G
Gisburne
Sitter lite konfunderad här; en av hästarna har feber men verkar inte vara sjuk i övrigt. Först stod pållen lite hängig i ett hörn av hagen varpå jag tempade för säkerhets skull. (Hästen har normalt ca 37.8 i temp.) Resultatet blev 39.3, så jag väntade en halvtimme och tempade igen för att utesluta att det blivit fel. Resultatet då blev 39.4. Det enda övriga som syntes var lite vitt snor i en vattenhink och hästen i fråga hade lite "rinnig näsa" men var i övrigt pigg i blicken och lämnade strax därpå sitt hörn för att äta sin frukost, och betedde sig därefter normalt.
Under dagen hade pållen galopprace med en hagkamrat, busade runt, följde glatt de andra hästarna och åt med god aptit. Vid kvällningen visade termometern 39.6.
(Ingen av de andra hästarna visar några liknande sympton och de har inte feber.)
Kan hästar ha förhöjd temp utan att vara riktigt sjuka? Snoret är ju vitt, men det är inte särskilt mycket som syns på själva hästen, bara i vattenhinken. I näsborrarna ser det genomskinligt ut. Och vad är oddsen att en enda häst blir sjuk men inte de andra på samma gård/i samma hage?
Och var skulle sjukdomen komma ifrån - ingen av de andra hästarna har varit utanför gården på över två veckor och jag har inte varit i någon annans stall.
Under dagen hade pållen galopprace med en hagkamrat, busade runt, följde glatt de andra hästarna och åt med god aptit. Vid kvällningen visade termometern 39.6.
Kan hästar ha förhöjd temp utan att vara riktigt sjuka? Snoret är ju vitt, men det är inte särskilt mycket som syns på själva hästen, bara i vattenhinken. I näsborrarna ser det genomskinligt ut. Och vad är oddsen att en enda häst blir sjuk men inte de andra på samma gård/i samma hage?
Och var skulle sjukdomen komma ifrån - ingen av de andra hästarna har varit utanför gården på över två veckor och jag har inte varit i någon annans stall.