Hög häst

B

Butta

Nåån som har tips om hur man kommer upp snabbt och lätt på en häst som är 185 i mankhöjd, jaa är 175 :)

Sv: Hög häst

Ja du, jag skulle nog haft pall.
Även om hästen inte så så väldigt mycket högre än dig så sliter det ju mindre även på sadel och ryggen (?) för både ryttare ich häst om man hoppar upp med pall. :smirk:

I stallet där jag har min foderhäst har vi en s.k handikapp-ramp. Jättebra grej! Fast hästarna tror att den bits :)

Förra hästen jag red var 1.85 i mkh, och jag hoppade upp från stol :p Det var knappt jag kom upp då heller iofs, men det gick :D

Jag borde egentligen ha hoppat upp, vig som en gummiboll; är ju 180 cm lång själv. Jag är så fruktansvärt stel bara :o

Stege!

Jag hade faktiskt en hushållsstege när jag hade foderhästen som var 1,82... med fem steg på stegen kunde jag lägga ena benet över ryggen och slippa kliva i stigbygeln alls. På så sätt slipper man snedbelasta hästen över huvudtaget och dessutom slipper man slita på sadeln i onödan.

Om man som jag tillhör den tyngre kategorin av ryttare är det klokt att tänka på att även om man bara "hänger" på sidan om hästen i någon sekund innan man är uppe så blir det en belastning som är väldigt onaturlig för hästen - och det blir ju rätt ofta. Sedan klättrade jag ju upp från en sten eller något annat lämpligt om jag varit tvungen att sitta av ute i naturen förstås! Då fick hästen stå ut, det var ju inte så ofta som det hände.

Dessutom bjuder man alla småtjejer i stallet på ett gott skratt och någon att mobba!

/Jenny - vig som ett kylskåp...

Jag har en klappstege med 5 steg.
Jag är 1,58 & Friesern är 1,75 :crazy:
Kallblodet på 1,60, räcker det med en sten eller en liten håla, sakanr 10 cm för att komma upp smidigt på honom.

tillhör oxå tungviktarna + 5 månaders gravidmage.

Pall, så kommer jag upp på hästen jag rider, han är över 180 cm och jag är 156 cm;)

Ja du, jag skulle nog haft pall.
Även om hästen inte så så väldigt mycket högre än dig så sliter det ju mindre även på sadel och ryggen (?) för både ryttare ich häst om man hoppar upp med pall. :smirk:

tack för hjälpen :D

Använder alltid pall. Maken har byggt en stadig ca. 90cm hög uppsittningspall med ett trappsteg.
Kanon när jag skulle börja hänga och sitta upp på unghästen på 170cm.
I skogen hittar jag alltid fina stenar eller slänter jag kan kliva upp på.

Hästen är väldigt duktig på att stå still vid uppsittning, det får man på köpet då man använder pall:idea:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
699
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka