höftrörelser - bakåt eller framåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: höftrörelser - bakåt eller framåt?

*kl*

Om man har hästen framför skänkeln och den även är utbildad och stark nog att vara mellan hand och skänkel, så är det mycket lätt. Jag tror att problemet många har är att det är någon typ av prestige i att "man ska sitta ner i traven". Detta gör att många sitter ner i traven även om hästen går bakom skänkeln och då är det omöjligt att få den mellan hand och skänkel (eg hjälperna). Min rekommendation är att det är oändligt mycket bättre att rida lätt i traven under en längre tid än det egentligen skulle behövas, än att börja sitta ner för tidigt! Börja med motorn, sedan skolningen för hjälperna innan man sitter ner!

Jag håller med om detta. När hästen är sittbar, då kan man sitta ner. Hästen gör sig sittbar när den är stark nog och på hjälperna.

(Och ja, jag förstår att det ändå är svårare att sitta på en gångartshäst som gjort sig sittbar än på en hobbyhäst som gjort sig sittbar - många hästar i eliten rör sig ju otroligt mycket).

KL
Jag tänker inte någon rörelse framåt eller bakåt med sittben osv, utan jag tänker bollsäte.

sätet ska tillåta hästen att komma upp med ryggen, mellan mina ben. Trycker eller låser man sig med vikten så går ej detta, hästen kommer ej upp och får ej utrymme för ryggaktivitet.

jag skulle beskriva det som att jag sitter ordentligt med höften öppnad, och sen spänner jag av i överskänkel så att jag inte trycker ner hästen genom att klämma där. det blir som ett utrymme för en "boll" eller en balong, att växa och höja sig i mellanrummet sits och underskänkel. I ytterst banalt uttryckta ordalag.

med detta bolltänk blir det också en helt annan sak att sitta ner i traven, för man har möjlighet att följa med i hästens rörelser bättre, och "krockar" inte med stora rörelser eller spänning.

kl

Tror att man först måste ha förutsättningarna för att öht kunna sitta ned i traven, utan spänningar.. annars spelar det ingen roll hur mkt hästen är mellan hand och skänkel / i form osv..

jag spänner mig lätt när jag blir trött - och säkert kan min "teknik" också förfinas och förbättras avsevärt, oavsett hur bra min häst går.

jag är nog lite inne på dina tankebanor tror jag - om man inte kan få hästen mellan hand och skänkel eller bygga den så den blir sittbar, då har man heller ingen chans att sitta.

Det är lite som hönan och ägget. Har man inte sitsen, kan man inte bygga hästen, kan man inte sitta i vare sig skritt, trav eller galopp. Är hästen sittbar kan sitsen bli "lättare" att uppnå, men å andra sidan, utan sits kommer man inte ens i närheten av en sittbar trav.

Det blir som ett moment 22 på nåt sätt?

Mackan> "din" liknelse är bra, man måste ju vara med hästen i sin rörelse och inte hindra den (om det inte är det man vill förstås!). Jag brukar försöka tänka mig själv framåt också i traven, så jag inte omedvetet sitter och blir efter i varje steg.

kl

Tror att man först måste ha förutsättningarna för att öht kunna sitta ned i traven, utan spänningar.. annars spelar det ingen roll hur mkt hästen är mellan hand och skänkel / i form osv..

jag spänner mig lätt när jag blir trött - och säkert kan min "teknik" också förfinas och förbättras avsevärt, oavsett hur bra min häst går.

Håller med. Även hästen ska helst vara utan spänningar, det gör stor skillnad. Och att ändå kunna inverka dvs inte bli helt lealös.:o

Sen att olika hästar är olika svåra också och då är det ännu svårare att inte bli spänd själv, om hästen är svår att sitta på.

En annan sak, att när en häst är svår så blir i alla fall jag fokuserad på det och alltså blir det ännu svårare, vet jag av erfarenhet.
Pga spänning säkert, bland annat.

Snacka om det... Bara jag tänker trav nedsittning nuförtiden studsar jag av redan i skritten för att jag stressar upp mig själv. :) Nåja, om 15 år kanske vi kan komma till nedsittningen, vem har bråttom liksom... Hittills har ju inte SOK ringt mig.

Jag har ingen rörelse varken framåt eller bakåt i sadeln i traven- framåt sköter hästen. Följer antingen med uppåt-neråt eller förstärker eller ändrar takten med bollsätet.
I galoppen blir det en annan 5:a, men jag skjuter inte på med sätet, utan sitter still o följer med.

Förr skjöt ryttarna på med sätet så att hela sadeln åkte fram.

I traven blir det en mjuk juckande rörelse framåt men i galoppen byter man riktning och det blir mer som att cykla baklänges.

När jag sist var på kurs för en tränare som arbetat på Spanska ridskolan i många år var detta nåt vi fick träna. Dels liggande på golvet, dels stående. Galopp i båda varven, byten osv utan häst. För att man ska känna var man själv kanske stannar upp i rörelsen, eller har svårare att ha en jämn rörelse. Också för att lära sig ändra sitt rörelseschema när man vill byta gångart (trav-galopp) för då ska man ju röra bäckenet i motsatt riktning.

Tränaren menar att om man är följsam i höfterna så kommer man inte att kunna låta bli att följa hästens ryggrörelser i trav och behöver inte fundera så mycket på att röra ena eller andra höften utan mer på att hålla igång den mjuka rörelsen.

Nåt vi kom underfund med var att jag när jag red gjorde små pauser i höftrörelserna, omedvetna vilopauser tror jag, och jag får därför tänka på det. En annan sak att tänka på var att börja galoppera själv i höfterna innan själva fattningen för att hjälpa hästen. Ju mer utbildad hästen blir desto mindre/kortare förberedelse krävs ju naturligtvis.

På Spanska ridskolan måste eleverna kunna rida hästen i alla gångarter och göra övergångar osv på lina innan de får börja rida självständigt.

Något rörigt inlägg, skyller på att kl är mycket.

Senast ändrad:

*kl*
Eftersom vissa användare inte tänker till innan de skriver sina inlägg så låser jag äver denna tråd.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 594
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 424
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 789
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka