig, och en utav dem är oaksvinnare..

Men du resonerar ju utifrån hästar som det är normalt för, TS verkar ju känna att något är FEL och funderar på vad.

Som jag skrev är hästen frisk, ingen infektion, alla prover är perfekta. Och onormalt just för denna häst är det inte då hon alltid har legat runt 90-95 efter jobb, det onormala är att hon inte blåser. Men det kan ju ha att göra med att hon nu travar jämnt vilket hon haft problem med innan.

Hur tycker du att återhämtning ska vara procentuellt?

Men du resonerar ju utifrån hästar som det är normalt för, TS verkar ju känna att något är FEL och funderar på vad.

fast Pino menade mer generellt ju. att hon aldrig ville ha det..

ursprungsfrågan var ju varför hon inte blåste som hon brukade, även om pulsen var hög (men den var fortfarande normal).
men ni har ju räknat ut att återhämtningen inte var som den skulle nu :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 601
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 155
Senast: Fiorano
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka