Hög feber, vad kan det bero på?

C

caaaspar

Idag var jag i stallet och red ett dressyrpass vid lunch, min häst kändes precis som vanligt och jag släppte ut honom i hagen igen efteråt. När jag kom tillbaka till stallet vid halv 5 tiden hade han inte ätit upp sin eftermiddags mat och var allmänt hängig, brydde sig inte om någonting. I vanliga fall är han väldigt på och nyfiken och ska jämt vara med och kolla. Tog ut honom i gången och han var fortfarande lika hängig, tempade honom och den visade hela 39,3(!!!) grader. Ringde vet direkt och hon trodde att det kunde vara något virusliknande. Inne i boxen la han sig ner och Det första vi tänkte på var kolik så gick med honom ett tag ute och sen gav vi honom vatten med spruta för att han skulle få i sig vätska. Tempade igen och då hade febern gått ner till 38,5. Lät honom vila en stund och sen gick vi igen, tempade åter igen och den här gången var den nere på 38,0. Åkte precis hem därifrån och han var lika pigg som vanligt, ska dock ner dit snart igen. Någon som har en aning om vad det kan vara????

Sv: Hög feber, vad kan det bero på?

Ingen som har en susning???

Hejsan, Hur gick det för dig med denna febertopp? Jag sitter här och söker för samma sak och fann din tråd... min häst hade högfeber igår 40,0 men sedan gick det ner men nu (morgonen efter ) upp igen :confused:

Min hade hög feber 39-40 i tre dagar och inga andra symptom. Varken åt eller drack mer än lite grann. På fjärde dagen började tempen gå ner och han åt lite, max ett kg på hela dan och drack lite mer, sen gick det bara bättre och på sjätte dagen var han normal.
Vet hade ingen annan förklaring än virus.

Hejsan, Hur gick det för dig med denna febertopp? Jag sitter här och söker för samma sak och fann din tråd... min häst hade högfeber igår 40,0 men sedan gick det ner men nu (morgonen efter ) upp igen :confused:

Har hästen varit i kontakt med fästingar så se till att få ut vet och få tagit ett pcr prov för anaplasmos, i akutskedet är just hög feber enda symtomet, får man bakterien bekräftad med pcr test och får igång behandling innan de har gått ur akutskedet är chansen att de slipper följder av det väldigt mkt större än om man avvaktar och behandlar först när andra symtom börjar visa sig om några månader.

Min häst fick en febertopp här i våras. Hon stog och skakade ute i hagen när jag hämtade henne. Jag tänkte att hon frös då det blåste ute och hon hade bara ett tunnt täcke. Hon var pigg och sprang fram till grinden. Inne fortsätter hon skaka och är öm i huden när jag tar på henne. Jag tempade och då hade hon 38,5, (37,7 i normaltemp)en liten stund senare blir hon tvärhängig och slutar äta sitt hö och då tempar jag igen, 38,9. Inga andra symptom men hon ser riktigt hängig ut.

Pratar med en kompis som är veterinär och avvaktar. Några timmar senare är febern nere på 38,3 och morgonen efter är har hon normal temp igen. Inga andra symptom visades och febern kom inte tillbaka.

Min kompis som jobbat som distriktare sa att de brukade kalla det för FUS - feber utan symptom.

Har fortfarande ingen aning om varför hon tvärt fick en febertopp... Det där med fästingar tänkte jag inte på men det hade knappt kommit upp gräs här då och hon stod i sin jord vinterhage.

Har hästen varit i kontakt med fästingar så se till att få ut vet och få tagit ett pcr prov för anaplasmos, i akutskedet är just hög feber enda symtomet, får man bakterien bekräftad med pcr test och får igång behandling innan de har gått ur akutskedet är chansen att de slipper följder av det väldigt mkt större än om man avvaktar och behandlar först när andra symtom börjar visa sig om några månader.

Gula slemhinnor är ett annat symptom på anaplasma/erlichia som kommer direkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar