Hög kvot.

K

Kalle_Choklad

Hej. Satt å läste en gammal tråd som "Milly" hade startat om foderstatsberäkningar och det slutade med att t om jag började tycka det var riktigt roligt att försöka mig på en liten egen uträkning :)

Vad jag har förstått så bör kvoten vara minst 6 men då är det bara själva underhållsbehovet? Man får alltså lägga till för arbete mm.

Men nu undrar jag hur hög kan kvoten vara utan att det blir helt tokigt? När ja räknade så kom jag upp i en kvot på 9! :crazy: Vill också säga att hästen får inget kraftfoder alls utan lever på hö, halm, lucern, mineraler och morötter.

Är det vansinnigt högt? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hög kvot.

Du behöver inte nödvändigtvis höja kvoten när du gör arbetstillägg, du höjer bara Mj och låter proteinet följa med upp så att kvoten behålls.

Har du en häst som är dåligt musklad och skall byggas upp, eller om den haft proteinbrist längre tid kan det vara idé att höja kvoten en period, men för en normal häst ska det inte vara nödvändigt. Sedan finns det ju såklart hästar som alltid behöver en kvot på mer än 6, men då utgår man ju från den när man räknar om isf.

En kvot på 9 är ingen fara, bete ligger oftast mycket högre än så. Däremot är det onödigt belastande både för hästen och din plånbok att höja kvoten dit med hjälp av kraftfoder.

Om du får en såpass hög kvot med dina foderslag kanske du inte behöver lucernet, t.ex?

Hmm, nä du har säkert rätt med lucernet.

Att jag ger lucern beror på att jag har fått mycke hö förstört i vinter och har haft lite svårt att hitta ett bra hö. Så när jag läste här på Buke om andra som har samma problem och att de drygar ut höet med lucern för att höet ska räcka längre så provade jag att göra likadant. Men tydligen blev det lite för bra ha ha.....:)

Hej. Satt å läste en gammal tråd som "Milly" hade startat om foderstatsberäkningar och det slutade med att t om jag började tycka det var riktigt roligt att försöka mig på en liten egen uträkning :)

Åhh vad glad jag blir!! Precis mitt mål med tråden - att få folk att inse och lära sig innebörden av foderstatsberäkning. Och försöka att förklara så att alla hänger med! Och det verkar du ha gjort när du "började tycka det var riktigt roligt att försöka mig på en liten egen uträkning". :D

Vad jag har förstått så bör kvoten vara minst 6 men då är det bara själva underhållsbehovet? Man får alltså lägga till för arbete mm.

Nej du behöver INTE höja kvoten för ARBETE. Vuxna hästar oavsett arbete eller vila har samma proteinbehov - i snitt 6gram/MJ. Om hästen är muskelfattig eller svår att hålla i hull kan man pröva en högre kvot under en tid (för att se om hästen blir bättre), en del hästar hullar sig/musklar sig bättre på det.
Men normalt sett är det kvot runt 6 som gäller. Det är bara vid dräktighet, digivning och växande individer som man höjer kvoten (generellt sett - man får alltid se till INDIVIDENS behov).

Men nu undrar jag hur hög kan kvoten vara utan att det blir helt tokigt? När ja räknade så kom jag upp i en kvot på 9! :crazy: Vill också säga att hästen får inget kraftfoder alls utan lever på hö, halm, lucern, mineraler och morötter.

Om du får en så hög kvot med ovanstående foder så antar jag att erat hö har en ganska hög kvot? Vad är det för värden?
Det i sånna fall lätt ordnat: Minska eller ta bort lusernet och ersätt med hö istället! Då får du ner kvoten.
Dock om hästen ser fin ut på denna foderstat, bra hull och muskler, som du haft hittills (med hö och lusern) så verkar det som att han kanske kräver en så hög kvot. Då ska du fortsätta med det. Det är ingen fara med att ha en så hög kvot när det kommer från grovfoder!

Hi hi, jo lite kul är det allt men det är lite knepigt att förstå :confused: Har ju bara precis börjat..... :)

Det där med att öka höet och ta bort lucernet vill jag helst inte.
Jag har som sagt fått en hel del hö förstört av all j*kla fukt i vinter.

Nu har jag räknat ut att om hästen bara får 3 kg hö så kommer det höet jag har kvar att räcka till betet men han kan ju inte leva på 3kg (väger ca 500 kg) så därför fick jag en idè om att jag kunde ge lucernhack också. De e så bra med Buke för det är alltid någon eller några som har ungefär samma problem och så får man en idè! :D

Krafft har Lusern Mix som innehåller lite mindre protein än den vanliga lusernen. Kan du inte byta till den?
// Linda

Hmm, det visste jag inte. Kanske värt att kolla upp! :idea:

Tack! :bow:

Kollade Kraffts Lucernmix på deras hemsida och räknade om med de värdena och det var minsann skillnad! :)

Nu kom jag ner på en kvot på strax över 6! Det vore kanske bättre?

Är lucernmix dyrare? Någon som vet?

Lucern Mix kostar lika mycket som "vanlig" lucern på Granngården här.
Vet dock att det kan skilja mellan butikerna...

Innan du börjar att byta foder och stirra dig halvblind på en siffra och kvot.

HUR SER DIN HÄST UT OCH HUR MÅR DEN IDAG? Inte någonstans har du skrivit att din häst ser ut på något negativt vis och att du vill ändra pga den orsaken utan om jag inte missförstår dig så vill du nu gå in och ändra och byta foder bara för att kvoten är på 9 och du nu läst att enl en tabellhäst som knappt exisetera IRL ska den va på 6.

Man byter foder och ändrar kvoter OM hästen av det den får ser illa ut i hull och muskler, humör m.m. man byter inte för siffrans skull i sig. Så om din häst är fin, fungerar och mår bra på det den får varför byta? Du riskerar inget på den höga kvoten med det du ger så länge hästen mår bra är fin i hull, muskler, utan gallor och mjäll och har humöret på topp.

Hej. Ja, jag förstår att det kanske verkar som om jag "hoppar" hit och dit mellan olika foder men så är det inte tack och lov. :)

Min häst är i bra hull och har inga problem men jag har precis börjat byta ut en del av höet mot lucernhack så jag vet inte hur det kommer att gå. Det hull och muskler han har nu är ju pga höet jag fodrat med tills nu.

Det var när jag räknade ut kvoten för skojs skull som jag blev lite undrande. Alla pratar om denna "magiska" siffra 6 och när jag då fick lite över 9 så är det klart att jag undrar lite.

Hade jag vetat att det fanns ett lucernhack med mindre protein så hade jag nog valt det från början. :)

Om du tycker din häst ser ut som du vill ha den och den mår bra av det den fick innan du gick ner i hömängd så är det ju DEN foderstaten den stod på som du skall räkna på och sedan göra om den siffermässigt till den nya foderstaten.

Räkna hur mycket mj den fick då och hur mycket smrp och överför detta till den nya, räkna var för sig. Kvoten tittar du på allra sist. Om hästen stod på en kvot 7 innan så är det där du skall lägga den, men om den då stod på 8 och du lägger ner den till 6 så kommer det ske en försämring på din häst hull och muskler.

Så som du förstår så är det inte så enkelt att man kan sätta siffran 6och så blir allt bättre, du måste då titta på vad den stod på innan och göra en överföring, allra bäst om du kan hitta en lucern som är lika i ditt hövärde för att kunna ge så mycket som möjligt nu när den kommer få så lite hö.

Jo, jag ska sätta mig och försöka räkna på hur han låg innan.

Jag tänkte inte så långt att han kanske faktiskt låg en bit över 6 tidigare och om jag då sänker kvoten till 6 så kommer han antagligen att tappa :idea: Ok! Här ska räknas!

Tack för att du fick mig att börja fundera! :) :bow:

Var ju tvungen att få dig att "vakna" eftersom du i all välmening för hästen glömde att tänka på allt..Såg att det inte var helt rätt genomtänkt genom raderna.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat